۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۱۷۵۲۰۲
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری خواستار شد؛

ضرورت تدوین سند چشم انداز برای محرومیت زدایی از چهره شهر و روستاهای استان

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در چهار محال و بختیاری گفت: رهبر معظم انقلاب پس از روی کار آمدن هر دولت بارها به آنها و سایر مسؤلان دولتی نسبت به محرومیت زدایی تذکر داده اند؛ اما باید با کمال تأسف عرض کنم که با وجود این همه تأکیدات، همچنان شاهد نابسامانی و محرومیت های چشم گیری در مناطق گوناگون استان هستیم.
بازديد نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري از عشاير و مناطق محروم بازديد نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري از عشاير و مناطق محروم بازديد نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري از عشاير و مناطق محروم بازديد نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري از عشاير و مناطق محروم بازديد نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري از عشاير و مناطق محروم بازديد نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري از روستاهاي دور افتاده شهرستان لردگان بازديد نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري از روستاهاي دور افتاده شهرستان لردگان بازديد نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري از روستاهاي دور افتاده شهرستان لردگان بازديد نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري از روستاهاي دور افتاده شهرستان لردگان بازديد نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري از روستاهاي دور افتاده شهرستان لردگان

استان زیبای چهارمحال و بختیاری با جمعیتی بیش از 895 هزار نفر به لحاظ تقسیمات کشوری از استانهای واقع در جنوب غرب کشور به حساب می آید که در آن 6 شهرستان و بیش از  920 روستا وجود دارد.

در این روستاها جمعیتی در حدود 373 هزار نفر زندگی می کنند که معادل 41 درصد کل جمعیت این استان است؛ اما جای تأسف دارد، روستاییان زاگرس نشینی که به گواه تاریخ هیچ گاه مقابل ظلم و ستم تاب نیاورده و در مقابل ظالمان زمان از قاجار گرفته تا پهلوی  ایستادگی کرده اند و امروز نیز دل در گرو انقلاب اسلامی بسته اند، از سوی مسؤلان کشوری مورد بی مهری قرار گرفته و گویی کسی از گذر روزگار این مردم خبری ندارد.

مدیران استانی چهارمحال و بختیاری نیز درباره روستا نشینان هم استانی خود همچنان احساس تکلیف نکرده و تنها درگیر مشکلات مدیریتی و درون دستگاهی خود هستند؛ اما غافل از این که روستاییان در بدترین شرایط رفاهی به سر می برند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی نکونام، نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری، در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد به بررسی وضعیت این روستاها پرداخت که در ادامه می خوانید:

 

رسا ـ در ابتدا در خصوص طرح برکت و اختصاص اعتبار 180 میلیارد تومانی رهبر معظم انقلاب به مناطق محروم جنوب غرب کشور بفرمایید و این که نظر شما در این باره چیست؟

همواره یکی از دغدغه های اصلی رهبر معظم انقلاب در نظام اسلامی ایران، محرومیت زدایی در مناطق محروم کشور بوده؛ به طوری که ایشان به صورت مستمر و به هر شکلی که توانسته اند، وارد کار شده و اقدامات قابل توجهی برای رفع محرومیت از چهره شهر و روستاهای دور افتاده انجام داده اند که اختصاص مبلغ 180 میلیارد تومان به مناطق محروم جنوب غرب کشور یکی از اقدامات ایشان بوده است.

افزون بر آن نیز رهبر معظم انقلاب پس از روی کار آمدن هر دولت، بارها به آنها و سایر مسؤلان نسبت به محرومیت زدایی تذکر داده اند؛ اما باید با کمال تأسف عرض کنم که با وجود همه تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به این مهم، همچنان شاهد نابسامانی و محرومیت های چشم گیری در مناطق گوناگون استان چهارمحال و بختیاری به ویژه روستاهای آن هستیم که از مهمترین این محرومیت ها می توان به عدم داشتن راه مناسب، بهداشت، آموزش و پرورش و مبلغ دینی اشاره کرد.

من چند روز پیش در سفری که به یکی از روستاهای چهار محال و بختیاری داشتم، متوجه در روستایی به نام «سر آقا سید» هیچ گونه امکانات اولیه ای همچون آب، برق، گاز و تلفن وجود نداشت و در واقع اهالی آن روستا در محرومیت کامل به سر می بردند و این مسأله در حالی است که روستای «سر آقا سید» یکی از روستاهایی بود که رهبر معظم انقلاب در دوران ریاست جمهوریشان به آنجا سفر کرده و از نزدیک شاهد ماجرا بودند؛ اما متأسفانه باز هم به وسیله بی تدبیری برخی از مسؤلان پایین دستی اقدام مناسبی برای بهبود اوضاع این روستا انجام نشد.

من پس از بازدیدی که از این روستاها داشتم با هر مسؤلی که روبه رو می شدم با شدت و عتاب و خطاب با آنها رفتار کرده و از آنها خواستم که در اسرع وقت به اوضاع این گونه روستاها رسیدگی کنند؛ چرا که من در بازدیدی که از یکی از این خانه ها داشتم، با صحنه های عجیب و تکان دهنده ای برخورد می کردم؛ به طوری که در بیشتر این خانه ها حداقل امکانات رفاهی هم وجود نداشت.

در بیشتر خانه ها که وارد می شدیم، بیشترین امکانات موجود چراغ خانگی برای گرم کردن غذا، چند عدد ظرف غذاخوری و یک یخچال قدیمی و کهنه و تنها چیزی هم که در آن وجود داشت، یک پارچ دوغ بود!

