۱۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۱۷۴۸۶۷
به مناسبت سومین سالروز ارتحال آیت الله فضل الله؛

همایش «پیشگام وحدت و گفت‎وگو» در لبنان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش «پیشگام وحدت و گفت‎وگو» به مناسبت سومین سالروز ارتحال حضرت آیت الله محمد حسین فضل الله با حضور و سخنرانی جمعی از علمای شیعه، سنی و مسیحی در لبنان برگزار شد.
علامه سيد حسين فضل الله

 

به گزارش خبرگزاری رسا، اولین همایش «پیشگام وحدت و گفت‎وگو» به مناسبت سومین سالروز ارتحال حضرت آیت الله سید محمد حسین فضل الله از مراجع تقلید شیعیان در لبنان، روز گذشته با حضور علمای شیعه و سنی، سیاستمداران، مقامات امنیتی و شخصیت‎های مختلف داخلی و خارجی در این کشور برگزار شد.

 

حجت الاسلام سید علی فضل الله، فرزند این مرجع فقید و امام جمعه بیروت به عنوان اولین سخنران این  همایش، گفت: حضرت آیت الله فضل الله تلاشهای فراوانی در زمینه وحدت و گفت‎وگو انجام داد و در این راه با چالشهای فراوانی مواجه بود. وی بر لزوم احیای فلسفه اخلاق تأکید داشت و غیبت این فلسفه را عامل بحران در جهان می دانست.

 

وی افزود: همه جریان های فقهی و مکتبهای دینی باید از حالت سکون خارج شده و به بحث و بررسی علمی، فقهی و عقایدی بپردازند. ما به جنبش علمی و بحث درباره دیدگاه ها نیازمندیم. این مرجع فقید اعتقاد داشت که کینه مردم به دور از واقعیت بوده و فطرت آنان بر اساس وحدت استوار است.

 

امام جمعه بیروت در پایان تصریح کرد: حضرت آیت الله فضل الله آینده را از آن وحدت گرایان می دانست نه فتنه طلبان و کینه ورزان. از بین رفتن شبهات پیرامون هر مذهب به تقریب میان مذاهب می انجامد.

 

آیت الله محمد علی تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب نیز از مرحوم فضل الله به عنوان یکی از پیشگامان وحدت یاد کرد و اظهار داشت: یکی از بزرگترین شخصیت های وحدت و گفت‎وگو را از دست دادیم. هر که آیت الله فضل الله را می شناسد مطمئنا می داند که طرحهای وی مبتنی بر دلیل است. وی مجتهدی بود که نزد علمای بزرگ تحصیل می کرد.

 

وی ادامه داد: ایمان این مرجع فقید به مسأله تقریب مذاهب اسلامی بسیار عمیق بود و مجمع جهانی تقریب مذاهب با فقدان حضرت آیت الله فضل الله احساس خسارت بزرگی می کند.

 

آیت الله تسخیری تأکید کرد: مواضع سیاسی این عالم ربانی نیز کاملا استوار بود و هیچگاه در برابر مقابله برخی افراد با این مواضع، عقب نشینی نکرد. حتی برخی از نزدیکان وی نیز به مواضع سیاسی وی معترض بوده و متأسفانه مواضع بسیار غیراخلاقی را علیه وی  اتخاذ کردند.

 

این همایش در دو نوبت برگزار شد و جمعی از علما و اندیشمندان سنی، شیعه و مسیحی درباره مواضع وحدت طلبانه حضرت آیت الله سید محمد حسین فضل الله سخنرانی کردند./980/ب902/د

ارسال نظرات