۰۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۱۷۳۷۸۱
به مناسبت شهادت آیت‌الله بهشتی و 72 تن از یاران؛

ویژه نامه اینترنتی «شهادت یک ملت» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «شهادت یک ملت» به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی و 72 تن از یاران در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد.
ويژه‌نامه شهادت شهيد بهشتي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «شهادت یک ملت» شامل بانک احادیث، معرفی پایگاه‌ها، پرسش و پاسخ، مشاهیر، گالری تصاویر، کارت پستال، ویژه‌نامه‌های مرتبط و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژه‌نامه می‌توان به زندگی و مبارزات شهید بهشتی، راست‌قامتی جاودانه، مدیریت کارآمد در سیره شهید بهشتی، آیت‌الله بهشتی، هم حسینی بود هم بهشتی، قربانی نفاق پیچیده، عقل ملکوتی، بهشتی در آیینه توصیف امام راحل(ره)، کارنامه علمی و عملی شهید بهشتی، شور شگرف حق‌باوری، شهید بهشتی و مدرسه حقانی قم، آمیزه‌ای از لطافت و ابهت و شهید بهشتی و جریان نفاق اشاره کرد.
زندگی‌نامه شهید بهشتی
در این مقاله از ویژه‌نامه می‌خوانیم: محمد حسینی بهشتی که گاهی به اشتباه محمدحسین بهشتی می‌نویسند در یک خانواده روحانی در آبان 1307 در محله لومبان(لبنان)، از محله‌های قدیمی اصفهان، به دنیا آمد، پدر ایشان از روحانیان و مدرسین برجسته حوزه علمیه اصفهان محسوب می‌شد که سلسله نسب این خاندان به حضرت زین‌العابدین(ع) امام چهارم شیعیان می‌رسد و فشارهای رضاخانی و تحقیرهای اعمال شده در عصر پهلوی دوم(1320-1357) مانع پویایی و رسالت تبلیغ دین در خاندان بهشتی نشد، خانواده بهشتی از طرف پدر و هم از طرف مادر روحانی بود، ایشان در سن 4 سالگی تحصیلات خود را در خانه آغاز کرد.
سید محمد پس از فرا گرفتن قرآن و کسب موفقیت در خواندن و نوشتن در مکتب خانه، راهی دبستان شد و پس از اتمام دوره ابتدایی پایه اول و دوم متوسطه را در دبیرستان سعدی گذراند و پس به حوزه علمیه اصفهان رفت و در مدرسه علمیه اصفهان ادبیات عرب، منطق و کلام و سطوح فقه و اصول را پشت سر گذاشت، ایشان در دوره متوسطه به زبان فرانسه آشنایی پیدا کرد و قبل از عزیمت به قم زبان انگلیسی را از یکی از آشنایان فرا گرفت.
سید محمد تحصیلات حوزوی خود را از سال 1321 در مدرسه اسلامی صدر آغاز کرد و از سن هیجده سالگی در سال 1325 به سوی حوزه علمیه قم رهسپار شد و در مدرسه حجتیه اقامت گزید و از محضر علمای حوزه بهره برد، به طوری که فقه و اصول را نزد.
آیت‌الله بروجردی، امام خمینی(ره) و آیت‌الله محقق داماد فرا گرفت، ایشان از محضر علمای دیگر همچون آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری، آیت‌الله حجت کوه کمره‌ای و نیز مقداری از کفایه را نزد آیت‌الله حاج شیخ مرتضی حائری فرا گرفت، سید محمد بهشتی علاوه بر تحصیل به تدریس نیز می‌پرداخت و در سال 1327 موفق به اخذ دیپلم به صورت متفرقه شد.
پس از مدتی وارد دانشکده معقول و منقول(الهیات و معارف اسلامی) گردید و در سال 1330 فارغ‌التحصیل شد و پس از آن به قم بازگشت و در دبیرستان حکیم نظامی قم به تدریس زبان انگلیسی پرداخت.
