۰۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۱۶۸۵۲۶
با حضور مدیرکل آموزش دفتر تبلیغات خراسان رضوی؛

نشست بررسی کارکردهای فقه مقارن در حل مسائل جهان اسلام برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست خبری «بررسی کارکردهای فقه مقارن در حل مسائل جهان اسلام» با حضور مدیرکل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
فقه مقارن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست خبری « بررسی کارکردهای فقه مقارن در حل مسائل جهان اسلام» با حضور حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی، مدیرکل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی روز گذشته در محل دفتر خبرگزاری رسا در مشهد برگزار شد.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی در این نشست، ضمن تعریف علم فقه، اظهار داشت: اگر جامعه اسلامی را به یک پیکر تشبیه کنیم، کنش های این جامعه از سوی فقه صورت می گیرد و از آنجا که این علم، روابط اجتماعی مسلمانان را سازماندهی می کند، دانش تمدن ساز نام گرفته و به لحاظ تاثیر خاص عمل صالح و رفتارهای دینی در ایمان مذهبی مسلمانان، در متون دینی نیز بر فراگیری این دانش تأکید فراوان شده است.

 

مدیرکل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در تبیین فقه مقارن، ابراز داشت: فقه مقارن، فقه مقایسه ای است که در نظریه پردازی و شناخت روابط مبتنی بر دین، تنها به نظریات و مفاهیم یک مذهب بسنده نمی کند و از دیدگاه ها و دستاوردهای سایر مذاهب اسلامی هم استفاده می کند، همچنین در اثبات نظریه های خود از مسیر بررسی ونقد آن آراء عبور می کند.

 

وی با اشاره به این که نگاشته های مختلفی با رویکرد فقه مقارن در طول تاریخ تشیع وجود دارد، تصریح کرد: فقه مقارن به علت فراگیری مسائل فقهی مذاهب مختلف، گستره ای بیش از فقه عادی دارد و به لحاظ غنای علمی و برخورداری از ادله و نظریات همه مذاهب نیز از عمق بیشتری برخوردار است.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی در ادامه با انتقاد از درونگرایی بیش از حد حوزه های علمیه، راهکار خروج از این بن بست را در پیش گرفتن رویکردهای مقارن دانست و تأکید کرد: فقه مقارن، امروز یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای حوزه های علمیه، مذهب تشیع، سایر مذاهب اسلامی و تمام جوامع اسلامی است./930/پ202/ب

ارسال نظرات