۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۱۶۷۸۳۳
3 تا 7 خرداد؛

شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت در خوزستان برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت ویژه فتح خرمشهر سوم تا هفتم خرداد ماه در خرمشهر و آبادان برگزار می شود.
حجت الاسلام سپهر، مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سید لطف الله سپهر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، صبح امروز در جمع اصحاب رسانه و مطبوعات، با اشاره به فعالیت های فرهنگی این اداره در سال 91، ابراز داشت: در سال گذشته 4 هزار برنامه فرهنگی در زمینه ادبی، هنری، دینی، نمایشگاهی و کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تصریح کرد: کنگره ملی شعر خلیج فارس، جشنواره تئاتر خلیج فارس، نمایشگاه بزرگ کتاب خوزستان و کنگره محدث کبیر علامه سید نعمت الله جزایری سرآمد فعالیت های دینی و فرهنگی در سال گذشته بودند.

حجت الاسلام سپهر با تأکید بر این که تقویم فرهنگی استان خوزستان تا پایان خرداد با ادارات ارشاد در شهرستان ها تنظیم شده است، اظهار داشت: این تقویم فرهنگی پس از تأیید و تأمین اعتبار مربوطه با تصمیم مسؤولان فرهنگی در شهرستان هایی که مسؤول برگزاری آنها هستند، برگزار می شوند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خوزستان با اشاره به برگزاری کنگره ملی شعر خلیج فارس، بیان داشت: در اردیبهشت ماه امسال کنگره شعر ملی خلیج فارس در شهرستان هندیجان برگزار شد و با استقبال خوبی نیز مواجه شد.

حجت الاسلام سپهر با بیان این که در طول امسال برنامه های دینی و فرهنگی مهمی در استان خوزستان برگزار می شود، خاطرنشان کرد: کنگره جهانی دو سالانه کاریکاتور در استان خوزستان برگزار می شود که فراخوان این کنگره آماده ارسال به سراسر جهان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به برگزاری شانزدهمین کنگره بین المللی تئاتر مقاومت ویژه فتح خرمشهر، ابراز داشت: پیشینه جشنواره تئاتر مقاومت ویژه فتح خرمشهر از سال 77 است که بچه های خرمشهر با هم فکری و هم اندیشی یک دیگر اقدام به برگزاری آن کردند که پس از آن به یک جشنواره شهرستاتی، استانی، منطقه ای، ملی و در نهایت در سال گذشته با پیگیری های لازم تبدیل به یک جشنواره بین المللی شد.

ارسال آثار از سوی 220 گروه نمایشی

دبیر شورای فرهنگ عمومی خوزستان خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری این جشنواره در استان خوزستان دبیرخانه جشنواره در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تأسیس شد و اقدام به دریافت آثار ارسالی از سوی گروه های نمایش کرد.

حجت الاسلام سپهر با بیان این استقبال بسیار خوب و کم نظیری از جشنواره شانزدهم صورت گرفت، ابراز داشت: 220 گروه نمایشی آثار خود را در بخش صحنه ای و خیابانی ارسال کردند که 140 اثر در بخش صحنه ای و 80 اثر در بخش صحنه ای ـ خیابانی به دبیرخانه جشنواره شانزدهم ارسال شد.

وی با اشاره به ارسال آثار از سوی گروه های مختلف نمایشی، ابراز داشت: با نظر هیأت داوران و طبق آخرین بررسی ها 20 گروه نمایشی به عنوان آثار برتر انتخاب شدند که 12 گروه در بخش صحنه ای و 8 گروه در بخش خیابانی هستند.

حجت الاسلام سپهر با تأکید بر این که در جشنواره شانزدهم دو بخش جدید به بخش های این جشنواره اضافه شده است، اظهار داشت: بخش های خیابانی و نمایشنامه ای از جمله آیتم هایی هستند که در جشنواره امسال اضافه شدند و در بخش نمایشنامه ای 80 اثر ارسال شد که با نظر هیأت داوران 5 اثر به عنوان آثار برتر جواز حضور در جنشواره شانزدهم را کسب کردند.

