۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۱۷۴۵۰۲
حجت الاسلام والمسلمین روحانی:

مشکلات چندماهه حل نمی‌شود/ دولت یازدهم از روحانیت حداکثر استفاده را خواهد کرد

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور منتخب گفت: روحانیان، وعاظ و ائمه جماعات از مجاری مهم انتقال مسائل مهم از مردم به حکومت و از حکومت به مردم هستند البته این نقش باید بر مبنای استقلال باشد و دولت یازدهم از این نهاد مردمی تاثیرگذار حداکثر استفاده را خواهد کرد.
ديدار علما و روحانيون با رييس جمهور منتخب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهور منتخب صبح امروز 12 تیرماه در دیدار با علما و روحانیون که در تالار بزرگ کشور برگزار شد، گفت: همه اقشار مردم در این انتخابات شکوهمند تلاش و ایثار کردند و روحانیت نیز در این زمینه نقش بسیار ارزشمندی داشت از مراجع گرفته تا خطبایی که مردم را دعوت کردند برای خلق حماسه ای که مدنظر مقام معظم رهبری بود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به این‌که در ماه رمضان وعظ و خطابه رونق خاصی خواهد داشت، ابراز کرد: در این ماه مسؤولیت اندیشمندان مذهبی، خطبا و سخنرانان بیشتر از همیشه است چون در این ماه درهای رحمت خداوند باز است و دل های مردم از همیشه آماده تر و گوش ها شنواتر است و طبعا ذهن و فکر و زبان ما نیز باید مسؤول‌تر باشد.

وی با بیان این‌که من خود یک طلبه ام و به یافته‌ها و داشته‌های طلبگی خود افتخار می کنم، گفت: اعتماد اکثریت مردم ایران به این طلبه در سایه و پرتو حماسه سیاسی سرنوشت سازی که مدنظر مقام معظم رهبری بود برای من مایه مباهات و افتخار از سویی و موجب سنگینی بار مسؤولیت از سوی دیگر است، از علما مراجع و بزرگان و یکایک روحانیان برای توانایی جهت تحمل این بار سنگین امانت استمداد می طلبم به دعا، نصیحت، حمایت و نقد دلسوزانه خود را محتاج‌تر می بینیم.

جایگاه روحانیت همواره در جامعه محفوظ است

رییس جمهور منتخب اظهار داشت: علیرغم همه تخریب هایی که در سال‌های گذشته به روحانیت شد و آن هم از سوی کسانی که گاهی در قرابت به دین و اهل بیت(ع) دو آتشه بودند و سنگ دین را بر سینه می کوبیدند اما اصل روحانیت و بزرگان روحانیت و بسیاری از کسانی که در انقلاب نقش اساسی داشتند مورد حملات ناجوانمردانه و تخریب قرار گرفته اند، مردم در این انتخابات پاسخ دادند و گفتند ما روحانیت را ورای مسائل سیاسی می‌بینیم و آنها را امناءالرسل و واسطه برای فهم بهتر دین و رسالت پیامبر(ص) و ائمه(ع) می دانیم، جایگاه روحانیت همواره در جامعه محفوظ است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این‌که از امتیازات ویژه نهاد روحانیت در طول تاریخ مردمی بودن آن است، گفت: این نهاد از دل ایمان و خواست مردم برآمده و همواره مردم را تکیه‌گاه خود قرار داده است.

وی با بیان این‌که در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و فراز و نشیب های پس از انقلاب  تکیه امام و روحانیت به مردم بود، اظهار داشت: امروز اساس قدرت ملی ما را مردم تشکیل می دهند.

رییس جمهور منتخب با تاکید بر این‌که هویت روحانیت در مردمی بودن آن است، ابراز کرد: روحانیت باید همواره مستظهر به اعتماد مردم و حمایت مردم باشد، ادامه جایگاه روحانیت و پایداری آن در سایه قرابت و نزدیکی این نهاد با مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: امروزه حساسیت این مسأله از همیشه بیشتر است و باید اعتماد متقابل بین مردم و روحانیان همواره برقرار باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: روحانیت زبان مردم و نهاد واسط بین مردم و حکومت است و باید سخنگوی حرمت عزت و حقوق اساسی مردم باشد و خواست جامعه برای بهبود معیشت و ارتقاء اخلاق را به حاکمان منتقل کند.

