۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۷۲۳۳۷
معاون اول قوه قضاییه در نشست خبری:

قوه قضاییه حاشیه امنی برای هیچ فردی قائل نیست/ دستگاه قضا همکاری لازم را با دولت آینده خواهد داشت

خبرگزاری رسا ـ معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: دستگاه قضا حاشیه امنی برای کسی قائل نیست و اجرای عدالت اقتضا می‌کند که پرونده‌ها در هر سطحی مورد رسیدگی عادلانه قرار بگیرد.
نشست خبري معاون اول قوه قضاييه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضاییه صبح امروز سه شنبه بیست و هشتم خرداد ماه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه در ساختمان دوم قوه قضاییه ابراز داشت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی مزین شد، شاهد یکی از جلوه‌های مهم و حماسه ساز حضور مردم در روز بیست و چهارم خرداد ماه بودیم که مشارکت بیش از هفتاد درصد مردم عزیزمان، زمان شناسی و دشمن شناسی آنها را در پی داشت که حتما باید سر به آستان ربوبی بساییم و شکرگزار درگاه خدا باشیم.

مقام معظم رهبری زمینه‌ساز خلق حماسه سیاسی بودند

وی در ادامه سخنان خود مقام معظم رهبری را زمینه ساز این حماسه دانست و بیان داشت: ایشان زمینه را برای حضور، رقابت سالم کاندیداها و خلق این حماسه از سوی مردم را فراهم کردند و باید از مردم بزرگوار به‌دلیل این حضور با بصیرت و آگاهانه در روز بیست و چهارم خرداد تشکر کرد.

قوه قضاییه همکاری لازم را با دولت جدید خواهد داشت

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار داشت: به آقای روحانی تبریک می‌گوییم و قوه قضاییه برای اینکه وی بتواند در انجام وظایف و اجرای برنامه‌هایش موفق باشد، همکاری لازم را خواهد داشت.

حماسه اقتصادی در پرتو همکاری همه قوا محقق می‌شود

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این‌که تردید ندارم این حماسه سیاسی زمینه ساز حماسه اقتصادی است، گفت: حماسه اقتصادی در پرتو همکاری همه اجزای نظام مقدس اسلامی شکل می‌گیرد که در رأس آنها همکاری سه قوه است و می‌تواند برای خلق حماسه اقتصادی مفید واقع شود.

وی در ادامه این مطلب افزود: قوه قضاییه در آغاز سال با تشکیل کارگروهی نقش دستگاه قضایی در حماسه سیاسی و اقتصادی را بررسی کرد که همکاری خوبی بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در انتخابات انجام شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: دستورالعملی از طرف رییس قوه قضاییه آماده و به بخش‌های مختلف ابلاغ شد که در آن به حمایت از سرمایه‌گذاری و کارآفرینی به‌عنوان یکی از موضوعاتی که می‌تواند در حماسه اقتصادی نقش بسیار مهمی داشته باشد، اشاره شده است.

معاون اول قوه قضاییه با تأکید بر این‌که کمیته‌های حمایت از سرمایه‌گذاری باید در دادگستری های استانها در سراسر کشور فعال شود، گفت: سازمان بازرسی کل کشور دفتری به‌نام حمایت از سرمایه‌گذاری دارد که باید فعالتر عمل کند.

وی گفت: صدور مجوز برای بخش‌های خصوصی یکی دیگر از موارد دستورالعمل ابلاغ شده است که اگر در دستگاه اجرایی برای صدور مجوز موانعی وجود دارد، برطرف شود و قرار است که سازمان بازرسی کل کشور آن را دنبال کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تأکید کرد: دادگاه‌های تخصصی رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی به‌ویژه موضوع مبارزه با قاچاق کالا موضوع باید دقیق و سریع عمل کنند که این هم از موارد این دستورالعمل است و به نحو مطلوب اطلاع رسانی مناسب به مردم عزیر نسبت به روند رسیدگی به این پرونده‌ها صورت بگیرد.

معاون اول قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امروز سخن از تولید ملی گفتن بدون مبارزه با قاچاق کالا امکان پذیر نیست.

وی ابراز داشت: هفته قوه قضاییه بستر زمانی مناسبی است برای این‌که همکاران ما در سراسر کشور عملکرد خود را با مردم در میان بگذارند و تلاش‌های بسیاری که قضات پرتلاش انجام می‌دهند را تبیین کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی قضاوت را یکی از کارهای پرمشقت در کشور دانست و بیان داشت: در این هفته عملکرد قوه قضاییه از لسان رییس قوه و سخنگو بیان خواهد شد و ما آمادگی تا نقطه نظرات فرهیختگان و اصحاب رسانه درباره عملکرد این قوه را داشته باشیم.

