۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۱۷۵۶۴۷
معاون سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس:

حوادث مصر ناشی از جایگزینی فرقه‎گرایی به جای وحدت است

خبرگزاری رسا ـ استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به تلاش های غرب برای ایجاد درگیری‌های داخلی در جهان اسلام گفت: کشورهای غربی به دنبال جایگزینی هویت‌های جزیی از قبیل فرقه گرایی و تعصبات مذهبی به جای استراتژی وحدت به عنوان هویت‌ کلی جهان اسلام هستند.
ابراهيم متقي معاون سياسي و حقوقي مرکز پژوهش‌هاي مجلس



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر ابراهیم متقی عضو هیأت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران در نشست رویارویی غرب معاصر با جهان اسلام که در قالب چهارمین دوره آموزشی اتحادیه بین المللی امت واحده برگزار شد، اظهار داشت: هرگاه تفکر مسلمانان کوتاه مدت، تاکتیکی و موردی باشد، تبعات بسیار بدی را برای آنان به دنبال داشته است و اکنون نیز ضرورت وجود یک نگاه کلی و راهبردی به حرکت بیداری اسلامی اجتناب ناپذیر است.
 


وی افزود: شکل جدیدی از رویارویی غرب با جهان اسلام در حال شکل گیری است که از یک ماهیت فراگیر، چند بعدی و پیچیده برخوردار است.

 

این استاد دانشگاه تهران با تاکید برا اینکه استراتژی وحدت در صدر اسلام از سوی حضرت امیرالمؤمنین (ع) شکل گرفته است، بیان داشت: استراتژی وحدت اسلامی امروز در معرض تعارض جهان غرب قرار گرفته است، امری که آمریکا و غرب آن را مورد هدف قرار داده‌اند.

 

وی جنگ نرم را به معنای جنگ غلبه بر باورها و اراده ها تعبیر کرد و گفت: نگاه راهبردی مقام معظم رهبری همواره با تکیه بر اتحاد ملی و انسجام اسلامی است که از دید ایشان در سایه جنگ نرم همه سلیقه ها و رویکردها باید رهیافتی معطوف بر اتحاد داشته باشند.

 

ابراهیم متقی تاکید کرد: در صورت وجود اختلاف نظر جزیی یا کلی در بین مسلمانان این اختلاف باید تحت الشعاع هدف راهبردی جهان اسلام قرار گیرد، امری که از عمق بسیار بالایی برخوردار و حائز اهمیت است.

 

وی با اشاره به تحولات اخیر مصر، سوریه و سایر کشورهای اسلامی تصریح کرد: تحولات اخیر منطقه با راهبری غرب در راستای ضربه زدن به تمامی مجموعه‌هایی است که یا کنش آنها ضد غرب بوده یا از اهداف ضد غربی برخوردار هستند، گروه هایی که با وجود اهداف ضد غرب به دلیل عدم برخورداری از درک راهبردی ناکام بوده اند.

 

نویسنده کتاب رویارویی غرب معاصر با جهان اسلام، مطرح شدن مسأله بصیرت از سوی مقام معظم رهبری را به دلیل کنش‌های همسو با غرب دانست و گفت: برخی گروه‌ها جیره‌خوار غرب نیستند اما در پازل دشمن گام بر می‌دارند که این مسأله نیازمند توجه از سوی همه گروه‌ها و شخصیت‌های اسلامی است.

 

وی افزود: امروز جهان اسلام نیازمند آن است که هر قسمت مکمل دیگری و هر مجموعه زینت بخش گروه‌های دیگر بوده و در راستای اهداف آن مجموعه  کلی که ساحت مقدس اسلام است قدم بردارد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به خواسته‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای رو در رو کردن گروه‌های مختلف اسلامی اظهار داشت: اگر فضای جهان اسلام در راستای روبه‌رویی داخلی دنبال شود، بدون شک منویات دشمنان اسلام تحقق می‌یابد.

 

ابراهیم متقی تاکید کرد که غرب به دنبال برجسته کردن هویت‌های جزیی به جای هویت‌های کلی در جهان اسلام و در نتیجه ایجاد درگیری در کشورهای اسلامی است که این مورد به وضوح در سوریه، مصر و سایر کشورهای اسلامی با نقشه‌های آمریکایی ـ صهیونیستی قابل مشاهده است.

 

وی ادامه داد: هویت‌های جزیی همان فرقه گرایی و تعصبات مذهبی است که باید از سوی همه مسلمانان در اسرع وقت تحت الشعاع استراتژی وحدت که همان هویت کلی است، قرار بگیرد./983/پ201/ک

ارسال نظرات