غفلت از شکرگزاری آغاز همراهی با شیطان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام داوود زارع، معاون امور خانواده جامعةالمصطفی، شب گذشته در چهارمین شب ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق(ع) پردیسان قم به تبیین و تشریح مقام شکر و راههای نفوذ شیطان در فکر انسانها پرداخت و گفت: شیطان در کمین انسانی است که در مسیر عبودیت است؛ از این رو در آخرتگرایی و دینگرایی انسان، تردید و شک و شبهه ایجاد میکند، همچنین این تردید ممکن است از سوی فرزندان بر انسان تحمیل شود.
وی با برشمردن نعمت به دو دسته مادی و معنوی، ادامه داد: بزرگترین نعمت، ولایت امیرمؤمنان(ع) است، آیه «یَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللّهِ ثُمَّ یُنکِرُونَهَا» هم بر مسأله شناخت این نعمت الهی اشاره دارد، که منافقان در نزد پیامبر، مخالفت خود را نسبت به پذیرش ولایت علی(ع) کتمان کرده؛ اما پس از ایشان، نعمت بزرگ ولایت را انکار کردند. در زمان ما نیز باید توجه داشته باشیم که وجود حضرت ولی عصر (عج) بالاترین نعمت الهی است که شناخت و سپس انکار نکردن حضرت و بهره مندی از وجود نورانی حضرت میتواند مصداق بارز شکرگزاری باشد.
حجتالاسلام زارع با اشاره به آیات 14 تا 17 سوره اعراف، به اهداف شیطان در دشمنی با انسان اشاره کرد و ابراز کرد: علامه طباطبایی(ره) سخنی دارند مبنی بر این که برخیها وجود شیطان را یک امر عادی میدانند و به راحتی از آن عبور می کنند؛ در حالی که دشمنی و فریب شیطان یک واقعیت است و صاحب قدرت نفوذ در اعماق فکرانسان را دارد و راههای انحراف انسان را کاملا میداند و دشمنی آن تمام نشدنی است.
کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: شیطان زمام فکری انسانها را در اختیار میگیرد مگر کسانی اندک که آنان نیز از شاکرین هستند. شیطان کاری می کند که انسان شکرگزار نباشد، در سوره انسان کلمه شکر در برابر کفر آمده «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِراً وَإِمَّا کفوراً»؛ بنابر این مبادا نعمتها در چشم انسان پنهان بماند؛ چون غفلت از نعمتها اولین مرحله کفران است.
وی ادامه داد: نخستین مرحله شکرگزاری توجه و شناسایی نعمتها است و شیطان برای فراموشی و غفلت انسان از نعمتها همواره سرمایهگذاری و تلاش میکند.
معاون امور خانواده جامعةالمصطفی با اشاره به روایتی از امام صادق(ص)«أدنَى الشُّکرِ رُؤیَةُ النِّعمَةِ مِنَ اللَّهِ مِن غَیرِ عِلّةٍ یَتَعَلَّقُ القَلبُ بها دُونَ اللَّهِ عزّ و عجل، والرِّضا بما أعطى، وألّا یَعصِیَهُ بِنِعمَتِهِ أو یُخالِفَهُ بِشیءٍ مِن أمرِهِ و نَهیِهِ بِسَبَبِ نِعمَتِهِ»، به ترجمه آن اشاره کرد و گفت: پایین ترین مرحله سپاسگزارى، این است که انسان نعمت را از خدا بداند به آن راضی باشد، همچنین با نعمت او مرتکب گناه نشود و نعمت او را در راه مخالفت با هیچ یک از اوامر خدا به کار نگیرد.
وی ادامه داد: اول باید پایین ترین مرحله نعمتها را ببینی و دوم این که نعمتها را از سوی خدا بدانی و بگویی«ما بِنا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْکَ» آن هم هر نعمتی که در اختیار ما است همچون استعداد، زیبایی و قدرت از سوی خدا است.
مبلغ حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند وقتی میخواهد فکر قارون را معرفی کند«قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِی»، تصریح کرد: غفلت قارون از این ناحیه است که می گوید من با استعداد و علم خودم ثروت به دست آوردم، اینجا است که نسبت دادن نعمت به خود، آغاز کفر میشود.
وی افزود: اگر کسی با دیدگاه صحیح شکرگزاری به سبک زندگی خود شکل بدهد و رضایت از نعمت داشته باشد و به آنچه خداوند به او داده است، آگاهی پیدا کند دیگر در ذهن خود از خدا شکایت نمی کند و آرامش دارد.
معاون امور خانواده جامعةالمصطفی در بخش دیگری از سخنانش به روابط اجتماعی خانوادهها اشاره کرده و افزود: رفت و آمد با خانوادههای هم سطح و هم اندازه مبنای دینی دارد و در صورت ارتباط با خانوادههای بالادستی از نظر مادی و ظاهری، خانواده به ویژه فرزندان در شرایط تربیتی ناموزون قرار میگیرند؛ از این رو مبانی دینی سفارش کردند با کسانی رفت و آمد داشته باشید که در سطح شما هستند.
وی با تأکید بر این که داشتههای دیگران نباید سبب شود، انسان نعمتهای خود را نادیده بگیرد، تصریح کرد: یک عبد واقعی وقتی نعمت را از خدا دانست و به آن راضی شد، دیگر از ناحیه آن نعمت آلوده به گناه نمیشود که این حقیقت شکر است.
حجتالاسلام زارع، مسیر بهرهمندی از نعمت را شکرگزاری و مصرف بهینه آن نعمت برشمرد و ابراز داشت: نتیجه شکرگزاری دوری از معصیت خدا است و همچنین پرهیز از اسرافگرایی است.
این کارشناس دینی با هشدار به این که شیطان در هر مرحله از زندگی انسانها برنامهریزی میکند و آنها را در مسیر وسوسه قرار میدهد، تأکید کرد: بسیاری از انسانها در مراحل شناسایی نعمت، صاحب اصلی نعمت، رضایت از نعمت، و استفاده از نعمت امتحان می شوند و ریزش پیدا میکنند./918/پ202/س