۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۱۷۰۸۶۴
معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت:

امام خمینی، فقه را همانند استراتژی در جامعه مطرح کرد

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) گفت: امام خمینی(ره)، فقه را همانند استراتژی در جامعه مطرح کرد که نتیجه آن در جامعه این بود که فقه در همه ابعاد زندگی، حتی در حکومت‌داری نیز می‌تواند داخل شود و در هر عرصه‌ای برنامه‌ای برای عرضه دارد.
حجت‌الاسلام نجف لک‌زايي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر مجتمع آموزش عالی فقه جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در نشست علمی «چیستی فقه سیاسی با تأکید بر اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)»، که به همت انجمن علمی، پژوهشی فقه سیاسی مجتمع آموزش عالی فقه در سالن شهید مطهری این مجتمع برگزار شد، با اشاره به نگاه امام خمینی(ره) به فقه، گفت: امام راحل معتقد بودند که انسان دارای سه لایه عقل، نفس و جسم است، اصول دین در عقل انسان جای می‌گیرد و اخلاق برای تربیت نفس است، اما فقه، برای تربیت همه این امور آمده است.
وی افزود: امام راحل(ره) دریافتند که اصل دین موکول به حکومت وقت شده است و همه اعتقادات و باورهای دینی به خواست و نوع اعمال حکومت در جامعه مطرح می‌شود.
رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، با اشاره به نگاه ویژه امام خمینی(ره) به اصول فقه، بیان کرد: امام(ره)، انحلال خطاب شرعی به خطابات فردی را مردود دانست و ابتکار «خطاب قانونیه» را به کار برد که بنابر محتوای آن قوانین اسلامی باید در هر حال و شرایطی در جامعه اجرا می‌گشت.
حجت‌الاسلام لک‌زایی با بیان این که به نگاه امام(ره)، قدرت شرط تکلیف نبود، یادآور شد: در این نگاه، هر عذری، حتی مخالفت حکومت وقت نیز در درگاه خداوند متعال عذر برای اقامه نکردن تکلیف نمی‌شود و آن تکلیف را از بین نمی‌برد.
وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره)، فقه را همانند استراتژی در جامعه مطرح کرد که نتیجه آن در جامعه این بود که فقه در همه ابعاد زندگی، حتی در حکومت داری نیز می‌تواند داخل گردد و در هر عرصه‌ای برنامه‌ای برای عرضه دارد.
معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با بیان این‌که امام برای نخستین بار اذعان کرد که تشکیل حکومت اسلامی برای فقهای جامع‌الشرایط واجب کفایی است، ابراز داشت: به نگاه ایشان، تقیه برای حفظ دین است و هرگاه اصل دین به خطر افتد، دیگر جای تقیه نیست و باید با قدرت در مقابل آن انحراف قد علم کرد.
رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با ابراز این‌که هر فقه سیاسی، استراتژیک نمی‌گردد، اظهار کرد: اهداف، امکانات و راه رسیدن به اهداف، دیدگاه‌های سیاسی فقه را دارای اثرگذاری متفاوتی می‌کند.
وی در پایان افزود: اکنون که مردم از فقه انتظار نظریه‌پردازی در عرصه‌های متنوع جامعه دارند، فقیهان نیز باید پاسخگوی این نیاز باشند و پیام‌های غنی دین را همانند استراتژی در جامعه مطرح کنند./907/د102/پ
ارسال نظرات