۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۱۶۸۰۰۴
مشاور معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور:

اعتکاف دل و روان انسان را بیدار می‌کند

خبرگزاری رسا ـ مشاور معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به نقش اعتکاف در معنویت زایی و ایجاد سبک زندگی اسلامی، گفت: اعتکاف سبب جلب رضای الهی و قرب به خداوند شده و دل و روان انسان را بیدار می‌کند؛ در سایه ایجاد زمینه و پذیرش رحمت الهی، معنویت حاصل شده و اثرات آن در زندگی اجتماعی، فردی و خانوادگی ظاهر می‌شود.
اعتکاف

حجت‌الاسلام علی اصغر رضایی، مشاور معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که اعتکاف از کلمه عکوف به معنی نشستن و گوشه گیری گرفته شده است، گفت: اعتکاف به این معنی است که بنده برای گرفتن حاجتی مادی یا معنوی در ایام مقدسی همچون ایام البیض یا ماه رمضان به مکان مقدسی همانند مسجد رفته و در آن‌جا توقف کند تا حاجت خود را از خدای متعال بگیرد.

وی با بیان این‌که حداقل ایام اعتکاف سه روز است، افزود: عدد سه در ایام اعتکاف دلالت بر تکرار داشته و مراد از آن 2+1 نیست؛ منظور از این عدد، گوشه نشینی مداوم و لحظه به لحظه برای گرفتن حاجت است.

ویژگی اعتکاف نسبت به سایر عبادات

این محقق حوزوی اظهار داشت: خدای متعال در بعضی زمان‌ها و مکان‌ها همچون حضور در مسجد در ایام البیض و در بعضی حالات همچون حالت توبه، نظر خاصی به بنده خود می‌کند؛ این سه ویژگی به همراه حضور در جمع مؤمنان که خود نیز نظر خاص خدا را جلب می‌کند، در اعتکاف جمع شده است.

وی با اشاره به اهمیت اعتکاف در معنویت زایی و برآورده شدن حاجات، تصریح کرد: زمانی که تمامی ویژگی‌های فوق باهم در عبادتی جمع می‌شوند، دیگ رحمت الهی را به جوش آورده و باران رحمت الهی را بر همه دل‌ها و جامعه نازل می‌کند؛ این ویژگی، برتری اعتکاف نسبت به سایر عبادات است.

حجت‌الاسلام رضایی ابراز داشت: اعتکاف زمان مشخصی ندارد و در هر ایامی می‌توان معتکف شد اما نسبت به اعتکاف در ایام البیض و دهه پایانی ماه رمضان، سفارشات فراوانی شده و جزو سیره بزرگان و علما بوده است.

عدم منافات تعاملات اجتماعی با اعتکاف

وی با بیان این‌که تعاملات اجتماعی و حضور در اجتماع منافاتی با اعتکاف و گوشه گیری ندارد، تصریح کرد: امروزه در امور تربیتی هم گفته می‌شود که اشخاص برای رسیدن به هدف خود باید برنامه داشته باشند و لازمه برنامه به اولویت بندی مقاطع مسیر است؛ بنابراین انسان هراز چند گاهی باید توقف کرده و خود را کنترل کند که از مسیر خارج نشود.

مشاور معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: این درست است که یک مسلمان بلکه انسان باید تعاملات اجتماعی داشته و موجودی اجتماعی باشد اما در حالاتی هم باید خلوت کرده و با خود حسابرسی داشته باشد که این راه و سلوک صحیح است یا به بیراهه می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا، شایسته است که انسان، هرشب به حساب روز خود و جمعه‌ها به حساب هفته خود رسیدگی کند؛ همچنین در مناسبت‌هایی همچون ایام اعتکاف به حساب سال خود رسیدگی کند.

چله گیری، نوعی اعتکاف است

حجت‌الاسلام رضایی با بیان این‌که عمل چله گیری نوعی اعتکاف و حسابرسی به اعمال است، تأکید کرد: چله گیری در معنای اصطلاحی اعتکاف وارد نمی‌شود اما اگر این عمل همراه با تمرکز و نیت و مشروط به ماندن در مسجد باشد، تبدیل به اعتکاف به معنای اصطلاحی می‌شود.

وی با اشاره به نقش اعتکاف در معنویت زایی و ایجاد سبک زندگی اسلامی، گفت: اعتکاف سبب جلب رضای الهی و قرب به خداوند شده و دل و روان انسان را بیدار می‌کند؛ در سایه ایجاد زمینه و پذیرش رحمت الهی، معنویت حاصل شده و اثرات آن در زندگی اجتماعی، فردی و خانوادگی ظاهر می‌شود./997/ت301/ن

 

ارسال نظرات