۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۱۶۸۴۰۵

مراسم جشن میلاد حضرت علی در کشورهای آسیایی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم جشن میلاد امیرمومنان حضرت علی(ع) از سوی رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آسیا با حضور پیروان و ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و ایرانیان مقیم برگزار شد.
حضرت علي(ع)

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم جشن میلاد نخستین اختر فروزان امامت و ولایت، مولی الموحدین حضرت علی (ع)  و سالروز آزاد سازی خرمشهر از سوی رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آسیا با حضور پیروان و ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و ایرانیان مقیم برگزار شد.

 

قرقیزستان

 

همزمان با سیزدهم رجب سالروز میلاد پربرکت نخستین امام شیعیان حضرت امام  علی (ع) و در گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر مراسم جشنی با حضور سفیر ، رایزن فرهنگی ،کارکنان سفارت و نهادهای جمهوری اسلامی ایران ، ایرانیان مقیم بیشکک وبا شرکت شیعیان ودوستداران مکتب اهل بیت (ع) از کشورهای قرقیزستان وافغانستان و آذریهای قرقیزستان در مسجد امام علی(ع) بیشکک برگزار شد.

 

حجت الاسلام ایمانی، امام جماعت مسجد امام علی (ع) در سخنانی حضرت امام علی (ع) به محضر امام زمان (عج) و پیروان و شیعیان واقعی آن امام همام گفت: زبان بشری از سخن گفتن در باب فضائل و خصائص و شخصیت بزرگوارحضرت علی (ع) عاجز وناتوان است و همانطور که علمای اسلام از شیعه وسنی اتفاق نظر دارند حضرت علی (ع) از دیگر صحابه رسول خدا عالم ترو در احکام الهی و تفسیر رموز قرآن و سنت داناتر است.

 

امام جماعت مسجد امام علی (ع) تصریح کرد: حضرت امام علی (ع) پرورش یافته مکتب خاتم الانبیا بوده و تمام فضائل و خصائص ایشان نشات گرفته از تربیت و سیره نبوی است که درس و مشقی جز قرآن و حدیث نداشته است ورموز ولایت و رهبری را از پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) آموخته است.

 

این مراسم با شعر خوانی  و مولودی خوانی و مدیحه سرایی مداحان اهل بیت (ع) به زبانهای فارسی و آذری ادامه یافت.

 

فیلیپین

 

به مناسبت سالروز ولادت با سعادت اختر تابناک ولایت حضرت علی (ع) و روز پدر، جشن با شکوهی از سوی رایزنی فرهنگی سفارت ایران در مانیل با همکاری کالج بین المللی المصطفی (ص)، سفارت و ایرانیان مقیم در محل سالن رایزنی فرهنگی شد.

 

در این جشن با شکوه برادران و خواهران فیلیپینی، شخصیت‎های فرهنگی از جمله سفیر، کارمندان سفارت، ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی و نیز شرکت کنندگانی از کشورهای پاکستان، هند و عربستان شرکت داشتند.

 

مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید از سوی استاد و قاری بین المللی عبدالمنعم سلیمان آغاز  و برنامه با شعر زیبایی در مدح حضرت علی (ع) بنام (شیر خدا)قرائت شد.

 

سپس موسوی رییس کالج بین المللی المصطفی(ص) سخنانی پیرامون شناخت ناقص بشر از حضرت امام علی( ع) در طول تاریخ و اینکه علی هویت ورود به بهشت است، ایراد کرد.

 

منصور لیمبا از مبلغان شیعی فیلیپین طی سخنان کوتاهی پیرامون آن حضرت با اشاره به کتاب معروف جرج جرداق مسیحی (صدای عدالت انسانی)  که در خصوص شخصیت، زندگی و اندیشه و دوران زمامداری نخستین امام شیعیان عاشقانه پرداخته و از دیدگاه استاد شهید مطهری، ویژگیهای دوران حکومت وعدالت آنحضرت را برای حضار برشمرد.

 

در این مراسم برنامه مسابقه پرسش و پاسخ شفاهی نیز اجرا شد و به دو نفر از شرکت کنندگان جوائز نفیسی از سوی سفیر محترم و رییس کالج بین المللی المصطفی اهدا شد.

 

گفتنی است مراسم مشابهی در شهر اسلامی مراوی با همکاری انجمن زینبیه بدین مناسبت برگزار شد.

 

قازان

 

همچنین مراسم جشن و سروری از سوی وابستگی فرهنگی ایران در قازان با حضور ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل، اعضای سرکنسولگری و خانواده های آنان برگزار شد.

 

"شایان" سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در قازان مطالبی را در خصوص  روابط و مناسبات ایران و تاتارستان و فعالیتهای  انجام شده در سال جاری ارائه کرد.

 

وی با اشاره به گسترش روزافزون مناسبات فرهنگی فی مابین و تبادل هیاتهای مختلف در  چند ماه اخیر، سفر موفقیت آمیز هیات اعزامی وزارت فرهنگ جمهوری تاتارستان به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که با  مساعی و تلاشهای وابستگی فرهنگی صورت گرفت را نمونه بارزی از اقدامات موثر توصیف و از قاسمی وابسته فرهنگی سرکنسولگری تقدیر و تشکر به عمل آوردند.

 

چین

 

مراسم جشن ولادت حضرت علی (ع)با نماز جماعت، قرائت روح بخش دعای کمیل، قرائت کلام الله مجید، سخنرانی پاکپور نماینده جامعه المصطفی در پکنف  مداحی ذاکر اهل بیت(ع) و اهدا جوایز با حضور  رییس و اعضای دفاتر ایران، دانشجویان و تعدادی از هموطنان ایرانی مقیم در نماز خانه سفارت کشورمان در پکن برگزار شد.

 

در این مراسم بعد از تلاوت قرآن کریم، پاکپورنماینده جامعه المصطفی در شان و منزلت آقا امیرالمومنین و دوستی و محبت ائمه اطهار ( ع ) اظهار داشت: دوستی و محبت به اهل بیت (ع) آن طور که هست و واقعیت دارد باید شناخته شود. بعد از شناخت واقعی باید معارف آنرا اشاعه دهیم و در این راستا از غلو کردن وبزرگ نمای کاذب بپرهیزیم . غلو در محبت اهل بیت مضر به حال دین بوده وضربات جبران ناپذیری به شریعت و نظام اسلامی می زند و سبب سوء استفاده دشمنان اهل بیت (ع) می شد.

 

پاکپور افزود: حضرت علی (ع) پیشوای شیعیان، نمونه بارز یک بنده مخلص به درگاه احدیت است.

 

وی تصریح کرد: محبت به اهل بیت (ع) زمانی سودمند است که عامل نجات و تحرک انسان در امور دین و دنیا شده و این تنها از طریق بکار بستن این آموزه های دینی در تمامی رفتار اجتماعی حاصل می شود.

 

نماینده جامعه المصطفی افزود: حضرت علی (ع) به واسطه مقامی که در نزد خداوند داشتند زادگاهش در خانه خدا واقع شد و به حق نگین درخشان کعبه، مولای متقیان حضرت علی (ع) است.

 

در ادامه ذاکر اهل بیت (ع) به مولودی خوانی در وصف مولای متقیان حضرت علی (ع) پرداخت./994/ب102/د

ارسال نظرات