۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۱۷۰۳۹۷
حجت‌الاسلام روحانی:

به هیچ حزبی تعهد نداده‌ام/ دولت تدبیر و امید فراجناحی است

خبرگزاری رسا ـ کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به هیچ حزبی تعهدی نداده و اعلام کرده که دولت تدبیر و امید دولت فراجناحی خواهد بود، گفت:‌ همواره از جناح‌های مختلف و از افرادی که به جریانات مختلف تعلق داشتند استفاده کرده‌ام.
 حجت الاسلام حسن روحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در برنامه انتخاباتی رویکردها، برنامه‌های شبکه چهار سیما در پاسخ به سؤالات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کارشناسان این شبکه از قانون اساسی به عنوان مهم‌ترین میثاق ملی بین مردم و مسؤولان نام برد و گفت: بخش‌های مختلف دولت به ویژه رییس جمهور موظف به اجرای قانون هستند.

 
وی با بیان اینکه مطالبات مردم اجرای قانون اساسی است، افزود: بخش مهمی از قانون اساسی به ویژه فصل سوم که حقوق ملت را بیان می‌کند هنوز عملیاتی نشده است و تا زمانی که فصل سوم قانون اساسی که در واقع حقوق شهروندی همه اتباع ایرانی را به خوبی روشن کرده به دقت اجرا نشود، این میثاق جنبه عملی کامل پیدا نمی‌کند.
 
پرداخت یارانه کالایی در کنار یارانه نقدی
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به ارزیابی فاز اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت و گفت: هدفمندی یارانه‌ها هنوز هم هدفمند نشده است و متأسفانه فاز اول آن ناقص و در برخی موارد توأم با تخلف اجرا و عملیاتی شده است.
 
وی با بیان اینکه هدفمندی یارانه باید در یک مجموعه اقتصادی تدوین می‌شد، اظهار کرد: یارانه برای ایجاد عدالت در جامعه بود تا مردم بتوانند راحت‌تر زندگی کنند، اما عملا 45 هزار تومان به مردم پرداخت شد و سه برابر از جیب مردم برداشت کردند، چرا که ارزش پول ملی تغییر کرد و در عرض چند ماه ارزش ثروت مردم به نصف تقلیل پیدا کرد.
 
حجت‌الاسلام روحانی از ضمیمه کردن یارانه کالایی در کنار یارانه نقدی سخن گفت و افزود: اکنون مردم زندگی خود را با این پول تنظیم کرده‌اند بنابراین پرداخت یارانه نقدی قاعدتا ادامه پیدا می‌کند اما در کنار آن باید کارهای دیگری انجام گیرد، اگر بخواهد تورم افسارگسیخته باشد هر روز این پول بی‌ارزش‌تر می‌شود، باید تورم را مهار کرد تا تأثیرگذار باشد.
 
پیروی سیاست خارجی و داخلی از اصل هویت و تأمین منافع
 
وی از تعامل بر مبنای هویت و تأمین منافع به عنوان الگوی دولت خود در سیاست خارجی نام برد و ابراز کرد: سیاست داخلی و خارجی از یک اصل مهم هویت و منافع پیروی می‌کند و هر کشوری بر مبنای هویت و منافع سیاست خارجی و داخلی را پیگیری می‌کند.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سیاست خارجی با یک شرایط ویژه همراه است، گفت: برخی دنیا را تنها حق و باطل می‌بینند و معتقدند روزگاری فرا می‌رسد که حق بر باطل پیروز می‌شود، برخی دنیا را میدان جنگ می‌بینند و برخی آن را بازار درآمد می‌دانند و برخی دنیا را به آرمان‌ها و منافع تقسیم می‌کنند.
 
تضمین منافع با افزایش قدرت ملی امکان‌پذیر است
 
وی افزود: منافع باید طوری تعریف شود که آرمان‌های ما در داخل منافع کلی بگنجد، جهان امروز جهان اخلاق، حقوق و مراعات قواعد نیست و بر مبنای قدرت برنامه‌ریزی می‌شود.
 
حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو با قدرت‌های نظامی برتر است، تصریح کرد: باید قدرت ملی خود را افزایش دهیم تا در دنیای سیاست خارجی بتوانیم منافع خود را تضمین کنیم.
 