یک نکته جالب که در رابطه با روستای «سر آقا سید» به چشم می خورد، این بود که سازمان گردشگری این روستا را به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری معرفی کرده و برای نشان دادن آن به مسؤلان عکسی از نمای دور روستا گرفته و هر کسی که به این تصویر نگاه کند، با خود خیال می کند که این روستا سرشار از امکانات رفاهی و تفریحی است؛ اما غافل از این که اوضاع داخلی این روستا آن قدر وخیم است که حتی چند عدد دستشویی مناسب در آن وجود ندارد!

 

رسا ـ هم اکنون سی و چهار سال از عمر با برکت نظام اسلامی گذشته و حضرتعالی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری از اوضاع روستاهای این استان گله مند هستید! حال این سؤال پیش می آید که چرا انقلابی که برای از بین بردن محرومیت ها و طبقه بندی های اجتماعی روی کار آمد، هم اکنون که سی و چهار سال از عمر آن گذشته، ما در این نقطه قرار داریم که شما از وخامت اوضاع روستاهای استان چهارمحال و بختیاری به شدت گله مند هستید؟

نظام ما نظام مقابل ثروت اندوزان و توجه به محرومان و تهی دستان بود و خوشبختانه نیز هم اکنون این چنین است؛ اما باید با کمال شفافیت بیان کنم که این محرومیت هایی که ما شاهد آن هستیم نتیجه بی تدبیری دست اندرکاران و دولتمردانی است که روی کار آمده و متصدی حل این مشکلات هستند.

هزینه های بسیاری برای رفع چهره محرومیت از این روستاها اختصاص داده شده و فعالیت هایی صورت گرفته، اما چون این هزینه و اقدامات به صورت صحیح مدیریت نشده، به شیوه پراکنده ای تقسیم و هم اکنون نیز آثاری از آنها نیست.

اما اگر از همان ابتدا برنامه و چشم اندازی برای رفع مشکلات استان تدوین می شد، ما دیگر شاهد این کمبودها نبودیم و یا حداقل اگر کمبودی بود، دیگر به این شکل نا مناسب نبود. متأسفانه مسؤلان ما تنها به این بسنده می کردند که هزینه ای را دریافت کنند و بلافاصله پس از آن به دنبال چاله ای باشند که بخواهند آن را پر کنند تا به طور موقت دهان مردم بسته باشد.

 

رسا ـ دلیل این امر چیست؟

مهمترین دلیل این مسأله عدم برنامه داشتن دقیق و مطالعه درست مشکلات و موانع از سوی مسؤلان است.

 

رسا ـ  به نظر حضرتعالی برنامه داشتن به چه معناست؟

برنامه داشتن یعنی مشخص کردن هدف و پس از آن تهیه سند چشم انداز برای رسیدن به هدف مورد نظر و برای رسیدن به آن هدف مورد نظر که همان رفع محرومیت از چهره شهرها و روستاها است، باید مسؤلان مربوطه گرد هم جمع شده و با هم فکری و مشورت، سند چشم اندازی را تهیه کنند که سایر مسؤلان به طور قانونی مؤظف به دستورالعمل های موجود در آن باشند.

 

رسا ـ طرح برکت را تا کنون چه گونه ارز یابی می کنید؟

به یقین این طرح آثار بسیار با ارزشی را برای مردم مناطق محروم در پی خواهد داشت. همین خانه های عالمی که در این گونه روستاها ساخته می شود، سبب ترویج بیش از پیش معارف اسلامی در میان مردم ساده زیست و کم آگاه از مسایل دینی و شرعی خواهد شد.

از دیگر فواید و آثار این طرح بزرگ و عظیم، می توان به ساخت مدرسه و زمین های بهداشتی جهت ساخت درمانگاه و مطب پزشک و حوزه های علمیه خواهران اشاره کرد.

به عنوان نمونه همین حوزه های علمیه خواهران، تا کنون با وجود این که تعداد کمی حوزه علمیه خواهران در سطح استان و مناطق عشایر نشین وجود دارد، اما با این حال این حوزه ها مورد استقبال چشم گیر زنان روستایی مواجه شده است؛ چرا که این پیش از این زنان به سبب فقر شدید فرهنگی از جایگاه اجتماعی خوبی برخوردار نبودند. خوشبختانه پس از حضور در کلاس هایی که از سوی حوزه های علمیه خواهران برگزار می شود، با مسایل روز و معارف ناب اسلامی آشنا شده اند که این مسأله نقش چشم گیری در بهبود روابط اجتماعی آنها داشته است.

 

رسا ـ اگر بخواهید قوم دلیر بختیاری را توصیف کنید چه می فرمایید؟

به راستی که در قوم بختیاری دلیر مردانی وجود دارند که حاضرند برای دفاع از انقلاب اسلامی و پدر انقلاب، یعنی رهبر معظم انقلاب جان خود را فدا کنند.

یکی از نقاط برجسته قوم بختیاری علاقه بسیار آنها به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و به تبع آن پیروی از فرامین و رهنمودهای گهربار رهبر معظم انقلاب است که به واقع این علاقه در زندگی آنها موج می زند.

 

رسا ـ و کلام آخر شما؟

کلام آخر این که از همه مسؤلان و دست اندرکاران نظام اسلامی درخواست می کنم که بیایند و آستینی برای رفع محرومیت از چهره شهر و روستاهای این استان بالا بزنند و یقین کنند که با این کار خیرخواهانه سعادت دنیا و آخرت را برای خود به ارمغان می آورند.

 

رسا ـ تشکر از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.

/9457/403/ر

ارسال نظرات