سید محمد بهشتی در ادامه تحصیلات خود، فلسفه را نزد علامه محمدحسین طباطبایی آموخت و با استاد مطهری و آقای منتظری مباحثی داشتند، ایشان تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته فلسفه ادامه داد به طوری که بعد از چند سال موفق به اخذ درجه دکترا در رشته الهیات و فلسفه شد.
مدیریت کارآمد در سیره شهید بهشتی
در مقاله دیگری از ویژه‌نامه شهادت یک ملت مطالبی درباره مدیریت کارامد شهید بهشتی آمده که به این شرح است:
برنامه‌ریزی دقیق روزانه
نظم و برنامه‌ریزی در زندگی از اصول موکد در زندگی مدیران موفق و کارآمد است، این روحیه یک روزه به دست نمی‌آید بلکه با مرارت و مهارت به یک ویژگی درون ذاتی تبدیل می‌شود.
دوستان دوران طلبگی شهید بهشتی یاد می‌کنند که ایشان در حجره‌اش کاغذی را بر دیوار زده بود و برنامه روزانه خود را بر کاغذ نوشته بود، ساعت ورود به حجره، غذا، مطالعه، مباحثه و دیگر موارد که از جمله یک ربع ساعت به گپ زدن با دوستان و وقتی که زمان تمام می‌شد، از دوستان عذرخواهی می‌کرد و به کار بعد می‌پرداخت.
انجام دقیق فعالیت
سرسری نگرفتن کارها و احساس مسؤولیت در برابر انجام درست کارها، از جمله ویژگی‌های شهید بهشتی بود، این خصلت نیز در ایشان دیرپا و ریشه‌دار بود.
هم‌دوره‌ای‌های تحصیلی‌ ایشان نقل می‌کنند که یکی از طلاب دروس پایین سؤالی داشت و من پاسخ را با تساهل و عجله دادم، ایشان به من تذکر دادند که شایسته نبود جواب را چنین سرسری بدهید و پاسخ را کامل دادند.
آرامش ارتباطی
در شهید بهشتی، طمأنینه و آرامش کم نظیری بود، سخت‌ترین و تندترین دشنام‌ها و ترش‌گویی‌ها اقیانوس آرام وجودی او را متلاطم نمی‌کرد و برهم نمی‌آشفت، او از آغاز چنین نبود.
خود را چنان ساخت و پرداخت، ایشان در خاطره‌ای اظهار داشته بودند که من در مباحثات علمی بسیار پرجوش و خروش بودم، تا این‌که برای اولین بار در درس علامه طباطبایی شرکت کردم، پس از درس اشکالی را با ایشان در میان گذاشتم.
با آرامش پاسخ دادند، به جواب ایشان اشکال کردم، ایشان سراپا گوش شدند و به من جواب دادند، به جواب ایشان اشکال کردم، شهید بزرگوار در ادامه یادکرد خاطره فرمود: از این تاریخ بود که دیگر تصمیم گرفتم بدون فریاد اشکال کنم و این که می‌بینید به آرامی جواب شما را می‌دهم تأثیر آن برخورد با من بود.
دقت در داده‌های مدیریتی
بسیاری از مدیران، به مسموعات و مشهورات بسنده می‌کنند و تصمیم‌های مدیریتی خود را براساس «می‌گویند» می‌ریزند و اجرا می‌کنند، از شهید بهشتی، نکات زیادی است که چگونه ایشان تلاش داشت که هم در خود و هم در معاشران خود این خصلت را بارور سازد که باید در مورد داده‌های اطلاعاتی، با دقت و وسواس برخورد کرد، چه این که سازه هر تصمیم مدیریتی، یک داده اطلاعاتی است.
داماد ایشان نقل می‌کردند که وقتی در سال 57 به اتریش آمدند: از من پرسیدند که خانه‌تان چند متر است، گفتم: 30 تا40 متر و ایشان فرمودند که بین آن 10 متر اختلاف است.
به دخترشان گفتند که یک متر خیاطی بیاورد و خود به اندازه‌گیری پرداختند و مساحت آپارتمان 5/37 متر درآمد، ایشان فرمودند حالا اگر در ایران راجع به خانه دامادم بپرسند، من می‌گویم در آپارتمان 5/37 زندگی می‌کند، اما اگر بگویم 30 تا40 متر می‌توانند تا 90 متر هم حساب کنند.
