۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۱۶۷۹۷۹
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

راه‌های کاهش اضطراب دانش‌آموزان برای امتحان

خبرگزاری رسا ـ کارشناس تربیتی کودک و نوجوان گفت: رعایت چند نکته می‌تواند به کم شدن استرس کمک کند، خوب است که دانش آموزان از معلمان در مورد نحوه امتحان اطلاعاتی کسب کنند، این که دانش آموزان بدانند معلم چگونه امتحان می‌گیرد، باعث آرامش درونی آن‌ها می‌شود، معلمان هم باید سعی کنند اطلاعات خوبی به دانش‌آموزان ارائه دهند.
حجت الاسلام عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون، کارشناس و مشاور تربیتی کودک و نوجوان، در برنامه پرسمان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث فضای سازی مناسب برای مطالعه فرزندان پرداخت و گفت: امتحان وسیله‌ای برای نشان دادن میزان درک و دریافت افراد از درس است، وقتی می‌خواهیم فرزندان را آزمایش کنیم که چقدر درس را در طول سال درک کرده‌اند از امتحان استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: امتحان یک استرس و دلهره را به دانش‌آموزان منتقل می‌کند، رعایت چند نکته می‌تواند به کم شدن استرس کمک کند، خوب است که دانش آموزان از معلمان در مورد نحوه امتحان اطلاعاتی کسب کنند، این که دانش آموزان بدانند معلم چگونه امتحان می‌گیرد، باعث آرامش درونی آن‌ها می‌شود، معلمان هم باید سعی کنند اطلاعات خوبی به دانش‌آموزان ارائه دهند.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: شب امتحان شب یادگیری نیست، بلکه شب تثبیت مطالب است، یادگیری باید در طول سال اتفاق افتاده باشد، نکته مهم دیگر این است که باید با برنامه ریزی مطالعه کنند و شب قبل از امتحان، هفت یا هشت ساعت استراحت داشته باشند، کسانی که شب امتحان خوب استراحت نمی‌کنند و به درس خواندن مشغول می‌شوند، مغزشان هنگام امتحان دادن خیلی خسته است و نمی‌تواند مطالب را خوب تحلیل کند.

وی افزود: دانش آموزان باید شب، غذای کم حجم و مقوی بخورند و صبح نرمش سبکی داشته باشند، رعایت بهداشت جسمی مسأله مهمی است، امام علی (ع) می‌فرماید «عقل سالم در بدن سالم است»، جسمی که خسته است و انرژی کافی ندارد، فکرش هم به صورت کامل و جامع نمی‌تواند مطالب را به یاد بیاورد و تحلیل کند، دانش آموزان در مرور و مطالعه، باید هر 45 دقیقه یک ربع استراحت کنند.

این کارشناس مسائل تربیتی ادامه داد: استراحت، زمانی برای طبقه بندی مطالب در ذهن و حافظه دراز مدت است، استراحت به معنای جست و خیز نیست، زیرا اگر مشغول بازی و جست و خیز شوند، نه تنها مطالب در ذهنشان تثبیت نمی‌شود، بلکه آنچه خوانده‌اند از دستشان می‌رود، نکته بعد که دانش آموزان باید رعایت کنند این است که حتماً دو یا سه ساعت قبل از امتحان به کتاب مراجعه نکنند، زیرا موجب اختلال در یادگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام تراشیون اظهار داشت: حتماً دانش آموزان قبل از امتحان دوش بگیرند، این به نشاط بچه‌ها در امتحان کمک می‌کند، دوش گرفتن، توصیه بزرگان دینی برای نشاط در علم و یادگیری و عبادت است، نکته مهم دیگر این که بچه‌ها از سن هفت یا هشت سالگی که عبور می‌کنند، سعی کنند نماز صبحشان را با جدیت بخوانند، چون یاد خدا آرامش دهنده است و موجب از بین رفتن اضطراب در آن‌ها می‌شود.

 وی بیان داشت: مهم‌ترین وعده غذایی صبحانه است، دانش‌آموزان باید حتماً در آرامش کامل صبحانه بخورند، این به یادگیری بچه‌ها کمک شایانی می‌کند، البته باید بدانند که اگر می‌خواهند، مواد غذایی که صبح می‌خورند کاربرد داشته باشد، باید یک ساعت و نیم قبل از امتحان، صبحانه را میل کنند، زیرا فرآیند هضم و کمک گیری مغز از این غذا، یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

حجت‌الاسلام تراشیون در پایان ابراز داشت: نکته آخر این‌که با لباس راحت مطالعه کنند، چون جسم ارتباط مستقیم با ذهن دارد، اگر لباس‌های تنگ یا لباس‌هایی با رنگ‌های زننده مثل زرد و قرمز بپوشند، نمی‌توانند تمرکز لازم را داشته باشند، مادران باید به کاهش اضطراب دانش‌آموزان کمک کنند، خوب است که قبل از امتحان، آن‌ها را از زیر قرآن رد کنند و برایشان صدقه بگذارند که با آرامش بیشتری برای امتحان از خانه خارج شوند. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات