۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۱۶۹۵۱۹
مدیر حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری:

انقلاب‌ اسلامی تبلور قیام ضد استعماری 15 خرداد است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری با تأکید بر ضرورت تبیین جریان های سیاسی 15 خرداد برای طلاب گفت: انقلاب‌ اسلامی تبلور قیام ضد استعماری 15 خرداد است.
حجت الاسلام احمدي ، مدير حوزه هاي علميه چهارمحال و بختياري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سیدمحمد احمدی، مدیر حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری، صبح امروز در نشست بصیرتی طلاب شهرکرد با عنوان جریان شناسی قیام 15خرداد اظهار داشت: تاریخ‌ معاصر ایران، نقاط‌ عطف‌ و حساسی را پشت‌ سر گذاشته است‌ که‌ قیام‌ پانزده‌خرداد 1342، یکی‌ از مهم‌ترین‌ آنها است.

انقلاب‌ اسلامی تبلور قیام ضد استعماری 15 خرداد است

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: در حقیقت انقلاب‌ اسلامی، تبلور جنبش‌ ضد استعماری‌ تنباکو، انقلاب‌ عدالت‌خواهانه‌ و مردمی‌ مشروطه، نهضت‌ ملی‌ شدن‌ نفت و قیام‌ ضد استعماری‌ و ضد استبدادی‌ پانزده‌ خرداد است.

وی قیام‌ پانزده ‌خرداد را آخرین‌ زنجیره‌ این‌ تحول، قبل‌ از وقوع‌ انقلاب‌اسلامی‌ بیان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب بارها از قیام‌ پانزده‌ خرداد، به‌عنوان‌ منشأ، مبدأ و نقطه‌ آغازین‌ انقلاب‌ اسلامی‌ یاد کرده‌ و بر شناخت‌ آن‌ تأکید کردند؛ بنابراین مطالعه و بررسی این رویداد مهم برای طلاب ضروری است.

امام جمعه فرخشهر با بیان این که زمینه‌های‌ سیاسی، اجتماعی‌ و مبانی‌ فکری‌ و فرهنگی‌ انقلاب‌اسلامی‌ با قیام 15 خرداد فراهم‌ شد، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره)‌ در 21 مورد از واژه‌ «نهضت‌ پانزده‌خرداد» و در 19 مورد از عبارت‌ «قیام‌ پانزده‌خرداد» و در 18 مورد نیز، اصطلاح‌ «پانزده‌خرداد» را به‌ کار برده‌اند و این‌ بیانگر میزان‌ اهمیت‌ این‌ روز تاریخی‌ در اندیشه‌ سیاسی‌ امام‌خمینی(ره)‌ است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جریان‌های‌ سیاسی‌ نهضت‌ پانزده‌ خرداد اظهار داشت: قیام، بروز امواج‌ نارضایتی‌ در میان‌ یک‌ قشر و یا قشرهای‌ گوناگون جامعه، علیه‌ نظام‌ حاکم‌ است‌ که‌ منجر به‌ طغیان‌ ناگهانی‌ آنها شده‌ و سبب تغییراتی‌ در برنامه‌ها، سیاست‌ها، رهبری‌ و مدیریت‌ و یا نهادهای‌ سیاسی‌ کشور می‌شود، اما‌ ساختار و ارزش‌های‌ مسلط‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ را دگرگون‌ نمی‌سازد.

حجت الاسلام احمدی با بیان این که هدف‌ قیام‌ تنها نفس‌ تغییر است، بدون‌ آن‌ که‌ جایگزین‌ معین‌ و مشخصی‌ ارایه‌ کند، افزود: در حقیقت، قیام‌ سیاسی‌ و اجتماعی، اگر چه‌ با بسیج‌ عمومی‌ مردم‌ همراه‌ است، اما بدون طرح‌ و برنامه‌ای‌ دقیق، روشن‌ و مشخص‌ برای‌ تغییر نهادهای‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ است؛ از این‌رو، تفاوت‌ اساسی‌ قیام‌ و انقلاب در ایدئولوژی معنا و جایگاه‌ تاریخی‌ آنها جست‌وجو می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: هدف‌ قیام، برخلاف‌ انقلاب، تخریب‌ و بازسازی‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ یک‌ نظام‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ نیست؛ بلکه‌ بر نهادهای‌ سیاسی‌ و اجتماعی، تأثیر غیرمستقیم‌ می‌گذارد و به‌طور اساسی، به‌ معنای‌ اعتراض‌ خشونت‌آمیز نسبت‌ به‌ وضعیت‌ موجود است.

