موعودنامه به چاپ سیام رسید
خبرگزاری رسا ـ کتاب «موعودنامه» حاصل برنامه پرمحتوای «تاجمعه ظهور» رادیو معارف به چاپ سیام رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی رادیو معارف، کتاب فرهنگ جامع مهدوی با عنوان «موعودنامه» به قلم مجتبی تونهای، مدیر گروه معارف و جامعه رادیو معارف به چاپ سیام رسید. به همین منظور گفتوگویی با نویسنده این اثر ترتیب دادهایم که متن این گفتگو بدین شرح است:
مجتبی تونهای شاعر، نویسنده و پژوهشگری است که بیش از دو دهه در قلمرو مطبوعات، شعر، تحقیق و پژوهش تلاش مستمر داشته است. وی افزون بر تحصیلات حوزوی، مدرک کارشناسی ارشد در رشته فقه و مبانی حقوق دارد و هم اکنون مدیریت «گروه معارف و جامعه» رادیو معارف را به عهده دارد. تالیف کتابهای متعدد در حوزه ادبیات و دین، بویژه کتاب پرتیراژ «موعودنامه» و استقبال جامعه از آثار ایشان، انگیزه ای شد برای این گفت و گو.
- جناب آقای تونهای، در چه سالی و در کجا به دنیا آمدهاید؟
اهل کاشانم، سال 1349 در خانوادهای روحانی و مذهبی به دنیا آمدم.
- از چه سنی و چه زمانی نویسندگی راآغاز کردید؟
حدود بیست سالگی بود که شوق نوشتن در کنار مطالعات پراکنده برقلمم جاری شد و با سرودن شعر و فعالیت در مطبوعات این راه را آغاز کردم.
- از کدام نویسندگان کشور و جهان خوشتان میآید و تاثیرگذاری بیشتری روی شما داشتهاند؟
ازنویسندگان کشورم به اندیشههای شهید مطهری، قلم جلال آل احمد و ژرفنگری علی صفایی حائری علاقهمندم.
- به نظر شما یک کتاب خوب چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
کتاب خوب و مطلوب اگر بخواهد اثرگذار باشد و برای جامعه و مخاطب خود سودمند، باید برای سه ساحت درونمایه، زبان و شکل ظاهری اهمیت و احترام ویژهای قائل شود. از حیث درونمایه و محتوا باید هدایتگر، دانشافزا و سبب تغییر در رفتار مخاطب خود شود. از حیث زبان باید علاوه بر ساده و روان و قابل فهم بودن، از جنس زبان مخاطب هدف باشد. از حیث ساختار توجه به گرافیک، طراحی، انتخاب قلمها و صفحهآرایی بسیار حائز اهمیت است.
- از چه سالی و با چه انگیزه ای وارد رادیو شدید؟
اواسط سال 1378 بود که به عنوان نویسنده وارد رادیو معارف شدم. مطالعات حوزوی، علاقمندی به فعالیت در حوزه دینی و تجربه نویسندگی سبب این اتفاق شد. معتقدم فعالیت در رسانه دینی رادیو معارف، ادامه فعالیتهای حوزوی است و تبلیغ اسلام در عصر ارتباطات به شیوههای مدرن امروزی نیازمند است. منبری رساتر و رفیعتر از این رسانه دینی نیافتم و خدای را بخاطر تنفس در هوای این رسانه دینی و قلم زدن و قدم زدن در ساحت ترویج آموزههای وحیانی شاکرم.
- ازآغاز تهیهکنندگی برنامه مهدوی بگویید. چه مدتی این برنامه از رادیو معارف پخش میشد؟
سال 1379 بود که طرح برنامه مهدوی (تاجمعه ظهور) را به شورای طرح و برنامه رادیو معارف ارائه کردم که تصویب شد و سریعاً طراحی و تولید رسانهای آن را آغاز کردیم. شور و شوق دوستان همراه بنده در این برنامه و اخلاص آنان در کنار تجربهشان، سبب توفیق این برنامه در رادیو، در میان مخاطبان و جشنوارههای مختلف رادیویی شد. حدود سه سال مسئولیت نویسندگی و سردبیری آن را به عهده داشتم. البته تا هنوز این برنامه ادامه دارد و همچنان مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و معارف مهدوی را تبیین و ترویج میکند.