نباید گسستی میان حکومت، روحانیت و مردم ایجاد شود

رییس جمهور منتخب با تاکید بر این‌که ما همه باید پاسخ گوی نیازها و پرسش‌های مردم باشیم، گفت: حکومت برای تامین عظمت مردم و زندگی و حقوق آنان است، چه بخواهیم چه نخواهیم کارهای ما به عنوان مسؤولان نظام اسلامی به پای روحانیت نوشته می‌شود نباید گسستی میان حکومت، روحانیت و مردم ایجاد شود، آن هم در شرایطی که مردم به امید و تدبیر دل بسته اند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تاکید کرد: لازم و مفید است که حکومت اسلامی به مردم بگوید که چه موفقیت ها و چه ناکامی هایی داشته است و به مردم بگوید کجا برنامه را توانسته است به خوبی انجام دهد و کچا دچار اشتباه شده است.

وی با بیان این‌که جلب اعتماد مردم و ایجاد همبستگی کلید اصلی همه مشکلات خواهد بود، گفت: ما باید بدانیم دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست، این مردم هستند که باید برای حل مشکلات در صحنه حضور یابند، دولت تسهیل کننده و سامان دهنده است  مردم و بخش های غیردولتی در یک منظومه سامان یافته باید برای حل مشکلات جامعه تلاش کنند.

رییس جمهور منتخب با تاکید بر این‌که نقش روحانیت بسیار تعیین کننده است، تصریح کرد: ما احتیاج به جامعه قوی داریم و دولت قوی از یک جامعه قوی برمی‌خیزد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این‌که امروز زمینه مشارکت مردم فراهم شده است و مردم با امید به آینده در این انتخابات حضور پیدا کردند، گفت: این مشارکت آغاز راه است و باید زمینه مشارکت مردم را هر روز بیشتر و زمینه تصدی گری دولت در امور جامعه و مردم را هر روز کمتر کنیم.

دولتی قدرتمند است که اعتماد عمومی را بالا برده و سرمایه‌های اجتماعی را تقویت کند

وی خاطرنشان کرد: دولت قوی به معنای دولت متصدی در همه امور و مداخله گر در زندگی خصوصی مردم نیست، قدرت دولت در بالا بردن اعتماد عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی است.

رییس جمهور منتخب تصریح کرد: ارائه خدمات، کم کردن رنج‌ها و مشکلات مردم، زمینه سازی برای رشد و شکوفایی مردم باید در جهت درست خواست تحول خواهانه مردم و جامعه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تاکید بر این‌که مردم را باید محرم و صاحب کشور بدانیم و باید با مردم حرف بزنیم  و حرف آنها را بشنویم، گفت: مردم ما مردم فهیم موقع شناس و بزرگواری هستند و اگر مطمئن شوند راهی که دولت آغاز کرده است راه درست است همه مشکلات را تحمل می‌کنند.

مردم از دولت قول سدید و صداقت می‌خواهند

وی افزود: مردم می‌دانند مشکلات چندین و چندساله در زمان کوتاه حل نمی‌شود، مردم از دولت قول سدید و صداقت می خواهند.

رییس جمهور منتخب با بیان این‌که کلام دولت، روحانیت و همه باید قول سدید باشد گفت: جز با راستگویی و سخن قوی و مستحکم که همانند سدی قوی در برابر همه انحرافات کار ما پیش نخواهد رفت.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این‌که این اعتدالی که از آن سخن می گوییم در روایات به عنوان قصد مطرح شده است و اقتصاد هم از اعتدال می آید اظهار داشت: مسائل معیشتی مردم، گرانی، تورم، بیکاری که نه تنها دامن طبقات پایین بلکه دامن طبقات متوسط را هم فراگرفته است با اعتدال برطرف می شود اما مردم باید نسبت به آینده احساس اعتماد و احساس عدم اتلاف سرمایه های عمومی را بکنند.

