۱۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۱۷۵۰۵۱
کارشناس مباحث مهدوی:

کفار به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیستند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مباحث مهدوی با اشاره به قطع شبکه‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران از ماهواره اینتل ست، گفت: آن‌ها که بدون توجه به قراردادهای منعقد شده، یک طرفه آن را قطع کرده‌اند، به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیستند.
ماهواره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراهیم شفیعی سروستانی، کارشناس و پژوهشگر مباحث مهدوی، در برنامه سایه روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد به ارائه بحث رسانه‌های غربی و ماهواره‌ها پرداخت و گفت: نظام سلطه در سال‌های اخیر وارد جبهه نبرد جدیدی شده است که ما از آن به جنگ رسانه‌ای تعبیر می‌کنیم.

وی ادامه داد: نظام سلطه از یک طرف از سال 2005 میلادی (تقریباً سال 1384 شمسی) بر اساس تصمیم کمیته خطر جاری آمریکا، حمله گسترده رسانه‌ای را با تاسیس شبکه‌های زنجیره‌ای ماهواره‌ای فارسی زبان علیه فرهنگ سیاست و امنیت ملی نظام جمهوری اسلامی آغاز کرد.

این کارشناس مباحث مهدوی ابراز داشت: شبکه‌های ماهواره‌ای به یک باره بیش از صد شبکه فارسی زبان را در طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها، اعم از برنامه‌های خبری، تحلیلی، مستند، فیلم و سریال، کودک و نوجوان، موسیقی، مد و لباس، عرضه نگاری و دیگر ساختارهای برنامه‌ای را با پشتیبانی مالی گسترده و با هدف تعقیب سبک و زندگی در ایران و تضعیف فرهنگ اسلامی ایرانی حاکم بر این سرزمین به راه انداخت.

وی افزود: از طرف دیگر با فعال شدن شبکه‌های برون مرزی نظام جمهوری اسلامی و آشکار شدن میزان تأثیرگذاری این رسانه‌ها بر فضای تحولات سیاسی، نظامی منطقه، به ویژه منطقه خاورمیانه و به طور خاص بعد از جنگ آمریکا علیه عراق و نبرد سی و سه روزه لبنان و جنگ بیست و دو روزه غزه، نظام سلطه حرکت گسترده‌ای را برای محدود کردن فعالیت‌های شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد.

شفیعی اظهار داشت: حتی آمریکا برای پخش شبکه‌هایی مثل آی فیلم که تنها فیلم پخش می‌کنند محدودیت‌هایی را ایجاد کرد، که این‌ها همه نشان دهنده میزان اثر گذاری شبکه‌های ماهواره‌ای از نظر تأثیر منفی آن‌ها است، یعنی از طرفی نظام سلطه یک حساب ویژه ای برای تأثیرگذاری رسانه‌های خودش بر فضای جمهوری اسلامی باز کرده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به اهمیت نقش رسانه‌های جمهوری اسلامی تلاش گسترده‌ای انجام می‌دهد برای اینکه مانع تأثیر گذاری رسانه‌های جمهوری اسلامی بر کشورهای منطقه شود.

این کارشناس فرهنگی بیان داشت: در سال‌های اخیر با اوج گرفتن منازعات سیاسی، نظامی در منطقه خاورمیانه و نقش آفرینی گسترده رسانه ایرانی در افشای توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و همچنین نقش مهمی که این رسانه‌ها داشتند در بیان مظلومیت مردم فلسطین، عراق، بحرین و سوریه، نظام سلطه با احساس خطر جدی از این نقش آفرینی مواجه شد.

شفیعی در ادامه گفت: علی رغم شعارهایی که آمریکا سال‌های سال مطرح کرده بود، یعنی آزادی اطلاعات، آزادی بیان، آزادی پخش و حق دریافت، به قطع شبکه‌های ماهواره ای ایرانی پرداخت، همان طور که می‌دانید در نخستین موج از این قطع برنامه‌های شبکه ماهواره‌ای جمهوری اسلامی، نظام سلطه در ژانویه 2012 توسط کشورهای اروپایی و شرکت‌های وابسته به او مثل اینتل ست اقدام به قطع پخش برنامه‌های فلسطینی و بخشی از برنامه‌های خبررسانی جمهوری اسلامی کردند.

وی ابراز داشت: در موج اخیری که ایجاد شده است، سازمان بین‌المللی ارتباطات ماهواره‌ای یا اینتل ست اعلام کرده است که از نهم تیرماه ارائه خدمات ماهواره‌ای به جمهوری اسلامی ایران را متوقف می‌کند، در مجموع تاکنون نوزده بار شبکه‌های ماهواره ایرانی از روی ماهواره‌های غربی برداشته شده‌اند، از جمله قطع شبکه العالم، قطع شبکه سحر و پرس تی وی را داریم.

این کارشناس رادیویی اظهار داشت: آنچه قابل توجه است این که پیرو تحریم صدا و سیمای جمهوری اسلامی از طرف آمریکا، آنچه که اینتل ست اقدام کرده در واقع قطع ارائه کلیه خدمات ماهواره ای به نظام جمهوری اسلامی و صدا سیمای ایران است و آثار گسترده ای دارد و حتی این اقدام شامل شبکه‌های داخلی نظام جمهوری اسلامی یعنی شبکه‌هایی که از طریق ماهواره پوشش داده می‌شوند نیز می‌شود و فعالیت صدا و سیما را محدود می‌کند.

شفیعی سؤالی را تحت عنوان «اینتل ست چیست؟» ارائه کرد و در پاسخ گفت: سازمان بین‌المللی ارتباطات ماهواره ای که به اختصار از آن به اینتل ست یاد می‌شود، در سال 1964 میلادی با هفت عضو کارش را شروع می‌کند و تا سال 2010 تعداد اعضا به 143 عضو می‌رسد، که الآن اینتل ست حدود 50 ماهواره را در اختیار دارد و به بیش از 200 کشور و منطقه جهان خدمات ارائه می‌دهد.

وی ابراز داشت: جالب است بدانیم که کشورهای امضا کننده 1964 که اینتل ست به وسیله او به وجود آمد، ضمن یادآوری قطعنامه 1721 اعلام می‌کنند که ارتباطات ماهواره‌ای باید تا حد امکان به صورت برابر در دسترس تمام مردم جهان باشد و در جای دیگر بیان می‌کنند که ارتباطات ماهواره‌ای باید به گونه‌ای سامان یابند که تمام کشورها بتوانند به این سیستم جهانی دسترسی داشته باشند.

وی در پایان ابراز داشت: اقدام اخیر اینتل ست نشان می‌دهد که این‌ها تا چه حد به پیمان‌های خودشان پایبند هستند، جمهوری اسلامی ایران قرار داد طولانی مدت با آن‌ها داشته است، یعنی حدود ده سال قرار داد استفاده از این سیستم را داشته و آن‌ها یک طرفه این قرار داد را قطع کرده‌اند و این مصداق بارز کلام خدا است که می‌فرماید «با کفار بجنگید چرا که آن‌ها به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیستند». /9194/پ202/ی

ارسال نظرات