۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۱۶۹۲۹۲
حماسه اقتصادی چگونه تحقق می‌یابد؟

نهادینه شدن فضای ایثارگری شرط تحقق حماسه اقتصادی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه نهادینه شدن فضای ایثارگری در کشور را پیش‌شرط حماسه اقتصادی برشمرد و گفت: نقش ارزش در خلق حماسه بسیار مهم است، اگر همه ملت با روحیه جهادی وارد میدان اقتصاد شوند، مشکلات اقتصادی به بهترین وجه ممکن، رفع می‌شود.
حماسه سياسي ، حماسه اقتصادي

حجت‌الاسلام جعفر انصاری، عضو گروه اقتصاد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش‌ که« چه کنیم که حماسه اقتصادی محقق شود؟» مسائل اقتصادی جامعه را در این چند سال اخیر، دارای اهمیت خاص دانست و گفت: در حل امر اقتصاد کشور، بسترهای پیشرفت اقتصادی کشور باید به دقت بررسی شود تا بتوان تهدیدات دشمن را خنثی کرد.

وی ادامه داد: خدا کمک کرد و ما موفق شدیم تا دشمن خود را در دوران جنگ شکست دهیم، اکنون نیز باید به فکر یک حماسه اقتصادی شبیه به جنگ بود تا تحریم‌ها و فشار دشمن را به خودش برگرداند و آن را تبدیل به فرصت رشد اقتصادی کشور کرد.

نقش ارزش در حماسه اقتصادی

این کارشناس حوزوی، نهادینه شدن فضای ایثارگری در کشور را پیش‌شرط حماسه اقتصادی برشمرد و تصریح کرد: نقش ارزش در خلق حماسه بسیار مهم است، حضرت امام (ره) این معجزه را داشت که تمام کشور را علیه استکبار بسیج کرد و روحیه ایثار را بر کشور حاکم کرد.

وی افزود: البته باید این نکته را فراموش نکرد که جهاد و ایثارگری مشکل است، یعنی برای کشور هزینه دارد، ولی اگر یک مدت همه ملت با روحیه جهادی وارد میدان اقتصاد شوند، مشکلات اقتصادی به بهترین وجه ممکن، رفع می‌شود.

مبارزه با رانت‌خواری

حجت‌الاسلام انصاری، مبارزه با اشاره به معضل رانت‌خواری و ویژه خواری در کشور ابراز داشت: یکی از موانع بزرگ ایجاد حماسه، وجود منافع خاص برای گروه خاصی از مردم است، این ضرر بزرگی برای کشور و مردم دارد، فقر را زیاد می‌کند و گروه قلیلی به رفاه کامل می‌رسند.

وی تأکید کرد: رانت‌خواری سبب می‌شود که در مسیر پیشرفت کشور سد ایجاد شود، باید به هر شکلی که شده ویژه خواری احزاب و گروه‌ها برداشته شود و همه ملت به نسبت مساوی از منافع کشور بهره ببرند.

تک نرخی شدن ارز

عضو گروه اقتصاد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، با تبیین مشکلات در نرخ ارز گفت: آلان نرخ ارز مرجع، 26/12 است، ارز در کشور ما فراز و نشیب زیادی داشته است، باید نرخ مرجع در اقتصاد کشور نهادینه شود تا آثار اقتصادی زیادی برای کشور به ارمغان آورد.

وی تصریح کرد: دلیل عمده‌ای که ارز در کشور کم شده است، مسأله نفت و تحریم‌ها است، باید نرخ ارز شکسته شود و کالاهای مور نیاز جامعه با ارز مرجع برای کشور فراهم شود، آشفتگی نرخ ارز، صدمات زیادی را برای کشور دارد که باید مسؤولین اقتصادی در این زمینه تدبیر کنند.

ادامه یافتن طرح هدفمندی

این کارشناس حوزوی، با اشاره به بحث هدفمندی یارانه‌ها گفت: طرح خوبی از سوی دولتی‌ها اجرا شد و نتایج مثبتی نیز داد، باید فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با تدابیر بیشتر اجرا شود تا نتیجه‌بخش شود.

وی ادامه داد: مجلس نباید از هدفمندی یارانه‌ها جلوگیری کند و اجازه دهد این طرح بزرگ که برای اقتصاد کشور مفید است ادامه یابد، هدفمندی جراحی اقتصادی بود، جراحی همراه درد و رنج است، اما درمان اقتصاد کشور است.

اهمیت به کشاورزی و دام‌پروری

حجت‌الاسلام انصاری، اهمیت به بخش کشاورزی و دام‌پروری را یک ضرورت جامعه دانست و اظهار داشت: در روایات زیادی از کشاورزی و دام‌پروری سخن به میان آمده است و آن را کیمیا خوانده‌اند، در کشور باید بودجه فراوانی را به کشاورزی و دام‌پروری داد، این بخش‌ها هستند که می‌توانند تورم را کنترل کنند و اشتغال ایجاد کنند.

وی تأکید کرد: مدرک‌گرایی کاری را برای جامعه حل نمی‌کند، شهید بهشتی همیشه به این امر اشاره داشت، باید به جای وابستگی به مدرک، به بخش تولید توجه شود، کشاورزی و دام‌پروری بهترین بستر تولید در کشور است.

تبدیل درآمد نفت به سرمایه

عضو گروه اقتصاد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، با اشاره به تبدیل درآمد نفتی به کالاهای ضروری، بیان داشت: باید کاری کرد که پول نفت، تبدیل به ریال نشود و مستقیماً در کارهای تولیدی و سرمایه‌ای هزینه شود، آلان کشور نیاز مبرم به کالای سرمایه‌ای دارد.

وی در پایان گفت: باید مواد اولیه لازم کشور را با درآمد نفت وارد کشور کرد، کشور نیاز به تولید دارد، بیشتر همت مسؤولین کشور باید به رشد صنعت و کار تولیدی باشد تا بتوانیم حماسه اقتصادی مورد نظر مقام معظم رهبری را محقق سازیم./978/ت302/ن

ارسال نظرات