۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۱۶۸۹۳۸

برنامه‌های بزرگداشت پنجاهمین سالگرد قیام یوم الله پانزدهم خرداد تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد مرکزی بزرگداشت پنجاهمین سالگرد قیام یوم الله 15خرداد گفت: همایش بین المللی بزرگ «بیداری اسلامی، دستاورد قیام خونین 15 خرداد» روز یکشنبه 12 خرداد ماه با حضور هزاران نفر از مردم شریف ایران، مراجع عظام و اساتید حوزه علمیه در مدرسه فیضیه قم برگزار می‌شود.
نصرت‌الله لطفي، رئيس ستاد مركزي بزرگداشت پنجاهمين سالگرد قيام يوم الله 15خرداد

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نصرت‌الله لطفی، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت پنجاهمین سالگرد قیام یوم الله 15خرداد، در نشست خبری که صبح امروز سه شنبه هفتم خرداد ماه در ساختمان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تشریح برنامه‌های امسال این ستاد پرداخت.

 

وی با اشاره به این‌که آنچه در سال 1342 اتفاق افتاد به معنای واقعی کلمه حماسه بود، گفت: حضور پرشور مردم  در برنامه‌های چهاردهم و پانزدهم خرداد ماه امسال که سال حماسه سیاسی است، زمینه ساز خلق حماسه‌ای دیگر در روز بیست و چهارم خرداد است.

 

رییس ستاد مرکزی بزرگداشت پنجاهمین سالگرد قیام یوم الله 15خرداد با بیان این‌که ما افتخار می‌کنیم که بیداری اسلامی که در کشورهای منطقه شاهد آن هستیم، ثمره قیام مردم بصیر ایران در پانزدهم خرداد است، ابراز داشت: مردم ما در این قیام نقش داشتند و به حمایت از رهبری بی‌بدیل و پیامبر گونه امام راحل عظیم الشان(ره) با نثار و در طبق اخلاص گذاشتن جان و مال خود، حرکت دینی را پیش بردند و شهدای عزیزی را تقدیم اسلام عزیز کردند.

لطفی اظهار داشت: ادامه قیام 15 خرداد سال 1342 در مراسم ها و بزرگداشت‌های بعدی بود که در شهرهای مختلف کشور انجام می‌شد و منتج به اوج قیام در سال های 56 و 57 و سپس پیروزی انقلاب اسلامی شد.

وی در ادامه به نظر امام خمینی(ره) درباره زنده نگهداشتن یاد قیام 15 خرداد اشاره کرد و گفت: نوع فرمایشات حضرت امام(ره) در خصوص این روز تاریخی، نشان دهنده اهمیت جایگاه آن است و ایشان در تبیین دستاوردها و برکات این روز همواره از افعال گذشته، حال و آینده استفاده کرده‌ و تنها مناسبتی است که آن را با قیام عاشورا مقایسه کرده اند.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت پنجاهمین سالگرد قیام یوم الله 15خرداد با بیان این‌که حضرت امام(ره) تاکید خاصی بر برگزاری مراسم سالگرد 15 خرداد داشتند و تنها مناسبتی است که ایشان درمورد آن کلمه «باید» را قید کرده‌اندٰ، اظهار داشت: امام خمینی(ره) فرمودند این قیام باید زنده و جاوید نگه داشته شود و بزرگداشت 15 خرداد بزرگداشت ارزش‌های انسانی در تاریخ است.

وی افزود: امام خمینی(ره) همچنین این روز را با عاشورا مقایسه کرده و عزای عمومی برای سراسر تاریخ اعلام کردند و ایشان 15 خرداد را مختص به ایران ندانستند بلکه فرمودند تمامی ملت‌های مظلوم از هر چه که غفلت کنند، از این دو روز الهی یعنی عاشورا و 15  خرداد، نباید غفلت کنند.

لطفی با بیان این‌که پس از ارتحال امام خمینی(ره) این روز مورد غفلت قرار گرفت و تحت الشعاع مراسم سالگرد جانگداز ارتحال حضرت امام(ره) واقع شد، اظهار داشت: امسال پنجاهمین سالگرد قیام یوم الله 15خرداد، بهانه و فرصت مناسبی برای احیای این روز سرنوشت‌ساز تاریخی و تبیین دستاوردهای آن است.

رییس ستاد مرکزی بزرگداشت پنجاهمین سالگرد قیام یوم الله 15 خرداد در ادامه این مطلب ابراز داشت: فرصتی  برای جبران غفلت‌هایی است که در گذشته صورت گرفته و امیدواریم با تلاش اصحاب رسانه این روز و دستاوردهای عظیم آن به نحو مناسب تبیین و احیا گردد.