وی اضافه کرد: قیام‌ پانزده‌خرداد، اگرچه‌ به‌ یک‌ معنا در قالب‌ این‌ تعریف‌ می‌گنجد و در واکنش‌ به‌ وضع‌ موجود به‌وقوع‌ پیوست، اما از سوی دیگر دارای‌ معنا و جایگاه‌ تاریخی‌ و مهم‌تر از همه‌ ایدئولوژی‌ بوده‌ است.

حجت الاسلام احمدی به تعبیر دیگر قیام که همان شورش است اشاره کرد و در تشریح ویژگی های آن گفت: شورش، اعتراض‌ شخصی‌ شورشیان‌ است‌ که‌ نارسایی‌های‌ موجود را نه‌ به‌ نهادهای‌ اجتماعی، بلکه‌ به‌ افراد نسبت‌ می‌دهند؛ بنابراین، هدف‌ شورش‌ از میان‌ برداشتن‌ افراد است بدون‌ آن‌ که‌ دست‌ به‌ ترکیب‌ نظام‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ بزنند.

وی ادامه داد: هرگاه‌ شورش، بافت‌ اجتماعی‌ را هدف‌ قرار داده‌ و طرحی‌ برای‌ آینده‌ نداشته‌ باشد، اعتراض‌ خشونت‌آمیز به‌ وضع‌ موجود است؛ خواه‌ به‌ سبب اوضاع‌ بد اقتصادی، یا خودکامگی‌ سیاسی‌ باشد اما اگر بافت‌ اجتماعی‌ را هدف‌ گرفته‌ و طرحی‌ برای‌ آینده‌ ارایه‌ دهند، جنبه‌ انقلاب‌ می‌یابد.

امام جمعه فرخشهر به ایدئولوژی شورش اشاره کرد و گفت: ایدئولوژی‌ شورش، مجموعه‌ای‌ از عقاید سنتی‌ است‌ که‌ معطوف‌ به‌ آینده‌ نیست؛ بنابراین، بسیاری‌ از شورش‌ها در صورت‌ پیروزی‌ دچار سردرگمی‌ می‌شوند و از عرضه‌ تصویری‌ روشن‌ از آینده‌ ناتوان‌ می‌مانند، زیرا شورش‌ فاقد هدف‌ و جهت‌گیری‌ مشخص‌ و طرحی‌ برای‌ آینده‌ است.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه قیام‌ 15 خرداد ناشی‌ از اعتراض‌ شخصی‌ شورشیان‌ نیست، افزود: خبر دستگیری‌ امام‌ خمینی(ره)، آتش‌ قیام‌ را همچون انبار باروتی‌ که‌ در اعتراض‌ به‌ مفاد غیرقانونی، غیرشرعی‌ و نامتعارف‌ لایحه‌ انجمن‌های‌ ایالتی‌ و ولایتی‌ و رفراندوم‌ انقلاب‌ سفید، انباشته‌ شده‌ بود شعله‌ور ساخت.

وی به جنبه انقلابی قیام اشاره و تصریح کرد: ایدئولوژی‌ قیام 15خرداد، مجموعه‌ای‌ از عقاید سنتی، اما معطوف‌ به‌ آینده‌ای‌ روشن‌ بود که‌ خواهان‌ کوتاهی‌ دست‌ عوامل‌ استعمار غرب‌ و استبداد سلطنتی‌ بود.

امام جمعه فرخشهر افزود: انگیزه‌های‌ مادی‌ و اقتصادی، نقشی‌ در بروز قیام 15 خرداد‌ نداشت، بلکه‌ اعاده‌ استقلال‌ سیاسی، اقتصادی، فکری‌ ـ فرهنگی، اجتماعی‌ و نظامی‌ و پاسداری‌ از هویت‌ ملی‌ و مذهبی‌ به‌عنوان‌ حقوق‌ عمومی‌ مردم‌ ایران، از مهم‌ترین‌ اهداف‌ آنان‌ به‌شمار می‌رفت./9457/پ202/غ

ارسال نظرات