- از چه زمانی به فکر تالیف کتاب موعود نامه افتادید؟
در مدتی که مسئولیت برنامه «تاجمعه ظهور»را داشتم، برای غنابخشی برنامه و انتخاب مباحث کارشناسی نیازمند مطالعه جدی در حوزه معارف مهدوی بودم. لذا با شناسایی بیشتر کتابهای مهدوی و مطالعه آنها و جمعآوری فیشهای متعدد ترغیب شدم که در این حوزه، کتابی تالیف کنم. از تکراری بودن کتاب و این که نتواند نیاز جامعه را بر طرف کند، هراسان بودم که تلنگر فرهنگ جامع الفبایی مهدوی به سراغم آمد. درمیانه بیم و امید سرگردان بودم. امید به اینکه چنین کاری (فرهنگ جامع مهدوی) تا به حال صورت نگرفته مرا تشویق میکرد و اما بیم از سختی و اهمیت کار و جامعیتی که باید داشته باشد مرا به تامل وا میداشت تا بالاخره با توکل به خدا و مدد از حضرتش کار را شروع کردم. حدود سه سال یکه و تنها کتابها، مجلات، نشریات، سایتها و سخنرانیها را به دقت مطالعه میکردم و زیر نظر داشتم و تمام مطالب، فیش برداری، دسته بندی و تنظیم شد تا «موعود نامه» متولد شد. از نویسندگان و اساتید متخصص در مباحث مهدوی در طول مسیر تحقیق و پایان کار بهره بردم.
- برای چاپ «موعود نامه» به مشکلی بر نخوردید؟
خوشبختانه مشکلی نداشتم. مدیر انتشارت مشهور وقتی از چنین تالیفی مطلع شد، خودش پیشنهاد چاپ کتاب را داد. توافق کردیم و چاپ و منتشر شد. اگر این کتاب در چرخه ناسالم برخی موسسات قرار میگرفت تردید ندارم که وضعیت موجود را نداشت و برخوردهای سلیقهای و ضعف سیستم پخش آنها، مانع از انتشار و توزیع مناسب کتاب میشد.
- تیتراژ هر دوره چقدر بود؟
«موعودنامه» اکنون چاپ سیام را دارد و در هر چاپ بین سه تا پنج هزار نسخه منتشر میشود. توزیع آن در تمام شهرهای کشور صورت گرفته و مدیریت هوشمند انتشارات مشهور در تعدد چاپها و توزیع متوازن در کشور بسیار موثر بوده است.
- دلایل استقبال از این کتاب را چه میدانید؟
دلیل استقبال از این کتاب، ارادتمندی و علاقهمندی مردم به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرج الشریف و شوق و اشتیاق آنها برای شناخت معارف مهدوی است. توزیع گسترده، دسترسی آسان و قیمت مناسب آن هم بی تاثیر نبوده است.
- این فرهنگ نامه به چه شیوهای تنظیم شده و شامل چه موضوعاتی است؟
به صورت الفبایی تنظیم شده تا هم سیاق فرهنگنامهها را داشته باشد و هم مخاطب در جست و جوی مطالب مورد نیاز خود سرگردان نشود و از طریق فهرست به مطلوب خود برسد. در باب موضوعات، سعی کردهام تمام موضوعات مطرح در حوزه مهدوی را بیاورم و جامعیت کتاب بخاطر فرهنگنامه بودن مد نظرم بوده است.
- به کتاب «موعود نامه» از20 چه نمرهای میدهید؟
نمره را باید صاحب کتاب حضرت حجت علیه السلام و مخاطبان بدهند. از استقبال جامعه از این کتاب خوشحالم و برکات معنوی آن را در زندگیام دیدهام. امیدوارم ذخیرهای معنوی باشد.