وی ادامه داد: با شعار و فریاد نمی‌توانیم منافع کشور را در جهان سیاست تأمین کنیم، باید با ابزار و آمادگی کامل دنبال حفظ منافع با قدرت ملی بیشتر باشیم.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آرمان چراغ راه ما است که اصل خط را مشخص می‌کند، چگونگی حرکت به توان، واقعیت‌های داخل کشور، منطقه و سطح جهان وابسته است، اینجا برنامه‌ریزی و واقع‌نگری می‌خواهد.
 
ساخت مسکن مهر تأثیری در وضعیت بازار مسکن نداشت
 
وی با اشاره به طرح مسکن مهر اصل ساخت مسکن ارزان را یک ایده صحیح دانست و گفت: مسکن مهر باید تکمیل و با برطرف شدن نواقص در اختیار مردم قرار گیرد.
 
حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه با دولتی کردن این‌گونه طرح‌ها موافق نیست و باید این طرح‌ها به مردم واگذار شود، اظهار کرد: اساس برنامه دولت تدبیر و امید واگذار کردن همه امور به مردم است.
 
وی با اشاره به افزایش چند برابری قیمت مسکن، گفت: وقتی نقدینگی در جامعه بی‌حساب و کتاب بالا برده می‌شود، پول سرگردان مردم به سمت زمین و مسکن هدایت می‌شود و مشکل چند برابری قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ساخت مسکن مهر تأثیری در وضعیت بازار مسکن نداشت چراکه ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد و نقدینگی افزایش یافت.
 
وی با اشاره به افزایش آمار آسیب‌های اجتماعی، افزایش طلاق را در جامعه بسیار نگران کننده خواند و اظهار کرد: طلاق که آثار بسیار خطرناکی را در جامعه به جای می‌گذارد، در سال گذشته هفت درصد افزایش داشت.
 
فرهنگ‌سازی تنها راه‌حل مشکلات نیست
 
حجت‌الاسلام روحانی همچنین با اشاره به مسأله اعتیاد، گفت: علی رغم مجازات‌های شدیدی که برای مواد مخدر وضع شده این مشکل حل نشده است.
 
وی ابراز کرد: در برنامه دولت تدبیر و امید بخش خاصی برای معتادان وجود دارد و برای ترک اعتیاد از تمام روش‌های علمی استفاده خواهیم کرد، اعتیاد یکی از عوامل طلاق است، باید فرهنگ جامعه را ارتقا ببخشیم و به جوان‌ها مهارت‌های زندگی را یاد دهیم.
 
حجت‌الاسلام روحانی بر تحول آموزش و پرورش و آموزش عالی تأکید کرد و افزود: تنها فرهنگ کارساز نیست نیاز به بخش اقتصادی، حقوقی و امنیتی نیز داریم، باید از مردم کمک بگیریم و نهادهای خیریه را در این زمینه‌ها تقویت کنیم تا طلاق و اعتیاد کمتر شود.
 
اختلاف سلیقه نعمت و نقد، رحمت است
 
وی اختلاف سلیقه را نعمت و نقد را رحمت دانست و تصریح کرد: زمانی یک تیمی می‌خواهند در کابینه با هم کار کنند، در این تیم باید هماهنگی‌هایی وجود داشته باشد تا بهتر بتوان کار کرد؛ در هیأت وزیران همه باید آزاد باشند، اما متأسفانه در سالهای اخیر در هیأت وزیران جنبه دموکراتیک و آزاد نبود و به سبب یک انتقاد و اختلاف کوچک وزرا تغییر کردند.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای استفاده افراد در بخش‌های مختلف از هر فردی که تخصص دارد باید بهره‌برداری شود، اصطلاح اتوبوسی رفتن و اتوبوسی آمدن را برای این هشت سال اخیر به کار برد و گفت: باید از شایستگان استفاده کنیم که شایسته منتقد بهتر از شایسته‌ای است که انتقادش را مخفی کند.
 
وی از رعایت حقوق شهروندی برای همه اتباع ایرانی است، سخن گفت و از تدوین حقوق شهروندی و تبدیل آن به یک سند و لایحه و ارسال به مجلس شورای اسلامی برای تبدیل شدن به قانون با هدف محقق کردن فصل سوم قانون اساسی، خبر داد.
 
