حضور جدی و مؤثر طلاب در مدارس کشور/ حضور محتوایی حوزویان در آموزش و پرورش
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حمیدرضا حاجی بابایی در همایش سالانه ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و آموزش و پرورش که پیش از ظهر امروز در سالن همایشهای مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد یکی از فصول زیبای دوران مدیریت خود را همکاری با حوزههای علمیه عنوان کرد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه امروز بین آموزش و پرورش و ائمه جمعه در استانها هیچ فاصلهای نیست، آموزش و پرورش در مسیر خوبی قرار گرفته و بیش از دوازده میلیون دانش آموز آماده پذیرش تربیت هستند، خواستار حضور جدی و مؤثر طلاب علوم دینی در مدارس کشور شد.
وی با اشاره به مقالهای که از سوی یونسکو و با مقدمه بانکی مون دبیرکل سازمان ملل متحد تدوین شده است، گفت: اگر بخواهیم در دنیا صاحبنام شویم و در مسائل اقتصادی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید از ریل آموزش و پرورش عبور کنیم.
حاجی بابایی با بیان اینکه امروز هر آنچه داریم از آموزش و پرورش است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری سالها است که بر بصیرتافزایی تأکید میکنند که اگر نیروی بصیر، آگاه و تربیت شده داشته باشیم از هیچ نیرویی در دنیا هراس نخواهیم داشت که سیاست، اقتصاد، فرهنگ، امنیت و اقتدار به نیروی انسانی باز میگردد.
وی با بیان اینکه امروز در دنیا توپ و تانک تعیین کننده نیست، بلکه نیروی انسانی تعیین کننده است به حوادث کشور مصر اشاره کرد و گفت: مصر با یک حرکت سیاسی که نیروی انسانی را توجیه کنند در طول 24 ساعت هر آنچه بخواهند اتفاق میافتد، اما این حوادث در ایران اتفاق نمیافتد و آن به واسطه تربیت نیروی انسانی است.
وزیر آموزش و پرورش سختترین و مهمترین کار که تربیت نیروی انسانی است را بر عهده این وزارتخانه دانست و گفت: تا روزی که عملا اعتقاد پیدا نکنیم آموزش و پرورش مهمترین رکن توسعه پایدار در تمام زمینههای است به اهداف بلندی که داریم نخواهیم رسید.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار در طول تاریخ نقشه جامعی برای وزارت آموزش و پرورش در این چهار سال تدوین شده است و رهبر معظم انقلاب سیاستهای کلی آن را ابلاغ کردهاند، افزود: افرادی در این کشور اعتقاد داشتند که خرج آموزش و پرورش زیاد و گسترده است، اما مقام معظم رهبری در سیاستهای کلی فرمودند آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است.
حاجی بابایی در بخش دیگری از سخنان خود به تدوین نظام رتبهبندی معلمان و فعالیتهای قرآنی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تربیت نیروی انسانی مناسب است اما باید نگاه را تغییر داد؛ روزی که در این کشور هر مسؤولی به این جمعبندی رسید که اولین هزینهای که میخواهد بکند برای آموزش و پرورش است، در آن موقعیت رو به پیشرفت هستیم.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند اگر معلم معلم باشد امام تربیت میکند، اظهار کرد: تا روزی که معلم در جامعه اول نباشد، نمیشود از دانشآموزان اول شدن را خواست؛ اگر جایگاه و ارزش معلم به درستی تعریف شود، همه چیز دگرگون میشود، اما اگر به جایگاه معلم در جامعه کوچکترین خدشهای وارد شود در تمام زوایای تعلیم و تربیت خود را نشان میدهد.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مطمئنترین جا برای تعلیم و تربیت را حوزههای علمیه میدانیم و نسبت به روحانیان احساس آرامش میکنیم، ادامه داد: بزرگترین افتخار سند تحول آن است که براساس آموزههای قرآنی و سیره معصومان(ع) به ویژه سیره حضرت زهرا(س) تدوین شده است.
وی با اشاره به نقاط قوت و ضعف آموزش و پرورش در طول چهار سال مسؤولیت خود در این وزارتخانه، گفت: در طول 33 سال تنها 570 دارالقرآن در کشور تأسیس شد، اما در طول این چهار سال 10 هزار مدرسه قرآن فوق برنامه راهاندازی شد و تنها به این بسنده نکردیم و از اول مهر 1300 مدرسه قرآنی برنامهای را پایهریزی کردهایم که فرهنگ قرآنی جزئی از برنامه دانشآموز ابتدایی خواهد بود.
حاجی بابایی ابراز کرد: گفتند برای اداره این کارها معلم از کجا میآورید گفتیم در کشور بگردید هرکس برجسته قرآنی است به آموزش و پرورش بیاورید، 5 هزار مربی قرآن را در سراسر کشور با آزمونهای عملی انتخاب و وارد آموزش و پرورش کردهایم که در صد سال گذشته بیسابقه بوده است.
وی از همه افراد ی که در کشور میتوانند در آموزش و پرورش تأثیرگذار باشند به شرطی که تعلیم و تربیت آنان قرآنی باشد، دعوت به همکاری کرد و با بیان اینکه از طریق مدرسه میشود بر 75 میلیون جمعیت کشور در تمام زمینهها تأثیرگذاری کرد، گفت: جوانان تشنه احکام نورانی اسلام هستند.
وزیر آموزش و پرورش از عدم ساماندهی فرهنگ به عنوان مشکل آموزش و پرورش در بخش فرهنگ نام برد و با بیان اینکه اسیر ستادها هستیم و به ستادها بیشتر از صف اهمیت میدهیم، گفت: آنچه عامل موفقیت روحانیت در طول تاریخ شده، توجه و تمرکز این نهاد بر روی صف بوده است.
وی در پایان گفت: از حوزه انتظار داریم در زمینه محتوایی و زمینههای گوناگون هرچه میتواند در میدان آموزش و پرورش وارد شود که این ورود را موفقیت نظام، رهبر معظم انقلاب، جمهوری اسلامی و مکتب اهل بیت(ع) میبینم./920/پ202/ی