حضور گروه های نمایشی از کشورهای عراق، لبنان و سوریه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به سیاست گذاری های فرهنگی جهت برگزاری جشنواره هفدهم در سال آینده، تصریح کرد: سیاست گذاری برای برگزاری جشنواه هفدهم این است که گروه های نمایشی شرکت کننده در این جنشواره باید از نمایشنامه هایی استفاده کنند که در جشنواره شانزدهم از سوی گروه های مختلف نمایشی ارائه شده اند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خوزستان با بیان این که آثاری از گروه های نمایشی عراق، سوریه و لبنان به این جشنواره ارسال شده است، بیان داشت: براساس اعلام نظر هیأت داوران آثاری ارسالی از کشورهای مربوطه از نظر محتوایی ضعیف بودند اما چند اثر بین المللی در جشنواره شرکت خواهند کرد.

رونمایی از فیلم بلند سردار هور

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به برنامه های جنبی شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت ویژه فتح خرمشهر، اظهار داشت: حضور مهمانان بین المللی از کشورهای فلسطین، لبنان و سوریه، رونمایی از فیلم بلند سینمایی سردار هور ویژه سردار شهید علی هاشمی، رونمایی از کتاب چهل سال سینمای خوزستان و دیگر برنامه های جنبی از مهم ترین فعالیت ها در جشنواره شانزدهم است.

حجت الاسلام سپهر با انتقاد شدید از کسانی که قصد خارج کردن جشنواره مقاومت از پایتخت مقاومت ایران یعنی خوزستان دارند، گفت: دست ها و تحرکاتی در حال انجام است که قصد نداشتند جشنواره شانزدهم در خوزستان برگزار شود و هدفشان خارج ساختن این جشنواره از خوزستان بود؛ در صورتی که خوزستان پایتخت مقاومت و ایثار خوزستان است.

جریاناتی هستند که قصد خارج کردن تئاتر مقاومت از خوزستان را دارند

دبیر شورای فرهنگ عمومی خوزستان با تأکید بر این که جریاناتی هستند که قصد محو کردن تئاتر مقاومت را دارند، خاطرنشان کرد: برگزاری تئاتر مقاومت در خوزستان حق مردم این استان است و نباید این حق طبیعی از خوزستانی ها که در جنگ دچار رنجش ها و سختی های فراوان شدند، سلب شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: برخی از نهادها همزمان با برگزاری جشنواره شانزدهم تئاتر مقاومت اقدام به برگزاری جشنواه مقاومت کرده اند و از همان گروه هایی که در جشنواره شانزدهم تئاتر مقاومت شرکت دارند دعوت کرده اند که این موازی کاری ها درست نیست.

تقابل دو مجموعه فرهنگی با یک دیگر به ضرر کشور است

حجت الاسلام سپهر تأکید کرد: ما حاضر بودیم که جشنواره شانزدهم را مشارکتی و با کمک همه دستگاه های اجرایی و فرهنگی کشور برگزار کنیم و هرگز به دنبال ایجاد جنجال در این زمینه نیستیم.

وی با بیان این که قرار گرفتن دو نهاد فرهنگی در مقابل یکدیگر به ضرر کشور است، خاطرنشان کرد: ما باید با هم اندیشی و هم فکری به نتیجه برسیم نه این‎که برای منافع خود در مقابل یکدیگر قرار بگیریم که این موضوع به ضرر فرهنگ کشور است.

جشنواره تئاتر مقاومت را با همه قدرت در خوزستان برگزار خواهیم کرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: تا زمانی که ما هستیم اجازه نخواهیم داد که جشنواره تئاتر مقاومت را از خوزستان خارج کردند و با همه توان خود این جشنواره و جشنواره های آتی را برگزار خواهیم کرد.

گفتنی است، آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت ویژه فتح خرمشهر سوم خرداد ماه همزمان با سالروز آزاد سازی خرمشهر در سالن خلیج فارس این شهر برگزار می شود و آیین اختتامیه این جشنواره نیز هفتم خرداد ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود./9461/پ202/غ

ارسال نظرات