وی با تاکید بر این‌که افراط و تندروی همواره به ما ضربه زده است اظهار داشت: در دوران انقلاب صدها مورد افراط و تندروی در ذهن من است، مردم باید احساس امنیت فکری اقتصادی سیاسی کنند و نسبت به شرایط بین المللی احساس امنیت و آرامش کنند.

رییس جمهور منتخب با بیان این‌که امروز مشکلات زیادی سر راه ماست و من با آگاهی از این مشکلات قدم در این راه گذاشته ام گفت: هیچ دولتی در تاریخ ایران با مشکلاتی که این دولت با آن روبرو است روبرو نبوده است اما من امید به آینده و لطف الهی دارم و با کمک مردم ما مشکللات را پشت سر خواهیم گذاشت، البته باید فرصت لازم در اختیار دولت باشد، مردم به خوبی می دانند که باید تا فرصت لازم مشکلات را سعه صدر تحمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی خاطرنشان کرد: نقش حکومت و روحانیت در جامعه یکسان نیست اما می توانند همسو باشد.

وی با بیان این‌که  روحانیت یک نهاد مستقل مردمی است و هیچ گاه نباید استقلال این نهاد صدمه ببیند گفت: مردمی بودن و استقلال به معنی فاصله گرفتن از حکومت و دولت نیست، نهاد روحانیت همانطور که در طول تاریخ بوده است باید نقش آفرین باشد و این به این معنا نیست که روحانیت بخشی از دولت باشد، روحانیت مستقل است اما می تواند نقش محوری در جامعه داشته باشد و واسطه ای امین میان دولت و مردم باشند.

رییس جمهور منتخب افزود: روحانیان، وعاظ و ائمه جماعات از مجاری مهم انتقال مسائل مهم از مردم به حکومت و از حکومت به مردم هستند البته این نقش باید بر مبنای استقلال باشد و دولت یازدهم از این نهاد مردمی تاثیرگذار حداکثر استفاده را خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این‌که در جامعه نیازمند پیوند مستحکمی بین حکومت با مردم، حکومت با روحانیان، روحانیان با روحانیان، روحانیان با مردم و روحانیان با دیگر مذاهب هستیم گفت: جامعه ما جامعه تک گویی نیست، جامعه ای است مشورتی، باید از افراط و تندروی فاصله بگیریم و جامعه را طبیعی و سالم و معتدل بسازیم و از طرفی گرایش‌ها و سلیقه‌های گوناگون را پذیرا باشیم.

وی با تاکید بر این‌که در یک جامعه بزرگ نمی‌توان یک سلیقه را حاکم کرد گفت: باید سلایق گوناگون را بپذیریم و در پی انسجام و یک دلی باشیم همانطور که در علوم اختلاف نظری موجب پیشرفت بوده و خواهد بود مباحثه و نقد مطالب از سوی کارشناسان می تواند موجب افزایش سطح آگاهی مردم و پیشرفت جامعه باشد.

رییس جمهور منتخب با بیان این‌که بدون صبر و سعه صدر حل مشکلات امکان پذیر نخواهد بود اظهار داشت: خطر آن زمانی است که بین گروهای مختلف مردم شکاف باشد و یک گروه خود را مساوی اسلام، انقلاب و ولایت فقیه بداند و گروه مقابل را ضد دین، ضد انقلاب و ضدولایت فقیه معرفی کند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: هر شهروند ایرانی و حتی هر روحانی ممکن است گرایش های خاص اقتصادی و سیاسی داشته باشد، سرجایش محترم است اما این گرایش ها را نباید عین اسلام و دین معرفی کند.

وی با تاکید بر این‌که باید روحانیت ما در چارچوب تبلیغ دین و مبانی آن و ظیفه سنگین را برای خود حفظ کند تصریح کرد: مهم این است که دغدغه ما دغدغه اسلام و انقلاب و کشور باشد و باید از رهنمودهای مقام معظم رهبری در پیش پای ما گذاشتند بهره ببریم.

