۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۱۷۰۸۴۶
کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛

گسترش پرخاشگری در دنیای مدرن نتیجه تجدد است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: دنیای کنونی دنیای تجدد است و دلیل این همه پرخاشگری حاکم بر آن نیز از تجدد آن است، زیرا افراد این گونه جوامع به منظور رسیدن به آن نقطه مطلوب دیگری را مانع خود می بینید، در نتیجه دست به اعمال غیر اخلاقی از قبیل پرخاشگری می زنند.
سبک زندگي اسلامي

حجت‌الاسلام والمسلمین سید هاشم بطحایی، استاد حوزه و دانشگاه، در تبیین علل و عوامل حاکم بر بروز پرخاشگری و بی صبری در میان افراد جامعه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: در اسلام توصیه زیادی به داشتن صبر و شکیبایی شده و حتی به پیغمبر خود که برگزیده الهی است سفارش بسیاری به داشتن صبر کرده است.

وی در ادامه افزود: با اینکه پیامبر در مقابل کوهی از مشکلات، سختی‌ها و معارضات قرار داشت به او هم سفارش می‌شد که باید صبر داشته باشد، از این رو یکی از علل موفقیت پیغمبر صبر و تحمل در برابر مشکلات و دوری جستن از پرخاشگری بود، این نشان می‌دهد که ما نیز باید در مقابل ناملایمات زود از کوره در نرویم و کم حوصله نشده و تحمل مشکلات را داشته باشیم.

امید، کوشش و شکیبایی سه عامل اصلی جهت رسیدن به مقصد نهایی

این کارشناس مذهبی با اشاره به سه اصل امید، کوشش و شکیبایی به عنوان عوامل مؤثر جهت رسیدن به مقصد نهایی بیان داشت: هر کس در هر جایگاهی اگر بخواهد به مقصد برسد باید این سه اصل را مد نظر خود قرار دهد، ابتدا امید داشتن و امیدوار بودن به آن مقصدی که می‌خواهد به آن برسد، دوم کوشش در این راه و سوم شکیبایی، صبر و تحمل که رمز موفقیت او خواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بیانات حضرت امیرالمؤمنین در زمینه پرخاشگری اظهار داشت: ایشان می‌فرمایند در مقابل کسی که تندی می‌کند تحمل خود را بیشتر کرده و در مقابل تندی او ملایمت و نرمی داشته باش زیرا اگر در مقابل پرخاشگری او تو نیز مسیر او را پیش گیری، نتیجه آن برخوردهای فیزیکی و بروز اتفاقات ناگوار خواهد بود.

وی ابراز داشت: پرخاشگری از آن انسان‌های سبک مغز است، زیرا در حقیقت نفس این آدم‌ها بر عقل آنان غلبه دارد، عقل را عقل گویند زیرا نفس را مهار می‌کند از این رو انسان‌هایی که پرخاشگری می‌کنند عقل آنان سبک است که این سبک بودن نیز بستگی به لقمه انسان و نوع تربیت خانوادگی و محیط زندگی او دارد.

ایجاد اضطراب و استرس عامل بروز پرخاشگری در میان افراد است

حجت الاسلام والمسلمین بطحایی در بیان رابطه میان دنیای مدرن و دغدغه های شغلی و اجتماعی با پرخاشگری اظهار داشت: شکی نیست که اضطراب و استرس سبب خواهند شد تا فرد دچار این خصیصه بد اخلاقی شود، اما درباره مدرنیته این را باید توجه داشت که تمدن با تجدد تفاوت دارد، تمدن انسان را پایدار و عاقل می‌کند اما تجدد انسان را سبک خواهد کرد.

وی تأکید داشت: دنیای امروز دنیای تجدد است و نه تمدن، در حقیقت تمدن به معنای قانون‌مند بودن و آشنایی با مقررات و قوانین و نیز پایبند بودن به آن است، اما دنیای امروز ما مدرنیزم و متجدد است، نمی‌توان فقط با ساخت جاده های آسفالت شده و خانه های مجلل و شیک و ایجاد تغییرات گسترده در دکور منزل خود را متمدن نامید.

گسترش پرخاشگری در دنیای مدرن نتیجه تجدد است

این کارشناس مذهبی تصریح داشت: پیامبران و انسان‌های الهی بودند که در خانه های ساده و دور از هر گونه تجملات زندگی می‌کردند و حتی بر روی گلیم می‌نشستند، اما مردمانی متمدن و با فرهنگ بودند، اما دنیای کنونی دنیای تجدد است و دلیل این همه پرخاشگری حاکم بر آن نیز از تجدد آن است، زیرا افراد این‌گونه جوامع به منظور رسیدن به آن نقطه مطلوب دیگری را مانع خود می‌بینید، در نتیجه دست به اعمال غیر اخلاقی همچون پرخاشگری می‌زنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به راهکارهای مقابله با پرخاشگری در آیات و روایات بیان داشت: حضرت امیرالمؤمنین در این زمینه می‌فرمایند خدا رحمت کند آن انسانی را که بداند که از کجا آمده و در چه موقعیتی قرار داد و به کجا خواهد رفت، از این رو انسان باید مدام به خود متذکر باشد که آیا نسبت به گذشته پیشرفتی داشته است یا نه و یا نسبت به آینده برنامه ای دارد یا نه، از این رو کسب این گونه معارف نیازمند آموختن آموزه های دینی است.

ضرورت شرکت در کلاس دنیا و آخرت

وی تأکید داشت: متأسفانه جامعه ما به جای اینکه کلاس زندگی و بندگی تشکیل دهد، به شکل حیوانات و بی برنامه زندگی می‌کند، انسان باید هم در کلاس دنیا شرکت کند تا با نوع زندگی و صرف هزینه به خصوص وقت خود آشنا باشد و هم در کلاس آخرت به منظور فراگیری آموزه های دینی و کسب معرفت جهت ساخت دنیای ابدی خود اقدام کند.

حجت الاسلام والمسلمین بطحایی با اشاره به برنامه های گسترده دین در ارائه راهکارهایی مؤثر در برون رفت از پرخاشگری و بی صبری، بیان داشت: دین برای تمام ابعاد زندگی بشر برنامه ای جامع دارد، اما راه آن تشکیل کلاس و ارائه آموزش به افراد جامعه است، همان گونه که ما برای کسب تخصص وارد کلاس‌های تخصصی می‌شویم بر این اساس نیز برای کسب روش زندگی نیازمند صرف وقت و هزینه و حضور در کلاس‌های آموزشی را داریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مهم این است که زندگی ابزار بندگی باشد و نه هدف بندگی، فرق بین انبیا و انسان‌هایی که ما برای آنان احترام ویژه ای قائم در این است که ما بندگی را ابزار زندگی قرار می‌دهیم، اگر نماز و روزه ای را هم به جا می‌آوریم برای این است که زندگی کنیم، اما آنان این گونه نبودند بلکه زندگی را به عنوان ابزاری برای بندگی می‌دانستند، از این رو این نگاه باید در جامعه حاکم شده تا آن خصایص بد اخلاقی از جامعه دور شود.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟
تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟/9192/ ت301/ن

ارسال نظرات