این نمونه‌ها و نمونه‌های فراوان دیگر در روزگاری که مسامحه در اطلاعات مدیریتی به وفور دیده می‌شود، بس درس‌آموزند، مدیریت کارآمد و بازسازی این روحیه وسواس‌گونه در جنب داده‌های مدیریتی است.
نیرو شناسی
منابع انسانی، اهرم نرم‌افزاری پیشرفت و کارآمدی مدیران موفق است، مدیران موفق را در «آدم‌شناسی» آن‌ها می‌توان شناخت، شهید بهشتی، علاوه بر هوش سرشار در شناخت توانمندی افراد، به کارآیی افراد مرتبط دقت نظر داشت.
داماد ایشان نقل می‌کند که در دفترچه جیبی ایشان در سال 57، اسامی عده‌ای دیده می‌شود که بعضا مدیران نظام در آینده شدند و ایشان مثلا در کنار اسم یک دانشجو در نیویورک نوشته بودند که برای آینده فرد به درد به‌خوری است.
ایشان در ملاقات با افراد و ارتباط با ایشان، به زوایای وجود و خصلت‌های ارتباطی آنان توجه داشت و مشخصات کامل آنان را در دفتری یادداشت می‌کرد، یک بار در اوج منازعات بنی‌صدر و رجایی گفته بود که من در دفترچه‌ام، 10 تا 15 نفری برای پست نخست‌وزیری سراغ دارم.
نگاه جهانی
مدیران موفق در روزگار ما، در عرصه فهم و حضور جهانی می‌توانند بر نگره‌های خود بیفزایند و انگاره‌های خود را اصلاح و تکمیل کنند، جامعه جهانی چنان در تکاپوی تغییر و پیشرفت است که دیگر نمی‌توان در تاروپود یک سازمان و اداره بومی به خلاقیت و نوآوری اندیشید و تنها نگاه شخصی و یا جمع پیوسته را معیار دگرسازی و نوسازی قرار داد.
شهید بهشتی، قبل از سفر به آلمان، با بسیاری از همکاران و هم‌اندیشان این نکته را مطرح می‌کرد که من 6 تا 8 سال را در خارج از کشور باید به سر برم، به این مبنا ملتزم شد و سالیان سال با حضور در مرکز اسلامی هامبورگ دید جهانی خود را وسعت بخشید.
ایشان اظهار می‌کردند که سفرهای خارجی من، گونه‌ای پرسه‌زدن‌های مطالعاتی است تا آمادگی را برای مسؤولیت‌ها افزایش دهد.
آراستگی ظاهری
سیمای ظاهری افراد موفق، نکته‌ای کم اهمیت نیست، بنگرید که در کتاب‌های مدیریت و راز موفقیت، چگونه از آن یاد کرده و می‌کنند، شهید بهشتی، خوانده یا ناخوانده ملتزم به این اصل بود، او در سیمای مؤقر و آراسته ظاهر می‌شد.
لباده‌های مرتب و اتو کشیده می‌پوشید، عمامه‌ای کوچک و مرتب می‌بست، شیک و تمیز و معطر راه می‌رفت، این التزامات و تقیدات ظاهری، او را از بسیاری از هم‌صنفان و مبارزان آن روزگار متمایز می‌ساخت.
شادابی و خنده‌رویی
افراد عبوس و ترش‌روی، در تارهای تنیده خود اسیر می‌شوند و گامی فراتر از آن بر نمی‌نهند، اما مدیران موفق در فضای ارتباطی گرم و پر جنب و جوش، توفیق خود را می‌یابند و دامنه‌ وجودی خویش را بسط می‌دهند.
تصویر ماندگار از چهره‌ شهید بهشتی در حافظه تاریخی‌مان، شخصیتی با چهره‌ای گشاده و لبان متبسم است، این پس زمینه ذهنی از آن بزرگوار زدوده نمی‌شود.
ویژه نامه اینترنتی «شهادت یک ملت» به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی و 72 تن از یاران در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/ی
ارسال نظرات