رییس جمهور منتخب با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند آنهایی که مخالف نظام هستند پای صندوق های رای بیایند گفت: هیچ گاه نباید دولت و حکومت و روحانیت خود را قیم مردم بداند همه ما باید خدمتگزار مردم باشیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان این‌که روحانیت دارای دو حیثیت شخصی و حقوقی است گفت: روحانیان در محراب و منبر باید دغدغه نظام و انقلاب اسلامی را داشته و امانتدار واقعی احکام الهی باشند.

وی با اشاره به این‌که در سوره شعرا بارها گفته شده «انی لکم رسول امین» گفت: رسالت ما در بیان احکام خدا باید توام با امانت باشد و انچه که حق است برای مردم بیان کنیم و یادمان باشد ممکن است تفسیرهای مختلفی برای احکام اسلام وجود داشته باشد، مطلق نکنیم، مانند زمان اخباریون تکفیری نباشیم و با سعه صدر به مسائل نگاه کنیم و بنگریم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تاکید بر این‌که جامعه ما باید حس کند که روحانیان ملجا و پناهگاه مردم هستند گفت: باید با سعه صدر به مردم حق انتخاب دهیم، اگر اشتباهاتی میبینیم با حکمت و موعظه و جدال احسن به انها بپردازیم نه با انگ و اتهام.

رییس جمهور منتخب با بیان این‌که باید توجه داشته باشیم جامعه ما جامعه جوان است و جوانان ما ویژگیهای خاص خود را دارند تاکید کرد: نقش روحانیت باید جذب این جوانان باشد، اگر گاهی در انها نقصی می‌بینیم باید باور داشته باشیم همه جوانان ما به خدا، رحمت خدا، معاد، روز جزا و مبانی دین معتقدند، با لحن تند و تحقیر جذب جوانان ممکن نیست، باید جوانان را جذب کنیم.

وی با اشاره به این‌که سروکار روحانیان فکر و اندیشه جوان است و این راهی جز سعه صدر بیان نرم و قول سدید ندارد گفت: به پرسش جوان باید پاسخ دهیم و اگر احساس کردیم پرسش او به حق است و پاسخ لازم نداریم در اصلاح خود بکوشیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: جوانان باید احساس حرمت کنند و از سوی روحانیت احساس ابوت و پدری کنند و خود را فرزندان جامعه روحانیت و روحانیون بدانند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی خاطرنشان کرد:همه مذاهب باید احساس کنند که حقوق شهروندی آنها محفوظ است باید احساس کنند که در منطق اسلام همه انسان ها عزیز و محترم هستند.

رییس جمهور منتخب افزود: باید بدانیم اقتدار جمهوری اسلامی مشروط به آن است که هر کس تا جایی که مخل قانون نباشد از حرمت برخوردار خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که اساس نظام عالم بر پایه عدل و اعتدال است گفت: جامعه ما هم باید بر پایه عدل و اعتدال اداره شود، اعتدال هم روش، هم مسیر، هم مقصد است و بدون عقلانیت فاصله گرفتن از شعار تحول خواهی، واقع گرایی، مراعات نظرات دیگران و بدون سعه صدر امکان پذیر نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی خاطرنشان کرد: با اعتدال قادر خواهیم بود که از چالشهای بین المللی و منطقه ای عبور کنیم.

رییس جمهور منتخب با بیان این‌که برخی امروز با گمانه زنی‌ها هم خود را خسته می کنند هم دیگران را و هم گاهی توقعات نابجا بوجود می آورند گفت: رسانه‌ای کسی را به عنوان گزینه یک وزارت خانه معرفی می کند و رسانه ای دیگر ان را نقد می کند و رسانه ای دیگر برای او شرط و شروط می گذارد، من مدتی است با دوستانی که نه ادعایی دارند ونه مطالبه ای کار بررسی افراد برای کابینه را شروع کرده ام و امیدوارم در موعد مقرر بتوانم شایسته ترین ها را بدون در نظر گرفتن گرایش حزبی برای کابینه معرفی کنم.

وی در پایان گفت: از همه علما، روحانیان فرهیختگان و دلباختگان نظام اسلامی خواستارم به دولت یازدهم یاری برسانند./959/ز503/ع

ارسال نظرات