۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۱۶۷۵۲۱
دیده‌بان حقوق بشر:

محاکمه شیخ نمر باید عادلانه باشد

خبرگزاری رسا ـ سازمان دیده‌بان حقوق بشر بر لزوم محاکمه عادلانه یکی از علمای شیعه عربستان تأکید کرد.
شيخ نمر باقر النمر خطيب جمعه عواميه عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه چهارده فوریه بحرین، سازمان دیده‌بان حقوق بشر بر لزوم محاکمه عادلانه آیت الله شیخ نمر باقر النمر از علمای شیعه عربستان تاکید و نحوه برخورد مسؤولان سعودی با وی را شرم‌آور توصیف کرد.

 

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: مقامات سعودی باید محاکمه عادلانه شیخ نمر را تضمین کرده و مسؤولان بخش قضایی جنایی نیز باید تضمین کنند که وی فوری به مراقبت های پزشکی لازم برای درمان جراحت های ناشی از اصابت گلوله به وی در جریان بازداشتش در ده ماه پیش دسترسی یابد و بر اساس قوانین بین المللی در وضعیت وی برای خروج از زندان با کفالت فوری بازنگری شود.

 

نیروهای امنیتی سعودی به هنگام بازداشت شیخ نمر در هشتم ماه ژوئیه سال 2012 میلادی چهار گلوله به پای شیخ نمر پنجاه و دو ساله شلیک کردند. دادگاه شیخ نمر در دادگاه جنایی ویژه ریاض در بیست و شش مارس سال 2013 میلادی به اتهام "فتنه انگیزی"  و "فراخوان به اخلال در وحدت ملی" آغاز شد.

 

دادستانی کل رژیم سعودی خواستار اشد مجازات یعنی حکم اعدام از طریق قطع سر برای شیخ نمر شده است.

 

ساره لیا ویتسن مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: درحالی که دادگاه می خواهد بررسی کند که آیا شیخ نمر را به قتل خواهد رساند، این فرد از جراحت های ناشی از اصابت گلوله به وی در جریان بازداشتش از سوی نیروهای امنیتی رنج می برد و چنین برخوردی با فردی در این جایگاه و بی توجهی مسؤولان به درخواست های مکرر خانواده اش برای درمان پزشکی لازم وی شرم آور است./990/ب102/د

ارسال نظرات