۰۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۶۹۰۴۶
حماسه اقتصادی چگونه تحقق می‌یابد؟

ضرورت افزایش کیفیت کالاهای داخلی / واردات کالای مشابه داخلی بر خلاف حماسه اقتصادی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، مصرف تولیدات داخلی را ضروری دانست و گفت: نباید کاری انجام داد که کالایی که در داخل کشور وجود دارد، مصرف نشود و در عوض، همان کالا از خارج وارد شود، مسلما این کار، ضربه اقتصادی است.
حماسه سياسي ، حماسه اقتصادي

حجت‌الاسلام سعید فراهانی‌فرد، مدیر گروه اقتصاد دانشگاه علوم اقتصاد تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش‌ که« چه کنیم که حماسه اقتصادی محقق شود؟» با زنجیره‌وار دانستن سخنان رهبری در نامگذاری سال‌ها، گفت: مقام معظم رهبری با توجه به شرایط هر سال، عنوان خاصی را اعلام می‌کنند و با توجه به شرایط اقتصادی در این چند سال اخیر، مباحثی مانند تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را مطرح کردند و در امسال نیز بحث حماسه اقتصادی و سیاسی را خطاب به ملت ارائه دادند.

اقتصاد مقاومتی در کشور

وی ادامه داد: در بحث حماسه اقتصادی که لازمه کشور در شرایط حساس کنونی است، رهبری مسأله اقتصاد مقاومتی را بیان کردند، مقاومتی که در هشت سال دفاع مقدس بود، دوباره باید به صحنه بیاید.

این کارشناس حوزوی، جنگ هشت ساله در کشور را مصداق بارزی از حماسه در کشور برشمرد و ابراز داشت: مردم ما در این دوره جنگ با مقاومت کامل موفق و سربلند از میدان بیرون آمدند و الآن نوبت به جهاد اقتصادی و خلق حماسه در این راستا است.

حماسه ملی و گسترده

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی در دنیا مورد تحریم قرار گرفته است و تمامی تریبون‌ها و تبلیغات رسانه‌ای غرب علیه ما در حال فعالیت هستند، چاره حل مشکلات اقتصادی، با یک حماسه ملی و گسترده میسور خواهد بود.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه علوم اقتصاد تهران، با بیان اهمیت بخش تولید در کشور تصریح کرد: در بخش تولیدی کشور ما دارای ظرفیت خوب و قابل توجهی هستیم و لازم است که تولیدکنندگان به منافع ملی کشور توجه ویژه کنند و هر کالایی را تولید نکنند.

کیفیت خوب تولیدات

وی افزود: دنیا به کیفیت کالا بسیار اهمیت داده است، زیرا بحث رقابت مطرح می‌شود، کشور ایران نیز اگر بخواهد خود را در جهان، الگو سازد، باید بر کیفیت کالاهای تولیدی خود بیفزاید، کم کیفیتی سبب بروز صدمات اقتصادی زیادی در کشور شده است.

حجت‌الاسلام فراهانی‌فرد، قطع وابستگی کامل کشور به جهان را مصداق اصلی حماسه اقتصادی دانست و گفت: اگر در داخل تولیدات مرغوبی داشته باشیم، مردم کشور نیز به کالاهای خارجی رغبتی نخواهند داشت، در واقع، ورود بدون‌ مدیریت کالای خارجی به کشور، کمین گاهی است که اقتصاد مملکت را سست و نابود می‌کند.

صرفه‌جویی در انرژی

وی ادامه داد: تولیدکنندگان متعهد در کشور زیاد داریم و آنان باید تلاش کنند که علاوه بر تولید خوب، در استفاده از مواد اولیه و هم‌چنین انرژی، صرفه‌جویی کنند و منافع کشور را در جای خودش، بهینه مصرف کنند.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه علوم اقتصاد تهران، وارد کردن کالایی که مشابه داخلی دارد را حرام دانسته و تأکید کرد: مقام معظم رهبری بارها ملت را توجه داده‌اند که نباید کاری انجام داد که کالایی که در داخل تولید می‌شود، مصرف نشود و در عوض همان کالا از خارج وارد شود، مسلماً این کار ضربه اقتصادی می‌زند.

نباید شیفته کالای غربی شد

وی یادآور شد: باید فرهنگ تولید در کشور نهادینه شود و مردم از مصرف‌گرایی صرف و شیفته شدن به کالاهای خارجی، اجتناب کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه، حفظ منابع ملی کشور را گامی بلند در تحقق حماسه اقتصادی برشمرد و اظهار داشت: در بخش دولتی نباید به منابع ملی بی‌توجهی کرد، در مصرف آن باید دقت کرد که اسراف و تبذیر نشود، تمامی منابع کشور اعم از نفت و معادن و مانند آن، متعلق به تمام نسل‌ها است.

مدیریت صحیح اقتصادی

وی در پایان با اشاره به مدیریت اقتصادی کشور گفت: حماسه اقتصادی وقتی به وجود می‌آید که مدیریت صحیح و دینی بر آن حاکم باشد، مدیریت مطلوب اقتصادی وقتی بر کشور حاکم شود، اقتصاد مملکت به سوی رشد و تعالی می‌رود و گره‌های اقتصادی باز می‌شود./978/ت302/ن

ارسال نظرات