۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۷۲۰۵۱
کارشناس حوزوی:

سلاح امر به معروف و نهی از منکر صبر و شکیبایی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی و استاد درس اخلاق گفت: وقتی انسان می‌خواهد دست به کار سخت و سنگینی بزند باید مسلح باشد، امر به معروف و نهی از منکر نیز سلاح می‌خواهد و سلاح آن صبر و تحمل است.
ديدار مديران راديو معارف با آيت الله اسدالله روحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله اسدالله روحانی، کارشناس و استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم، در برنامه مکارم خوبان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: در بسیاری از روایات داریم کسی که در نمازهای مستحبی سوره عصر را بخواند در قیامت خندان و خوشحال وارد می‌شود، مراد از عصر یا نماز عصر و یا زمان و عصر است، خداوند می‌فرماید والعصر، یعنی خداوند به عصر قسم می‌خورد.

وی ادامه داد: عصر چه خصوصیتی دارد که خداوند به آن قسم می‌خورد؟ خداوند می‌فرماید کل انسان‌ها در زیان و ضرر هستند، در جایی که انسان چیزی از دست بدهد و در مقابل آن چیزی نگیرد ضرر و زیان عارض می‌شود، خداوند می‌فرماید انسان‌ها هر روز زیان می‌بینند، شاید منظور عمر ما است که هر روز از آن می‌رود و چیزی نصیب ما نمی‌شود، خداوند می‌گوید همه در زیان هستند مگر کسانی که ایمان و اعتقاد دارند.

این کارشناس حوزوی تاکید کرد: همه انسان‌ها در زیانند مگر کسانی که به خدا، پیامبر(ص) و ائمه(ع) اعتقاد قلبی و ایمان داشته باشند، این اعتقاد باید در عمل انسان آشکار باشد، شخص با اعمالش و کارهایش باید نشان دهد که به خدا ایمان دارد و کارهای شایسته انجام دهد، وظیفه‌اش را نسبت به خدا و پیامبر انجام دهد، البته انسان علاوه بر نجات خودش باید به فکر دیگران نیز باشد.

وی افزود: وقتی انسان می‌تواند نشان دهد که پیرو پیامبر اسلام(ص) است، که به فکر دیگران نیز باشد، اگر دیگران در مرداب معصیت غرق می‌شوند، وظیفه انسان‌های مؤمن و با ایمان است که آن‌ها را نجات دهند، دو رکن مهمی که در اسلام وجود دارد و طبق بعضی روایات از این دو رکن مهم‌تر در اسلام نیست، امر به معروف و نهی از منکر است، امر به معروف و نهی از منکر حقی است که توسط پیامبر وصیت شده است.

آیت‌الله روحانی اظهار داشت: وقتی انسان می‌خواهد دست به کار سخت و سنگینی بزند باید مسلح باشد، امر به معروف و نهی از منکر نیز سلاح می‌خواهد و سلاح آن صبر و تحمل است، صبر کلمه‌ای ساده است اما هیچ انسانی بدون صبر به قرب الهی نمی‌رسد، کسی که در زندگی صبر و تحمل دارد زیان نمی‌بیند و عمرش به بطالت نمی‌گذرد، باید بدانیم که امر به معروف و نهی از منکر پشتوانه‌اش صبر و تحمل است.

این استاد درس اخلاق ابراز داشت: ما باید بکوشیم که معنویت را به دست بیاوریم، یعنی اطاعت از خدا، پیروی و محبت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را به دست بیاوریم، بدون این‌که زبان ما بگوید، لباس پوشیدن، غذا خوردن، صحبت کردن، رفتار و کردار و حتی ازدواج ما نشان دهد که ما شیعه هستیم.

وی اظهار داشت: امام باقر(ع) به جابر بن عبدالله می‌فرماید «آیا همین قدر که به ما بگویند شیعه کافی است، و الله شیعه ما نیست مگر کسی که اطاعت خدا کند، تقوا داشته باشد، متواضع و فروتن باشد، ذکر خدا را بسیار بگوید، به نماز و روزه‌اش اهمیت دهد، متعهد نسبت به همسایگان، فقرا، افراد مقروض و یتیمان باشد و در گفتار خود راست بگوید».

آیت‌الله روحانی در پایان خاطر نشان کرد: انسان با تقوا کسی است که همسایگان و فامیل از دست و زبان او در امانند، می‌دانند که او امین و امانت دار است، می‌دانند که اگر کسی در معصیت فرو رفته او رهایش نمی‌کند و با صبر و تحمل با امر به معروف و نهی از منکر به کمک او می‌شتابد، شیعه واقعی کسی است که با نگاه کردن به رفتار و اعمالش مردم پی به شیعه بودنش می‌برند. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات