در قم برگزار شد؛
نقد و بررسی مدعیان دروغین مهدویت در عصر معاصر
خبرگزاری رسا ـ نشست علمی نقد و بررسی مدعیان دروغین مهدویت در عصر معاصر به همت پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه بینالمللی جامعةالمصطفی العالمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام عزالدین رضانژاد، رییس پژوهشکده علوم اسلامی جامعةالمصطفی پیش از ظهر امروز در نشست علمی نقد و بررسی مدعیان دروغین مهدویت در عصر معاصر که در سالن اجتماعات پژوهشگاه بینالمللی جامعةالمصطفی العالمیه ( مجتمع امین) قم برگزار شد، گفت: مهدویت در اسلام در سه ویژگی مهدی در روایات شیعه، مهدی در روایات سنی و مهدی شخصی یا نوعی آورده شده است.
وی افزود: باید در روایات بررسی کنیم که آیا مهدی که پیامبر اکرم(ص) مدنظر داشتند مهدی نوعی بوده یا مهدی شخصی، و همانگونه که در روایات شیعه و سنی آمده منظور پیامبر مهدی شخصی با لقب، اسم، کنیه و شرایط خاصی بوده است و نه اینکه هر فردی که به فرد دیگری کمک کند مهدی باشد.
رییس پژوهشکده علوم اسلامی جامعةالمصطفی با بیان اینکه مدعیان دروغین در چهار گروه تقسیمبندی میشوند، اظهار داشت: مدعیان دروغین ادعای نیابت، وکالت، رکنیت و بابیت امام زمان(عج) را داشتهاند.
حجتالاسلام رضانژاد خاطرنشان کرد: ابوجعفر محمد بن علی شلمغانی، ابومحمد حسن شریعی، محمد بن نصیر نمیری، عبدالله بن میمون القداح و یحیی بن زکرویه از جمله افرادی بودهاند که ادعای نیابت امام زمان(عج) را داشتهاند.
وی با اشاره به این که ابوطاهر محمد بن علی بن هلالی هم از کسانی بود که ادعای وکالت امام زمان(عج) را کرده بود، گفت: وی ادعای وکالت اما را کرد و اموال را به نایب دوم امام زمان(عج) نرساند و توقیعی از سوی امام زمان(عج) مبنی بر لعن او صادر شد.
رییس پژوهشکده علوم اسلامی جامعةالمصطفی افزود: شیخیه و ارکان اربعه، رکن رابع در میان شیخیه کریمخانیه(کرمانیه) و طرح واسطه فیض و عبد مقرب از جریاناتی بودند که ادعای رکنیت امام زمان(عج) را داشتند.
وی بابیت را از دیگر جریانهای دروغین دانست و ابراز داشت: فرقه بابیه با سوء استفاده از عنوان ارزشمند « باب« که مختص اهلبیت(ع) است، به ویژه در عصر حضور انحرافات دیگری را در عرصه مهدویت به وجود آوردند و خود را به دروغ باب خوانده و اکنون هم در ایران در حال فعالیت هستند.
حجتالاسلام رضانژاد با بیان اینکه فرقههای دروغین بسیاری در عرصه مهدویت ظاهر شده است، تصریح کرد: یکی از این فرقهها متمهدیان بودند که خود را مهدی میخواندند که این فرقه هم در عصر حضور ائمه(ع) وجود داشت همچون کیسانیه، اسماعیلیه و مهدی عباسی و هم در عصر غیبت ظهور پیدا کردهاند همچون مهدی سودانی، مهدی سومالی، موسس فرقه صالحیه، غلام احمد قادیانی مدعی مهدی و مسیح بودن و علی محمد شیرازی ملقب به باب ادعای مهدویت سال 1261 هجری قمری.
وی ادامه داد: روحی روشنی، در کتاب خاتمیت صفحه 59 آورده است «اعتقاد اهل بهاء این است که موعود اسلام ظاهر شده و بشارت الهیه تحقق یافته، حضرت رب الاعلی(علی محمد شیرازی معروف به باب) ظهور مهدی موعود بودند و جمال اقدس الهی(میرزا حسینعلی نوری معروف به بهاء الله) نزول عیسی و قیام روح الله.»
رییس پژوهشکده علوم اسلامی جامعةالمصطفی اظهار داشت: ادعای نیابت خاص امام زمان(عج)، ادعای ارتباط فوری با امام زمان(عج)، داشتن قدرت ویژه بواسطه ارتباط با غیبت، کلاشی از مردم بواسطه بخشش گناهان توسط امام زمان(عج)، فریبکاری با ادعای امام سیزدهم و چهاردهم بودن و عوام فریبی تحت عنوان طی الارض و دیدار سریع با امام زمان(عج) از انواع مختلف ادعاهای مدعیان دروغین بوده است.
وی گفت: مدعیان کاذب ارتباط با غیب اهداف شوم مادی و اقتصادی، عاطفی و روانی و اهداف سیاسی و تخریبی را دنبال میکنند.
حجتالاسلام رضانژاد سوء استفاده از مشکلات مختلف مردم، سوء استفاده از علاقه مردم به معنویات، راه اندازی سایت و انتشار کتب جذاب و فریبنده، مقدس نمایی و مظلوم انگاری، ایجاد جاذبه ظاهری و کلامی، سوء استفاده از نام مراجع تقلید و بزرگان دینی، ادعای داشتن کرامت و کمالات ناب، متکبرند، ادعای خواب دیدن و سوء ظن نسبت به اطرافیان را از شگردهای مختلف مدعیان ارتباط با امام زمان(عج) برشمرد.
وی رسوایی مدعیان کاذب در بین مردم، شناسایی و توقیف سریع مدعیان کاذب، آموزش ارتباط معقول و مشروع با غیب و نهادینه کردن امنیت روانی در جامعه را از راهکارهای مقابله با مدعیان دروغین مهدویت دانست.
رییس پژوهشکده علوم اسلامی جامعةالمصطفی اختلاف روانی، خود کمبینی و حقارت، افراط و تفریط، ایجاد جذابیتهای فردی و گروهی و کار تشکیلاتی، افرادی که خود را به تمارض میزنند، احساس حقارت و خودخواهی و ناامیدی را از مشکلا عمده مدعیان دروغین مهدویت عنوان کرد.
وی در پایان با بیان این که تمام دشمنان اسلام و همه قدرتهای استکباری در تلاشند تا به نوعی جلوی پیشرفت اسلام را بگیرند و برای این کار دست به هر نوع عملی میزنند، گفت: باید با روش صحیح پرداختن به موضوع مهدویت هم خود و هم مخاطبین و جامعه اسلامی را واکسینه کنیم تا در اسیر حیلههای دشمنان اسلام به ویژه دشمنان مهدویت و انتظار نشویم./907/پ201/ی
ارسال نظرات