۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۱۷۶۱۹۷
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کاشان:

مسجد پایگاه جهاد فکری نظام اسلامی است

خبرگزاری رسا‌ ـ رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشان با اشاره به این‌که با رعایت واجبات، محرمات، مستحبات، مدیریت مناسب و استفاده از همه ظرفیت‌های مسجد سبب تکریم این مکان مقدس است، نحوه مدیریت برخی مساجد را مطابق با هدف و جایگاه اصلی آن ندانست.
حجت‌الاسلام رحمت‌الله نوروززاده مدير مرکز رسيدگي به امور مساجد کاشان

حجت‌الاسلام رحمت الله نوروززاده، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان با اشاره به این‌که مسجد پایگاه جهاد فکری نظام اسلامی است و اظهار داشت: مسجد سنگر است و باید سنگرها را پر کرد این کلام حضرت امام خمینی (ره) نشان دهنده نقش و اهمیت مساجد در مبارزه با دشمنان و معاندین نظام اسلامی است.

وی افزود: مسجد مهم ترین و اصیل ترین کانون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی است که از ابتدای شکل گیری دین مبین اسلام از سوی پیامبر اکرم (ص) در نظام اسلامی شکل گرفته است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کاشان خاطرنشان کرد: حفظ قداست، شکوفایی و کارایی، ارتقای سطح آگاهی امامان جماعت به عنوان مدیر و کارگزاران مسجد از مهم ترین وظایف مرکز رسیدگی به امور مساجد است.

حجت‌الاسلام رحمت الله نوروززاد، فروش، تغییر کاربری و فروش وسائل مسجد را حرام و جایز ندانست و گفت: در صورتی ‌که وسائل مسجد قابلیت استفاده در هیچ مسجدی را نداشته باشد و فاقد کاربری لازم باشند، این وسایل باید فروخته شود و از پول آن وسایل جدید خریداری و به مساجدی که نیاز دارند، اعطا شود.

وی رعایت واجبات و رعایت محرمات مسجد را در راستای تکریم مسجد دانست و گفت: یکی از وظایف دینی هر مسلمانی رعایت واجبات و محرمات مسجد اس  تا در واقع با این کار مسجد را تکریم کرده باشد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشان همچنین مدیریت اسلامی، قرآنی و مطابق با سیره و اصول را یکی دیگر از راه های تکریم مسجد خواند و گفت: متأسفانه مدیریت برخی از مساجد براساس شؤونات و ذات و رسالت اصلی مسجد نیست.

وی ادامه داد: برخی مسجد را تنها بعنوان مکانی برای اقامه نماز دانسته و درب مسجد را فقط در سه زمان اقامه نماز به روی مردم باز می کنند و مابقی ساعات شبانه روز درب مساجد بسته است.

وی افزود: این افراد از برگزاری محافل قرآنی، سخنرانی مسائل دینی، پرسش و پاسخ، مسائل سیاسی و گفتمان دینی در مسجد جلوگیری می‌کنند و معتقدند مسجد مکانی برای تشکیل کلاس ، فعالیت سیاسی و فرهنگی نیست و مانع ورود نوجوانان و جوانان به مسجد می‌شوند.

وی با تاکید بر این که مدیریت مسجد باید مسجد را به جایگاه اصلی‌اش برساند، گفت: یکی از ظرفیت‌های مسجد عبادت با خدا و راز و نیاز با وی است و ظرفیت دیگر مسجد که در صدر اسلام نیز از آن استفاده می شده است، استفاده به عنوان دانشگاه و آموزشگاه بوده است.

حجت‌الاسلام نوروز زاده با تاکید بر این که مسجد باید آموزشگاه و پایگاه فرهنگی برای نوجوانان و جوانان باشد، گفت: امام جماعت مسجد افزون بر امام جماعت باید مدیر و امام مسجد باشد و ضمن اقامه نماز، باید جلسات قرآن ،جلسات مشاوره‌ای  و ارتباط با نوجوانان و جوانان نیز برقرار کند./939/پ202/ب

ارسال نظرات