نگاهی به دعای روز نخست ماه رمضان+ فیلم
خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اگر معلوم شود که اول ماه رمضان روز بخشش ما است، باید بدانیم که بخشش گناه و جرم شرایطی دارد که پرداخت حق الناس، به جا آوردن قضای روزه و نمازی که برعهده داریم و جبران آن و عمل به وظیفه از شرایط آن است.
دعای روز نخست ماه رمضان: «اَللّهُمَّ اجْعَلْ صِیامى فیهِ صِیامَ الصّاَّئِمینَ وَقِیامى فیهِ، قیامَ الْقاَّئِمینَ وَنَبِّهْنى فیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغافِلینَ وَهَبْ لى جُرْمى فیهِ، یا اِلهَ الْعالَمینَ وَاعْفُ عَنّى یا عافِیاً عَنِ الْمُجْرِمینَ؛ خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه روزه داران حقیقی قرار ده و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما و مرا از خواب غافلان، هوشیار ساز و در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان و زشتی هایم را عفو فرما ای عفو کننده از گناهکاران عالم.»
آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به دعای روز نخست ماه مبارک رمضان، گفت: ماه رمضان ماه محسوس عبادت و بندگی خدا است، ارتباط بین انسان و خدا در دوره عمر انسان در ماه رمضان مضاعف می شود و اعمال شخصی او در محضر خداوند متعال عظمت بیشتری پیدا می کند.
وی در ادامه افزود: اصل دعا بر توجه و حضور قلب استوار است و این توجه اثرات تربیتی و اخلاقی دارد و سبب پیشرفت و تکامل انسان می شود، دعاهای مخصوص ماه مبارک رمضان هم برای حضور قلب بیشتر است و هرچه عمل انسان با حضور قلب بیشتر انجام شود، اثر آن عمل و ارزش آن در محضر الهی بیشتر شده و بالا می رود.
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این که در دعاهای ماه مبارک رمضان که هر کدام ویژگی خاص خود را دارد از خدا می خواهیم حضور قلب ما بیشتر شود، گفت: دعای روز نخست ماه رمضان از ابتدا بحث روزه را مطرح کرده است و روزه دار با خواندن این دعا از خداوند متعال می خواهد که روزه او را در این ماه و در این روز از روزه روزه داران قرار دهد.
وی اظهار داشت: گاهی دهان انسان از خوردن و آشامیدن و زبان انسان از دروغ و غیبت بسته است و فرد حالات ظاهری روزه را دارد، اما صوم صائمین را ندارد، پس با تلاوت فراز اول این دعا از خدا می خواهیم که روزه ما را روزه کسانی قرار دهد که در محضر خداوند روزه شان قبول است.
آیت الله احمدی فقیه یزدی با بیان این که جدیت در عبادت را قیام می نامیم، گفت: ایستادگی و جدیت در برابر وظایف و قدرت نسبت به عبادت حالت قیام است؛ روزه داران در فراز دیگری از این دعا از خداوند می خواهند که قیام آنان برای عبادت را همانند قیام اهل پرستندگان واقعی که حقیقتا خدا را عبادت می کنند قرار دهد.
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: قبولی هر عبادتی شرایط خاص خود را می طلبد؛ یکی از خسران های روز قیامت آن است که حقیقت ها بر انسان باز شود و ببیند عبادت هایی را که انجام داده بی فایده بوده و هیچکدام قبول نشده است.
وی در ادامه با بیان فراز دیگری از دعای نخست روز ماه مبارک رمضان، افزود: برخی خواب ها از نوع عبادت است؛ انسان در ظاهر به خواب می رود، اما روحش زنده است و عبادت می کند، اما در برخی خواب ها، روح و جسم انسان در غفلت است و این نعمت بزرگی است که خداوند متعال به برخی عنایت کرده وقتی به خواب می روند، آگاه و روشن بین می شوند.
آیت الله احمدی فقیه یزدی با اشاره به سخنی از آیت الله بهاءالدینی(ره) که فرمود «وقتی به خواب می رویم ارواح مومنان و علما به سراغ ما می آیند و برخی حقایق را برای ما روشن می کنند»، افزود: انسان مومن در زمان خواب ارتباطش با ارواح مومنان و به ویژه ارواح طیبه ائمه اطهار(ع) برقرار می شود؛ وقتی چشم به هم می گذارد تازه بیدار شده است.
وی ابراز داشت: در این دعا از خداوند متعال می خواهیم که ما را از خواب غفلت بیدار کند و وقتی به خواب می رویم بر غفلت ما افزوده نشود؛ مانند بسیاری از ظالمان که هر اندازه به خواب می رفتند، گناه و معصیت بیشتری برای آنها نوشته شده است، چراکه وقتی به خواب می رفتند، به جای تنبه به دنبال فتنه گری و ظلم بیشتر بوده اند.
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: انسان دارای جرم است و غیر از غفلت و عدم حضور که خود یک جرم است، جرم های عملی هم برای او حاصل می شود، اگرچه ممکن است در عمل گناهی انجام ندهد، اما، فکر گناه دارد؛ انسانی راه به رستگاری می برد که حتی در ذهن هم فکر گناه نکند.
وی با بیان این که در روز نخست ماه رمضان از خدا می خواهیم که جرم ما را ببخشد، گفت: اگر معلوم شود که اول ماه رمضان روز بخشش ما است، باید بدانیم که بخشش گناه و جرم شرایطی دارد که پرداخت حق الناس، به جا آوردن قضای روزه و نمازی که برعهده داریم و جبران آن و عمل به وظیفه از شرایط آن است. /923/
ارسال نظرات