مرز ما تنها دلسوزی نظام و کشور است
 
وی تأکید کرد: به هیچ حزبی تعهدی نداده‌ام و اعلام هم کرده‌ام که دولت تدبیر و امید دولت فراجناحی خواهد بود، عملکرد خود من در طول 35 سال همین را نشان می‌دهد، از جناح‌های مختلف و از افرادی که به جریانات مختلف تعلق داشتند استفاده کردم.
 
حجت‌الاسلام روحانی یادآور شد: در طول سالیان اخیر بسیاری از افراد را برای هیچ چیز منزوی کردند و بسیاری از اساتید را برای اینکه به فلان نامزد رأی داده بود کنار گذاشتند، باید دست همه آنها را که پای صندوق رفتند ببوسیم به هرکسی هم رأی دادند.
 
وی با بیان اینکه مرز ما تنها دلسوزی نظام و کشور است، تأکید کرد: حتی آنهایی که نیروهای ارزشمندی برای ما بودند در خاک انداختیم و بسیاری از نخبگان از کشور خارج شدند، مردم به اینها امید بسته بودند به خارج رفتند تا دیگران استفاده کنند، آیا این معنای استقلال و عزت ملی است، باید از همه نیروها استفاده کنیم.
 
حجت‌الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنان خود سیاست‌های کلی اصل 44 را نتیجه یک فرایند دانست و با اشاره به سهام عدالت، گفت: در سهام عدالت مدیریت به مردم واگذار نشد بلکه مالکیت واگذار و تنها 13.5 درصد به بخش خصوصی واقعی داده شد که این اشکال اصلی در اجرای اصل 44 بود.
 
وی با بیان اینکه اصل 44 را باید به شکلی که در سیاست‌های کلی آمده است، برگردانیم، ابراز کرد: تا اقتصاد دولتی است و انحصار وجود دارد نه رقابت، بلکه نیاز به تحول و انقلاب واقعی در این بخش داریم تا حداقل به کشورهایی مانند مالزی و کره جنوبی برسیم.
 
محدود کردن اطلاعات امکان پذیر نیست
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری دسترسی مردم به تمامی اطلاعات را در چارچوب قانون ضروری دانست و گفت: اطلاعاتی که مربوط به دولت است باید شفاف در اختیار مردم گذاشته شود، حتی مواردی که مناقصه و مزایده‌ای بوده باید در سایت دولت بیاید و همه ببینند و دستورالعمل‌ها همزمان باید در اختیار مردم قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که محدود کردن اطلاعات امکان پذیر نیست، باید نسلمان را برای شرایطی که در بمباران اطلاعات قرار می‌گیرند، آماده کنیم؛ اگر چهار دیش را در بخش ماهواره برداشته‌ایم، دیدیم که مشکل حل نشده است.
 
قانون ماهواره نیاز به بحث و تجدید نظر دارد
 
وی قانون ماهواره را نیازمند بحث و تجدیدنظر دانست و گفت: رسانه ملی باید بداند محصولاتش در دنیای رقابتی باید تولید شود و بداند که سه کانال،‌چهارکانال و هشت کانال مطرح نیست، هزاران کانال وجود دارد و بر این مبنا باید تولید محصول با کیفیت کند.
 
حجت‌الاسلام روحانی گفت: معتقدم باید به رسانه‌ها مقداری آزادی عمل دهیم، رسانه‌ها تعدد دارد اما تنوع ندارد، اطلاعات دستوری جوابگوی نیاز مردم نیست، باید شرایطی ایجاد کنیم که جوانان مشتاق خواندن باشند و این اشتیاق با محدودیت‌های زیاد امکان‌پذیر نیست.
 
وی افزود:‌ البته مطبوعات و رسانه‌ها باید چارچوب داشته باشند، مگر می‌شود با حیثیت و آبروی مردم در رسانه‌ها بازی کرد، رسانه ملی یا غیر ملی هرگز نباید حیثیت و آبروی مردم را زیر پا بگذارد، باید حقوق اساسی مردم، فرهنگ و منافع ملی چارچوب‌های روشن داشته باشد.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید چارچوب‌های روشن درست کرده و اداره مطبوعات و رسانه‌ها را به صنف مربوطه واگذار کنیم، گفت: یک نظام و تشکل درست کنیم و اینقدر دولتی فکر کردن را ادامه ندهیم، حس کنیم دولت برای مردم است، نه مردم برای دولت.
 