- چه تعریفی از نقش رسانه در گسترش و معرفی فرهنگ مهدوی دارید؟
رسانهها در دنیای امروز در ترویج گفتمانها نقش اساسی وبیبدیلی دارند. در دورهای که اسلام ستیزی در راس فعالیتهای نظام سلطه قرار گرفته و مسلمانان و شیعیان را متهم به خرافهگرایی میکنند، رسالت اندیشمندان، نویسندگان و هنرمندان دینی بسیار سنگین است. همه ما باید از هیج تلاشی در شناساندن حقانیت آموزههای وحیانی و اهل بیتی دریغ نکنیم. خوشبختانه با تولد انقلاب اسلامی و تاسیس رسانه در جمهوری اسلامی این فرصت فراهم شد تا صدای حقانیت اسلام به گوش جهان برسد. اگر چه کارهای خوبی در این حوزه انجام شده و رسانههای شنیداری، دیداری و مکتوب فعالیتهای گستردهای انجام دادهاند، اما نه تنها این اقدامات کافی نیست بلکه نارساییهایی در آنها دیده میشود. فعالیتهای موازی، کم عمق بودن بسیاری از برنامهها و نشریات، دامن زدن به شبهات، طرح مباحث شبههزا مثل خواب و ملاقات و .... از تهدیدهایی است که وجود دارد و باید مسوولان مرتبط با این موضوع و همه دغدغه داران به آن توجه داشته باشند و اقدامی شایسته کنند. اگر تمام این فعالیتها به جریان واحدی متصل شوند، رودی تشکیل میشود که هم حرکت و پویایی ایجاد میکند و هم عطش مشتاقان را سیراب.
- منتظر حقیقی چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
منتظر حقیقی باید توحید را محور زندگی کند و افراد و جامعه را به توحید دعوت کند. زندگی مومنانه و توحیدی و آراستگی به فضائل اخلاقی از ویژگیهای اساسی منتظر حقیقی است. منتظر حقیقی باید هم خود را تقویت کند و هم خانواده و جامعه خود را. خودسازی اعتقادی، فکری و عملی و نقش هدایتگری برای خانواده و جامعه بسیار مهم است. اطلاع از جریانهای موجود، رصد فعالیت دشمنان، آشنایی با زبان نسل امروز برای پاسخگویی نیز از لوازم ضروری یک منتظر است. امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه شریفه «یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا» فرمودند: یعنی صبر کنید بر ادای واجبات و شکیبا باشید بر اذیت دشمنان و پیوندی عمیق و ناگسستنی با امام خود حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) داشته باشید.
- جوانان و خانوادهها چگونه میتوانند خود را در زمره یاران امام بیابند؟
جوانان نقش اساسی را در جامعه دارند. خانوادهها و مدارس برای تربیت این نسل جایگاه ویژهای دارند. خانواده، محور شکلگیری افکار و رفتارهاست، خانوادهها باید فضایی دینی را درمحیط خانه ایجاد کنند. تهیه کتابها و سی دیهای مرتبط با حوزه معارف مهدوی، گفت و گو کردن حول این محور در خانه، شرکت کردن در محافل دینی و تعظیم شعائر موثر است. آموزش و پرورش و مربیان پرورشی به امر دینی و عقیدتی دانش آموزان نباید نگاه رفع تکلیفی داشته باشند. باورسازی و عقیدهمند کردن فرزندان کشور به مباحث دینی و مهدوی، سلامت جامعه را در پی خواهد داشت. غفلت از جوانان که فطرت آمادهای برای پذیرش دارند، گناهی نابخشودنی است. زیرا در آن سو، دشمنان ما همه چیز را برای غفلتزایی آماده کردهاند که تاثیر آنها را در جامعه شاهدیم. متولیان برنامههای فرهنگی در مدارس باید پرهیز از کارهای کلیشهای و پرهیز از رفتارهای اجبارگرایانه را در دستورکار خود قرار دهند. رو آوردن به ابتکار و نوآوری، برگزاری اردوهای پرنشاط، طراحی مسابقات علمی فرهنگی و ورزشی، بهرهگیری از مهارتها و علاقهمندیهای هنری جوانان از جمله راهکارهای گرایش جوانان به حوزه دین است.
- شما شعر هم میگویید. از چه زمانی سرودن را شروع کردید؟
نزدیک به دو دهه است که در حوزه شعر فعالیت دارم و در همایشها و جلسات مختلف ادبی شرکت میکنم. تاکنون یک مجموعه شعر و دو مجموعه نثر ادبی منتشر کرده ام و دو مجموعه شعر دیگر هم زیر چاپ دارم که همین روزها منتشر میشود . در شعر هر چند تمامی قالبها را تجربه کردهام، اما به قالب غزل و شعر کوتاه ارادت بیشتری دارم. شعرهمه شاعران را میخوانم اما به حافظ، سعدی، منزوی، بهمنی، ابتهاج علاقه و ارادت خاصی دارم./9191/د101/پ
ارسال نظرات