۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۱۷۳۱۸۳
تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‎وگو با رسا:

آمریکا پشت پرده افتتاح دفتر طالبان در قطر است

خبرگزاری رسا ـ یک تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اهداف پشت پرده افتتاح دفتر طالبان در قطر گفت: آمریکا با هدف حضور طالبان در آینده عرصه سیاسی افغانستان این کار را حمایت می کند.
دفتر طالبان در قطر

 

سید عبدالرحیم بوسته، تحلیلگر مسائل خاور میانه و فعال حوزه‌ رسانه در گفت‎وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا درباره افتتاح دفتر طالبان در دوحه قطر گفت: افتتاح دفتر طالبان در قطر مطمئنا از سوی آمریکا صورت گرفته است و قطر در حد و اندازه ای نیست که بتواند چنین تصمیمی بگیرد.

 

وی افزود: آمریکا که قرار است در سال 2014 از افغانستان خارج شود در پی ضمانت‎هایی برای خروج است و می خواهد اوضاع را کاملا به نفع خود ترتیب دهد. حکومت کرزای وابسته به آمریکاست و با توجه به اینکه طالبان مخالف دولت افغانستان به شمار می آید به راحتی می توان رابطه میان خروج از افغانستان و افتتاح دفتر طالبان در قطر را دریافت.

 

این تحلیلگر مسائل خاور میانه، افتتاح دفتر طالبان در قطر را بهترین شیوه برای گفت‎وگوی آمریکا با طالبان و خروج نظامیان این کشور از افغانستان توصیف کرد و خاطر نشان ساخت: تصور این که آمریکا از افغانستان خارج شود و هیچ گماشته ای در این کشور نداشته باشد غیرممکن به نظر می رسد. آمریکا می خواهد طالبان در نظام سیاسی آینده افغانستان نقش داشته باشد و اهداف آن را در این کشور پیاده کند.

 

این تحلیلگر مسائل سیاسی به تشریح اهداف قطر از افتتاح این دفتر نیز پرداخت و تصریح کرد: قطر که تجربه رساندن اخوان المسلمین مصر را به قدرت دارد هم اکنون می خواهد همان نقش را ایفا کرده تا طالبان بار دیگر به قدرت برسد. به همین منظور می خواهد روابط با طالبان را عادی ساخته و این گروه تروریستی مورد تأیید جهانیان قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: هدف دیگر قطر از افتتاح دفتر طالبان در دوحه این است که این گروه به صورت گسترده در نبرد نظامی سوریه حضور داشته باشد. نیروهای طالبان هم اکنون نیز در سوریه حضور دارند، اما قطر می خواهد طالبان به مراتب بیش از امروز در جنگ با دولت بشار اسد مشارکت کند.

 

این فعال حوزه رسانه تأکید کرد: قطر نشان داد حاضر است هر کاری برای سرنگونی نظام بشار اسد انجام دهد و به همین دلیل به طالبان روی آورده تا آنچه در سوریه رخ می دهد را به سود خود پایان دهد.

 

وی در پایان گفت: پس می توان گفت که قطر دو هدف عادی سازی روابط با طالبان و پذیرش این گروه تروریستی از سوی جهانیان برای بازگشت به قدرت در افغانستان و همچنین مشارکت گسترده این گروه در نبرد نظامی با دولت بشار اسد و جلوگیری از شکست تروریست ها در این کشور را دنبال می کند./980/ب911/ک

ارسال نظرات