صلح آمیز بودن انرژی هسته‌ای را به اثبات رساندیم
 
وی در پاسخ به این سؤال که برای پیگیری حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران چه تدبیری دارید، گفت: برای فناوری هسته‌ای زحمت بسیار کشیده شده است، فناوری هسته‌ای را از سال 1367 شروع کردیم و من از اولین قدم‌هایش حضور داشتم.
 
حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه در دولت سازندگی تقریبا فناوری را به دست آوردیم و در دولت اصلاحات این فناوری تقریبا کامل شد، افزود: نخستین بار غنی‌سازی با یک عدد سانتریفیوژ انجام شد، بعدها تبدیل به یک چرخه کوچک ده‌تایی شد، یو سی اف اصفهان در سال 83 تأسیس شد و در پاییز به نتیجه رسید.
 
وی ابراز کرد: با مذاکراتی که انجام شد راهی پیدا کردیم تا فناوری اصفهان بتواند ادامه پیدا کند، در فروردین 84 یوسی اف اصفهان کامل شد و در دولت جدید فناوری هسته‌ای کامل شده و تعلیق شکسته شده بود.
 
وی گفت: توانستیم صلح‌آمیز بودن انرژی هسته‌ای را به اثبات برسانیم، اگر ثابت می‌کردیم از نظر قانون حق داریم غنی‌ سازی کنیم و آمریکایی دروغ گفته‌اند که در آذر 1383 شورای حکام به اتفاق آرا رأی داد که فناوری هسته‌ای ایران انحراف ندارد و صلح‌آمیز است.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز با یک شرایط جدیدی مواجه هستیم و پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت است، ابراز کرد: دشمن از این نظر دست بالاتر دارد و باید تلاش بالاتری را انجام ندهیم.
 
دولت نهم تعلیق انرژی هسته‌ای را ادامه داد
 
وی به سؤالی که درباره بحث تعلیق انرژی هسته‌ای در دولت اصلاحات مطرح شده بود، پاسخ داد: تابستان 84 در دولت اصلاحات یوسی اف اصفهان فعال شد اما نطنز هنوز آماده نبود، دولت نهم تعلیق را ادامه دادند و صبر کردند پرونده رفت شورای امنیت و وقتی پرونده به شورای امنیت رفت نطنز را راه اندازی کردند.
 
حجت‌الاسلام روحانی پرسید: آیا می‌توان با هزینه کمتر این دستاورد را حفظ کنیم یا با همین هزینه بالا که مرتب جلسه پشت جلسه برگزار کنیم و این وسط هم تحریم‌ها اضافه شود، در نطنز هم سانتریفیوژ نصب کنیم اما تزیریق نکنیم.
 
وی تصریح کرد: باید سانترفیوژ بچرخد اما زندگی مردم هم باید بچرخد، باید این فناوری را حفظ کنیم اما آن چشم انداز هم اجرا شود، باید یادمان باشد که کشور توسعه می‌خواهد.
 
وی با بیان اینکه از انرژی هسته‌ای به دنبال توسعه هستیم، گفت: نمی‌شود یک پیچ را درست کرد، اما کارخانه توسعه را به خاطر یک پیچ خواباند، راه‌حلش را در برنامه دولت تدبیر و امید داریم که چگونه با هزینه کمتر توسعه را ادامه داده، فناوری را حفظ کرده و تحریم را بشکنیم.
 
برای شکست تحریم نیاز به وحدت و اجماع داریم
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، شکستن تحریم را نیازمند وحدت و اجماع دانست و تأکید کرد: بحث هسته‌ای بازی این تشکل و آن تشکل نیست، بلکه منافع ملی است، عده‌ای نمی‌فهمند بحث هسته‌ای یعنی چه و حرف‌هایی که می‌زنند از روی ناآگاهی است.
 
وی در پایان سخنان خود از مردم که همه بارها را بردوش کشیده و علی رغم همه مشکلات باز هم خود را آماده کرده‌اند تا در روز انتخابات پای صندوق رأی شرکت کنند، تشکر کرد و گفت: دستم را تنها به سوی مردم دراز می‌کنم تا نیاز نباشد به سوی بیگانگان دراز شود.
 
حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید از فرصت برابر استفاده خواهد کرد، تصریح کرد: مردم قادر خواهند بود همه مشکلات کشور را با ایستادگی و اعتماد به نفس حل کنند و این دولت تنها پشتیبان و در کنار مردم خواهد بود./920/ز502/ج
ارسال نظرات