۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۱۷۰۷۰۸
استاد حوزه و دانشگاه:

مداحان ترویج دهنده الگوی شادی و نشاط اسلامی در جامعه باشند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه استان خراسان شمالی با بیان این که شادمانی اسلامی دارای اصول و قواعدی است، تصریح کرد: شادی اسلامی از گناه و معصیت مبرا بوده و نمی توان به نام شادی اسلامی دچار معصیت شد.
شادي و نشاط اسلامي

حجت الاسلام جواد طاهری، استاد حوزه و دانشگاه استان خراسان شمالی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد با تبریک به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام(ص) و فرا رسیدن اعیاد شعبانیه گفت: یکی از اشتباهات جامعه مداحان و فعالان هیأت ها و تشکل های مذهبی کشور در طول سال های اخیر عدم نمایش الگوی مناسبی از شادمانی اسلامی بود که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره کرده اند.

وی اضافه کرد: متأسفانه این روند به گونه ای بوده که اکنون مردم دنیا به اشتباه فکر می کنند که دین اسلام دین غم و اندوه است، در حالی که شاد بودن و داشتن روحیه با نشاط در تعالیم دین اسلام همواره مورد تأکید بوده است.

حجت الاسلام طاهری با بیان این که عملکرد مداحان در طول این سال ها تا اندازه ای غم را فرهنگ غالب جامعه نشان داده است، تصریح کرد: در روایات و احادیث اسلامی شادی یکی از شاخصه های فرد مسلمان یاد شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر «خوشا به حال شیعیان ما که در مصیبت و حزن ما محزونند و در شادی و سرور ما شاد و مسرورند» افزود: این روایت یکی از ویژگی های شیعیان را نشان می دهد که همان گونه که در عزاداری اهل بیت(ع) غمگین می شوند، در اعیاد خاندان عصمت و طهارت(ع) نیز خرسند هستند.

وی با اشاره به این که امام کاظم(ع) در هنگام تولد امام رضا(ع) ولیمه داد و امام باقر(ع) نیز در هنگام تولد امام جعفر صادق(ع) عقیقه کرد، اظهار داشت: این موارد نشان دهنده اهمیت و ضرورت امامان شیعه بر شادمانی در جامعه اسلامی است و آن را در زندگی خود نیز پیاده می کردند.

حجت الاسلام طاهری با بیان این که مداحان باید بدانند که تشیع تنها رخت عزا بر تن کردن نیست، تصریح کرد: همان گونه که برگزاری آیین های عزاداری ائمه اطهار(ع) مهم است، برگزاری شاد و بانشاط اعیاد و میلاد اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز اهمیت دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که شادمانی اسلامی دارای اصول و قواعدی است، تصریح کرد: شادی اسلامی از گناه و معصیت مبرا بوده و نمی توان به نام شادی اسلامی دچار معصیت شد.

وی خواستار پیاده شدن الگوی شادمانی اسلامی از سوی مداحان و فعالان تشکل های دینی شد و افزود: همان گونه که مداحان در آیین های عزاداری ائمه اطهار(ع)، اشک غم و اندوه حضار را جاری می کنند، باید بتوانند در جشن های شادمانی اهل بیت(ع) نیز اشک شوق را بر گونه های شرکت کنندگان جاری کنند../934/ت302/غ

ارسال نظرات