پرونده‌ای در دستگاه قضایی به‌عنوان تخلف انتخاباتی نداریم

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این‌کهدر هفته قوه قضاییه در سال جاری به دنبال سال گذشته یک روز را به‌عنوان قانون مداری و توجه به قانون نامگزاری کردیم، ابراز داشت: امروز توجه به قانون موضوعی مورد تأکید همگان است و در این انتخابات پرونده‌هایی که نشان از تخلف جدی در انتخابات باشد را در دستگاه قضایی نداشتیم که باید از کاندیداها، هواداران آنها و مردم تشکر کرد.

وی بیان داشت: هرچقدر توجه به قانون بیشتر باشد، شاهد کاهش ورودی پرونده هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی توجه به حقوق شهروندی را از دیگر محورهای کار در هفته قوه قضاییه دانست و اظهار داشت: هرچه حقوق شهروندی بیشتر مورد تأکید باشد، شاهد کاهش تخلف و جرم هستیم.

معاون اول قوه قضاییه شبکه سخا، سامانه خدمات الکترونیک دستگاه قضایی است که امروز در تهران بیش از هفتاد درصد دادخواست‌ها به‌صورت الکترونیک ثبت و با کد رهگیری از طریق شاکی، کار دنبال می‌شود که در نتیجه سبب کاهش مراجعات و شفافیت در رسیدگی هستیم و این سامانه باید در سراسر کشور وجود داشته باشد.

وی به رفع کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: در سال جاری هزار قاضی جذب می‌کنیم و مقدمات ان انجام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی فعال‌ شدن بخش های نظارتی در دیوان عالی کشور و دادستانی کل کشور را از دیگر برنامه‌های قوه قضاییه عنوان کرد و افزود: این کار می‌تواند نظارت بر دادسراها و دادگاه‌ها را تقویت کند.

مواد مخدر زیر چتر حمایتی و امنیتی آمریکا و ناتو تولید می‌شود

معاون اول قوه قضاییه مواد مخدر و جرائم تولید شده از ناحیه آن را یک دغدغه جدی در پرونده‌های تشکیل شده عنوان کرد و بیان داشت: امروز برای کسی تردیدی نیست که مواد مخدر و تولید آن در افغانستان در حالی انجام می‌شود که ناتو و آمریکایی‌ها در آنجا حضور دارند و مطابقآمار سازمان ملل افزایش تولید آن تا چهل برابر، حاکی از این است که مواد مخدر زیر چتر حمایتی و امنیتی آمریکا و کشورهای اروپایی تولید می‌شود که جنایت بزرگ علیه بشریت است اما دادگاه عادلانه بین‌المللی که بتواند نظام سلطه را مورد بازخواست قرار دهد وجود ندارد.

وی با تأکید بر این‌که امروز قوه قضاییه در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر و مفسدان اقتصادی تردیدی به خود راه نمی‌دهد و در این قضیه مصمم است که قانون را اجرا کند و برخورد قاطع و عبرت آموز با آنها داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی ابراز داشت: بخش پیشگیری از جرم به‌صورت تشکیل یک معاونت در قوه قضاییه دنبال می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: امیدواریم با تشکیل دولت جدید توسط رییس جمهور منتخب، همکاری بین  دولت، دستگاه قضایی و مجلس شورای اسلامی بسیار صمیمانه باشد تا در پرتو آن هم حماسه اقتصادی اتفاق بیفتد و هم در مبارزه با موارد مخدر، قاچاق کالا، مفاسد اقتصادی و اجتماعی موفق باشیم و زمینه‌ای برای کار، تولید و سرمایه گذاری و ان شاءالله رونق دادن به اقتصاد کشور و رفع مشکلات معیشتی مردم عزیز باشد.

وی بیان داشت: رییس قوه قضاییه معتقد است که ارتباط اصحاب رسانه با قوه قضاییه از وضعیت هم‌اکنون که خوب است، باید بهتر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی ابراز داشت: قانون بهترین روش برای تنظیم روابط بین قوا است.

قوه قضاییه حاشیه امنی برای کسی قائل نیست

معاون اول قوه قضاییه بیان داشت: قوه قضاییه حاشیه امنی برای کسی قائل نیست و اجرای عدالت اقتضا می‌کند که پرونده‌ها در هر سطحی مورد رسیدگی عادلانه قرار بگیرد.

وی با تأکید بر این‌که باید در ممنوع‌الخروج شدن برخی از کارآفرینان تجدید نظر شود، گفت: نظام بانکی و پولی باید راهکارهایی را پیشنهاد کند و در مجلس تصویب شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه کیهان مبنی براین‌که آیا قوه قضاییه در این هفته هدیه ای برای ملت ایران دارد، ابراز داشت: قوه قضاییه سهمی که در حماسه اقتصادی دارد را با اراده مصمم و عزم راسخ دنبال می‌کند و امیدواریم بتوانیم به همین زودی مردم را در جریان اقدامات انجام شده قرار دهیم./956/پ201/ج

ارسال نظرات