لطفی در ادامه سخنانش با تبیین عوامل و زمینه ‏های شکل گیری قیام 15 خرداد سال 42  اظهار داشت: یک روز پیش از 15 خرداد، امام خمینی(ره) طبق گزارش ساواک در جمع  200 هزار نفری مردم ایران از شهرهای مختلف، در مدرسه فیضیه قم سخنرانی کردند و وقتی ساواک امام را دستگیر کرد، مردم در عکس العمل به دستگیری امام(ره) نه تنها در تهران بلکه در ورامین، تبریز، قم و شهرهای دیگر این قیام را  آفریدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: همایش بین المللی بزرگ «بیداری اسلامی، دستاورد قیام خونین 15 خرداد» روز یکشنبه 12 خرداد ماه با حضور هزاران نفر از مردم شریف ایران و مراجع عظام و اساتید حوزه علمیه در مدرسه فیضیه قم برگزار می‌شود.

رییس ستاد مرکزی بزرگداشت پنجاهمین سالگرد قیام یوم الله 15خرداد با اشاره به این‌که روز 15 خرداد امسال مقارن با شهادت امام موسی کاظم(ع) است، گفت: روز شهادت امام هفتم(ع) عزای عمومی است و هیئات مذهبی گردهمایی خواهند داشت که مقدمه‌ای برای برگزاری حماسه سیاسی در 24 خرداد است.

لطفی افزود: تجمع هیئات مذهبی در قم، در جوار بیت امام(ره) آغاز می‌شود و با حرکت به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) ادامه می‌یابد که این حرکت تداعی کننده حرکت الهی مردم در سال 42 خواهد بود.

وی ابراز داشت: همزمان با یوم الله 15 خرداد، در ورامین و پیشوا مراسم ویژه‌ای به یاد کفن پوشان ورامینی برگزار و طی آن قتلگاه شهدای 15 خرداد ورامین گلباران می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت پنجاهمین سالگرد قیام یوم الله 15خرداد با بیان این‌که همایش ویژه گرامیداشت قیام یوم الله 15خرداد در استان‌های مختلف کشور برگزار خواهد شد، گفت: از ماه‌ها قبل ستادهای مردمی در استان‌ها شکل گرفته تا با درس گرفتن از حماسه 15 خرداد 42 هم مراسم چهاردهم و پانزدهم خرداد امسال را برگزار کنند و هم خود را برای حماسه 24 خرداد آماده کنند.

لطفی بیان داشت: برنامه‌های فرهنگی برای گرامیداشت این روز محدود به خرداد ماه نخواهد بود و در طول سال 92 برنامه‌های فرهنگی ویژه‌ای با رویکرد تبیینی، به مناسبت پنجاهمین سالگرد این قیام برگزار خواهد شد.

وی نسل امروز را آینده سازان میهن اسلامی دانست و تأکید کرد: لازم است که نسل امروز با چرائی و چگونگی این قیام آشنا شوند و در همین راستا با یک نگرش تبیینی، سلسله کتاب‌هایی درباره این قیام چاپ شده و تعدادی هم در دست چاپ است و همچنین از 5 جلد کتاب با موضوع "پنجاهمین سالگرد قیام 15 خرداد" رونمایی می‌شود.

رییس ستاد مرکزی بزرگداشت پنجاهمین سالگرد قیام یوم الله 15خرداد گفت: در تهران همزمان با یوم الله 15 خرداد و شهادت حضرت امام موسی کاظم(ع) مراسم ویژه‌ای با حضور هیئات مذهبی از ساعت 10 صبح در مهدیه تهران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: نمایشگاهی با عنوان «خرداد مناسبت‌ها» در 500 نقطه از مراکز شهرستانها و بخش‌های کشور برگزار خواهد شد.

لطفی با بیان این‌که مراسم امسال در 3 شهر کشور از جمله قم، ورامین و پیشوا به صورت ویژه برگزار می‌شود، ابراز داشت: ان شاء الله مراسم این سه شهرستان غیر از برنامه‌های مختلف با راهپیمایی عمومی هم همراه است.

رییس ستاد مرکزی بزرگداشت پنجاهمین سالگرد قیام یوم الله 15خرداد در پایان سخنان خود اظهار داشت: بیش از 30 یادواره به مناسبت بزرگداشت شهدای مظلوم قیام 15 خرداد در سطح کشور برگزار می‌شود./9592/پ202/ج

 

ارسال نظرات