۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۱۶۷۴۱۶
بشار اسد در گفت‌وگو با روزنامه آرژانتین:

کشورهای خارجی برای مخالفان تصمیم می‌گیرند

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور سوریه با اشاره به شکاف و چنددستگی مخالفان سوریه گفت: معارضان با کشور‌های خارجی ارتباط دارند و آنها برای معارضان تصمیم می‌گیرند.
بشار اسد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، بشار اسد رییس جمهور سوریه در گفت‌وگو با روزنامه آرژانتینی کلارین، با استقبال از تلاش‌های صورت‌گرفته برای برگزاری گفت‌وگو‌های صلح گفت که دولت‌های غربی به دنبال راه‌هایی برای برافروختن آتش بحران در سوریه هستند به جای اینکه آن را متوقف کنند.

 

وی افزود که دولت‌های غربی بدون توجه به تلفات و خسارات جنگ داخلی در سوریه به دنبال براندازی دولت وی هستند.

 

اسد که در کتابخانه کاخ ریاست جمهوری خود مصاحبه می‌کرد، گفت که فقدان یکپارچگی بین هزاران گروه معارض به این معناست که سران معارض قادر نیستند مفاد یک آتش‌بس توافق شده مانند واگذاری سلاح‌ها را اجرا کنند.

 

وی افزود: آنها (معارضان) یک موجودیت واحد نیستند. آنها گروه‌ها و باند‌های متفاوت هستند؛ نه فقط چندتا بلکه صد‌ها مورد.

 

اسد ادامه داد: معارضان گروه‌های مختلفی هستند که هر یک رهبری برای خود دارد. چه کسی می‌تواند هزاران گروه را با هم متحد کند؟ ما نمی‌توانیم درباره برنامه کاری یک حزب بحث و گفت‌وگو کنیم زمانی که نمی‌دانیم آنها چه کسانی هستند.

 

رییس جمهوری سوریه بار دیگر عربستان، قطر و ترکیه را به هدایت معارضان و افراد مسلح متهم کرد و گفت که متوقف شدن حمایت آنها از معارضان، اولویت اصلی پیش از برگزاری گفت‌وگو‌های صلح است.

 

وی با بیان اینکه راه‌حل سوریه یک‌طرفه نیست، گفت که 2 طرف باید درفرآیند صلح شرکت کنند. معارضان با کشور‌های خارجی ارتباط دارند و آنها برای معارضان تصمیم می‌گیرند.

 

اسد تصریح کرد: تصور اینکه برگزاری نشست سیاسی، تروریسم را در عمل متوقف می‌کند، غیر واقعی است.

 

وی درباره ادعاهایی مبنی بر حضور نیرو‌های نظامی کشور‌های خارجی به منظور کمک به ارتش سوریه گفت: نیرو‌های نظامی خارجی در سوریه حضور ندارند. تنها افرادی از ایران و حزب‌الله هستند که از مدت‌ها قبل از بحران در سوریه به این کشور رفت‌ و آمد داشتند.

 

اسد با تکذیب شایعاتی مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی گفت که این ادعاها تنها بهانه‌ای برای مداخله نظامی مستقیم در سوریه است.

 

وی تصریح کرد: غرب دروغ می‌گوید و برای مهندسی جنگ‌ها، شواهد و مدارک را دستکاری می‌کند. این رویکرد معمول آنهاست.

 

اسد هشدار داد: قطعا هرگونه جنگی علیه سوریه آسان نیست؛ این یک گشت و گذار ساده نخواهد بود.

 

رییس جمهور سوریه گفت: مداخله نظامی یک احتمال است به خصوص اینکه ما گروه‌های مسلح را در بسیاری از نقاط سوریه شکست دادیم. بعد این کشور‌ها، اسرائیل را می‌فرستند تا چنین اقدامی کند تا روحیه گروه‌های تروریست افزایش یابد.

 

اسد اظهار داشت: ما انتظار داریم مداخله نظامی تا حدی صورت بگیرد اما این مداخله در ماهیت خود محدود خواهد بود.

 

وی همچنین ادعا‌هایی درباره استفاده از زور و نیروی بیش از حد برای مقابله با افراد مسلح گفت: چگونه یک نفر استفاده از زور و نیروی بیش از حد را تعریف می‌کند؟ چگونه می‌توان گفت که یک نفر از زور استفاده کرده است؟ از چه فرمولی برای فهم این موضوع باید استفاده کرد؟

 

اسد تاکید کرد: بحث بر سر میزان استفاده از زور و نوع سلاح نیست... بلکه بحث اصلی بر سر تروریسمی است که گریبانگیر ما شده است؛ پاسخ مناسب به آنها چگونه باید باشد؟

 

رییس جمهور سوریه در پایان درباره حمله هوایی اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه گفت: اسرائیلی‌ها مستقیما از معارضان حمایت می‌کنند. اول اینکه به آنها کمک‌های لجستیکی می‌دهند و بعد اینکه به آنها می‌گویند به کدام مکان‌ها و چگونه به آنها حمله کنند.

 

وی گفت: معارضان به ایستگاه رادار که بخشی از سیسم‌های دفاع هوایی است، حمله کردند. این ایستگاه می‌تواند پرواز هواپیماها از خارج به ویژه اسرائیل را شناسایی کند./994/ب102/د

ارسال نظرات