۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۱۶۷۱۶۵
کارشناس فرهنگی مطرح کرد؛

مطالعه، خوراک فکری و روحی انسان

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل فرهنگی گفت: مطالعه، آثار فردی زیادی دارد، علاوه بر این‌که خوراک فکری است، یعنی فکر و تعقل انسان را پرورش می‌دهد، خوراک روحی انسان به حساب می‌آید، یعنی مطالعه و کتاب، روح و روان انسان را تغذیه می‌کند.
آثار كتاب‌خواني و مطالعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید محمدرضا حجازی، کارشناس و محقق مسائل فرهنگی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: این‌که ما از کتاب و خواندن کتاب فراری هستیم و از آن لذت نمی‌بریم، سه دلیل عمده دارد، دلیل اول بی‌انگیزگی است، یعنی ما هیچ رغبت و میلی به خواندن کتاب نداریم و نیروی درونی که ما را به سمت کتاب سوق دهد در ما وجود ندارد.

وی ادامه داد: دلیل دوم این بی رغبتی، عدم احساس نیاز به مطالعه است، این عدم نیاز بر می‌گردد به مواقعی که ما به لحاظ شغل یا محیط زندگی فکر می‌کنیم، نیازی به مطالعه نداریم، یا احساس می‌کنم که پاسخ سؤال ما، در این کتاب نیست، شیخ اشراق می‌فرماید «خداوند هیچ‌گاه، علم را بر قومی وقف نکرده است»، یعنی هیچ گاه نمی‌توان گفت فلان گروه یا فلان قوم تمام علم را گرفته‌اند و راه، برای بقیه بسته است.

 این کارشناس مسائل فرهنگی ابراز داشت: نسل جوان نباید احساس کند که در فیزیک، ریاضی، شیمی و سایر علوم اگر قرار بود کشفی صورت بگیرد، قبلاً صورت گرفته است و نیازی به کشف و مطالعه نیست، هنوز پرده‌ها و اسراری هست که باید باز شود، باید بدانیم که با وجود اطلاعات و دانسته‌هایمان، هنوز ندانسته‌های زیادی داریم، عدم احساس نیاز به مطالعه، ناامیدی در مطالعه را در پی دارد.

حجازی بیان داشت: دلیل سوم، سابقه بد مطالعه و درس خواندن است، که می‌تواند ریشه روان‌شناسی داشته باشد، به خاطر برخوردها و سخت‌گیری‌های دوران کودکی و نوجوانی، یا خسته کننده بودن و روزمرگی در مدارس این احساس دل‌زدگی در بچه‌ها ایجاد شده و آن‌ها را از مطالعه فراری کرده است، خانواده‌ها، مراکز تربیتی و وزارت آموزش و پرورش باید برای حل این مسأله و ایجاد عشق و انس در مطالعه کودکان تلاش کنند.

این کارشناس رادیویی اظهار داشت: مطالعه، آثار فردی زیادی دارد، علاوه بر این‌که خوراک فکری است، یعنی فکر و تعقل انسان را پرورش می‌دهد، خوراک روحی انسان به حساب می‌آید، یعنی مطالعه و کتاب، روح و روان انسان را تغذیه می‌کند، تعالی اندیشه و کسب آرامش نیز از اثرات مطالعه است، با توجه به این‌که کتاب، عصاره تلاش انسان‌های کوشا است، می‌تواند در زندگی، باعث شکوفایی نطق و ازدیاد امید شود.

وی افزود: علاوه بر آثار فردی، مطالعه آثار اجتماعی نیز دارد، از جمله آن آثار، رشد و تعالی افراد جامعه، بالا بردن سطح آگاهی جامعه، رشد ادب اجتماعی، رشد خرد گروهی، جلوگیری از ناهنجاری‌ها و بزه‌کاری‌های جمعی و ناملایمات اخلاقی است، که دانستن این آثار برای افراد جامعه، ایجاد انگیزه می‌کند.

حجازی اظهار داشت: باید این انگیزه و لذت در ما و فرزندانمان ایجاد شود، برای ایجاد انگیزه‌، باید کتاب‌خوانی را به یک نوع سرگرمی و تفریح تبدیل کنیم، مثلاً خواندن کتاب‌های رمان و داستان، می‌تواند در افراد ایجاد انگیزه کند، باید بدانیم که کتاب باعث کسب معرفت و آگاهی، کسب خبر، گذران عمر و پر کردن وقت، پند و عبرت آموزی می‌شود و هر یک از این‌ها می‌تواند بستر مناسبی برای مطالعه ایجاد کند. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات