۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۱۷۶۴۲۷
حجت الاسلام نظری:

بازار اسلامی باید بازاریش هم برخورد اسلامی داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه تبریز گفت: بی خبری نسل جوان فعال در بازار از احکام کسب و صنف خود موجب رواج نزول و ربا در بازار با عناوین مختلف می شود.
حجت-الاسلام نظري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز امروز در جمع مردم مؤمن و روزه‌دار تبریز در مسجد قزلی بازار این شهر با اشاره به فاصله گرفتن رفتار جامعه نسبت به گذشته با سیره پیامبر مکرم اسلام(ص) اظهار داشت: در گذشته بازاریان حامی اقشار ضعیف جامعه و در امور خیر پیش‌قدم بودند.


وی با بیان این‌که برخی از سنت‌های حسنه بازار تاریخی تبریز رو به فراموشی گذاشته است، خاطرنشان کرد: بازار اسلامی باید بازاریش هم برخورد اسلامی داشته باشد، چند درصد بازاریان ما از احکام کسب و صنف خود با خبرند؟ همین بی خبری موجب رواج نزول و ربا در بازار با عناوین مختلف می شود.


حجت الاسلام نظری افزود: بنده بارها پیشنهاد داده ام خاطرات سالخوردگان بازار تبریز را که در همه کارهایشان رضای خدا و سنت پیامبر(ص) را از ذهن می گذراندند، مکتوب کنید تا آیندگان و جوانان بازار تبریز بدانند در کجا و در جایگاه چه کسانی کار می کنند.


این استاد حوزه و دانشگاه تبریز با تأکید بر این‌که نگذاریم خاطرات بازار تبریز زیر خاک مدفون شده و از بین بروند، تصریح کرد: نسل بعد باید بداند گذشتگان این بازار چگونه امرار معاش می کردند، آیا در داد و ستد معادلات سود را در نظر داشتند تا امر خدا و پیغمبر را، دوری از سنت های اصیل دینی بحران در بازار به دنبال دارد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که ماه مبارک رمضان را فرصتی برای حساب و کتاب نسبت به وضعیت فعالیت و مالی است که کسب کرده ایم، گفت: برای فرار از بسیاری از گناه ها و مشکلات باید روحیه جدلی را از خودمان دور کنیم چرا که علامت عقل غلبه بر شهوت است.


حجت الاسلام نظری نماز و روزه را تمرین توجه تمامی حواس به خدا دانست و افزود: اگر این شرایط فراهم شود صدای خداوند متعال را می توانیم در نماز حس کنیم، پس باید از فرصت های ارزشمند و طلایی ماه مبارک رمضان برای گرفتن رنگ و بوی خدا استفاده کنیم و نسبت به تطهیر اموال خود قدم برداریم./935/پ203/ب

ارسال نظرات