۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۹
کد خبر: ۱۶۷۷۴۴

بررسی نشست نقش زنان در مشارکت سیاسی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به وضعیت زنان در جوامع غربی اظهار داشت: زنان باز هم در این گونه جوامع به حقوق خودشان دست نیافتند و به همین دلیل نیز موج های دوم و سوم فمنیستی نیز در حال شکل گیری است به این دلیل که آنها در موج های اول به نتیجه نرسیدند چرا که نگاه آنان اومانیستی است و خداوند را مدنظر نمی‌گیرند.
انتخابات چرا

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم نصیری، مدرس حوزه علمیه، شب گذشته در نشست نقش زنان در مشارکت سیاسی با اشاره به موقعیت زنان در جامعه عرب قبل از این که اسلام حضور داشته باشد، اظهار داشت:در آنان دوران زنان جایگاه و حق و حقوقی نداشتند و به مثابه یک کالا با آنان برخورد می شد اما بعد از ظهور و بروز اسلام در واقع زنان دارای ارزش و موقعیت اجتماعی شدند.

 وی  با بیان این که زنان پس از ظهور و بروز اسلام در آن جامعه حق رای و انتخاب و حق مالکیت داشتند، افزود: و این درحالی است که در جوامع غربی زنان هنوز حق رای و مالکیت نداشتند و اگر به آنان اجازه ورود به مسایل اقتصادی داده می شد به خاطر نیازنظام سرمایه داری به حضور زنان در این عرصه بود.

وی درادامه با اشاره نقش پررنگ زنان در صدر اسلام در عرصه های سیاسی و نگاه متعالی در قرآن به آنان تصریح کرد:جنبه مدیریتی زنان در قرآن در ملکه صبا بلقیس زیبا و قابل تحسین است و از سویی نیز مدیریت و انتخاب دختران شعیب نیز که در قرآن بدان اشاره شده است قابل بررسی است و در میان اصحاب پیامبر هم زنان خوب انتخاب و اعتراض می کردند و هرجا لازم بود حضور در صحنه داشتند.

تفاوت زن غربی و زن در نظام مردم سالاری دینی چیست

وی با اشاره به  نمونه هایی از زنان در تاریخ اسلام گفت: حضرت خدیجه (س) حماسه اقتصادی را درصدر اسلام رقم می زند و از سویی حضرت زینب(س)  نیز حماسه سیاسی را در واقعه عاشورا  نقش آفرینی می کند و زنان دیگری نیز در تاریخ اسلام وجود دارند که حماسه آفرین صحنه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بوده اند.

نصیری اظهار داشت: اینها پرچمدارانی بودند که در حکومت اسلامی به عنوان اسوه مطرح شدند و این درحالی است که در جوامع غربی تا دهه 19 حضور زن را نداریم و حتی حق انتخاب همسر را نیز زن غربی نداشت و زنان فامیل همسرشان را باید پس از ازدواج برمی گزیدند و همه اموال به نام شوهر می شد و زن حق مالکیتی نداشت و این درحالی است که اسلام همه این ظلم های مضاعفی را که به زن می شده است قطع کرد.

استاد حوزه درادامه با شاره به سخنان شهیدمطهری(ره) درباره زنان در اسلام تصریح کرد: اسلام حق مالکیت و حق هویت و شخصیت را به زن داده است و در جمهوری اسلامی هم زنان با همین هویت اصیل در صحنه های مختلف حضور پیدا می کنند.

 وی ادامه داد: پس از قرن نوزده، حالا زن غربی می خواهد برای خودش حق مالکیت و رای بگیرد چرا که کارخانه های آنان نیاز به زنانی برای چرخاندن چرخ های اقتصادی دارند و آنها نیاز دارند که طرح های اقتصادی جامعه را توسط یک نیروی کار ارزان قیمت و بدون دردسر بچرخانند و این اتفاق 150 سال پس از انقلاب فرانسه به صورت اعتراض اتفاق می افتد.

نصیری ادامه داد: پس از این همه سال با داعیه حق زن و تساوی حقوق زن و مرد باز هم زن اگر حضور  اجتماعی پیدا می کند در لایه های مدیریتی و تصمیم گیری نیست بلکه با توجه به آمار در سال 2008 بیشتر نیروی کار زنان هستند که در قسمت های خدماتی مشغول به کارند و آیا براستی برابری همین است؟

 وی با اشاره به ترسیم الهی و معنوی زن در قرآن و سخنان پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: خداوند در قرآن زن را پابه پای مرد قرار داده است اگر مومنان گفته است مومنات نیز آورده است اگر صاقین را گفته صادقات را نیز آورده است و این معنای برابری دارد چرا که انسان به لحاظ انسانی، معنوی و روحی شخصیتی دارد که جنسیت در آن وارد نمی شود آن چیزی که جنسیت در آن ورود می یابد به لحاظ فیزیکی است در واقع در جوامع غربی آنان زن را به صورت سکولار بررسی می کنند زن فیزیکی را مورد حمایت قرار می دهند.  

 استاد حوزه در ادامه بررسی وضعیت زنان در جوامع غربی اظهار داشت: زنان باز هم در این جوامع به حقوق خودشان دست نیافتند و به همین دلیل نیز موج های دوم و سوم فمنیستی نیز در حال شکل گیری است به این دلیل که آنها در موج های اول به نتیجه نرسیدند چرا که نگاه آنان اومانیستی است و خداوند مدنظر نیست و به همین دلیل این نگرش ها به بن بست می رسد.

چه کسی می تواند حقوق کامل زن را به او عطا کند

وی افزود: کسی که به زن هویت و شخصیت داده است و از کاستی ها و نقص های زن در نهاد وجودی او باخبر است و می داند به چه صورتی باید کامل شود و با چه قانونی این نقص ها برطرف می شود، خداوند است.

 استاد حوزه در ادامه با طرح این سؤال ها که آیا زنان امروز به عنوان مرجع فکری مطرح هستند و آیا آنقدر از خودشان توانسته اند توانمندی در عرصه های علمی و سیاسی نشان دهند، اظهار داشت: در واقع نقش زنان امروز ما باید همانند حضرت زهرا(س) که به عنوان مرجعیت فکری زنان دوران خودشان الگو هستند، باشد.

زنان در انتخابات پیش رو چه نقشی می توانند ایفا کنند؟

وی در ادامه با اشاره به انتخابات پیش رو در دو حوزه انتخاب رییس جمهور و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار داشت: نقش زنان در این عرصه نیز بسیار مهم است و در این عرصه که قرار است حماسه سیاسی رقم بخوردو زنان ما باید حماسه ساز باشند.

وی افزود: انتخابات شوراهای شهر و روستا موثرتر و حساس تر است و زنان ما باید مرجعیت فکری خانواده و به دنبال آن اجتماع خودشان باشند و آن المان هایی را که باید در انتخابات رعایت شود زنان باید بدانند و آگاهی داشته باشند و علاوه بر مشارکت خودشان باید همسر و فرزندانشان را نیزت شویق کنند چرا که امروز برای رقم زدن حماسه سیاسی تک تک آحاد جامعه تاثیرگذارند و برای این که بتوانیم نقشه های دشمن را بهم بریزیم، بیش از همه زنان موثرند چرا که دشمن برنامه ای دقیق و محاسبه شده برای زنان دارد و زنان ما بیش از مردان مورد محاصره قرار گرفته اند./934/پ202/س

 

ارسال نظرات