۲۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۱۷۷۰۷۳
در ششمین جلسه امام حسن شناسی؛

شأن نزول آیه تطهیر بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر تاریخ اسلام، ادعای برخی از افراد مبنی بر نزول آیه تطهیر درباره همسران پیامبر(ص) را مردود دانست و گفت: هیچ شکی نیست که آیه تطهیر درباره اهل‌بیت(ع) نازل شده و سخنی غیر از این بی‌انصافی است.
ميلاد امام حسن مجتبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام یوسفی غروی، پژوهشگر تاریخ اسلام، در ششمین جلسه از دوره کوتاه مدت امام حسن(ع) شناسی که با حضور طلاب و اقشار مختلف مردم در شبستان نجمه خاتون،‌ حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، به بررسی جایگاه اهل‌بیت(ع) در قرآن پرداخت.

وی گفت: قرآن کریم برای هیچ کسی به اندازه اهل‌بیت(ع) ارزش قائل نشده و آن‌ها را ستایش نکرده است، بیشترین ستایش قرآن برای ائمه(ع) بوده است،‌ البته احدی نیز به اندازه اهل‌بیت(ع) تابع قرآن کریم نبوده است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»، اظهار داشت: این آیه فقط درباره اهل‌بیت(ع) نازل شده است، چرا که «انما» از اعداد حصر بوده و به جز ائمه(ع) به کسی دیگری مرتبت نمی‌شود و تمام مفسران شیعه و عامه نیز به آن اقرار کردند.

وی ادامه داد: منظور از کلمه اهل‌بیت در آیه نیز ائمه(ع) هستند و این‌که برخی از افراد می‌گویند منظور زنان پیامبر(ص) است، بی انصافی و یک اشتباه فاحش بوده که دلیلی بر گفته خود ندارند، برخی از افراد نیز قائل هستند که اهل‌بیت در آیه فقط به پنج‌تن آل‌عبا صدق می‌کند،‌ که این گفته نیز مردود است.

حجت‌الاسلام یوسفی غروی با بیان این‌که هیچ شکی نیست که آیه تطهیر درباره ائمه(ع) نازل شده است، خاطرنشان کرد: در کتاب شواهد تنظیم حاکم حسکانی که در قرن پنجم می‌زیسته و مذهب او نیز حنفی بوده، حدود صد روایت آمده که منظور از اهل‌بیت در آیه ائمه(ع) هستند.

وی افزود: حسکانی در کتابش می‌گوید، «وقتی آیه نازل می‌شود امام علی(ع)، حسنین(ع) و حضرت فاطمه(س)‌ در کنار پیامبر(ص)‌ بودند، حتی ام سلمه که تقاضا می‌کند در کنار این بزرگواران باشد، رسول‌الله(ص) نمی‌پذیرند» و پیامبر(ص) می‌خواهند با این‌ حرکت به مردم نشان دهند که زنانشان، از اهل‌بیتشان به شمار نمی‌آیند.

پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به این‌که ضمیر در آیه برای جمع مذکر بوده نه جمع مونث، گفت: در زبان عرب، ضمیر جمع مذکر به مرد بر می‌گردد و ضمیر جمع مونث با زن، این‌که افراد می‌گویند منظور از اهل‌بیت در آیه، همسران پیامبر(ص) هستند، پس چرا ضمیر مونث نیامده است؟، بی‌انصافی است که بگوییم اهل‌بیت در آیه زنان پیامبر(ص) هستند.

وی تصریح کرد: برخی‌ نیز می‌گویند آیات قبل و بعد درباره وظایف همسران پیامبر(ص) نازل شده است، پس این آیه که در میان آیات انبوه، مربوط به وظایف همسران نازل شده نشان می‌دهد که شأن نزول آیه همسران رسول‌الله(ص) هستند، در حالی که باید گفت، آمدن این‌ آیه در میان آیاتی که وظایف همسران پیامبر(ص) را بیان می‌کند،‌ می‌خواهد اهمیت موضوع را نشان بدهد.

حجت‌الاسلام یوسفی غروی تأکید کرد: همچنین شأن نزول این آیه با آیات دیگر متفاوت است، همان‌گونه که ام سلمه می‌گوید آیه به تنهایی در زمانی نازل شده که فقط در آن مجلس حضرت علی(ع) حسنین(ع) و فاطمه زهرا(س) حضور داشتند، نه این‌که تمام آیات یک جا نازل شده باشند.

وی در پایان گفت: بدون شک امام حسن(ع) جزو افرادی هستند که آیه تطهیر درباره آن‌ها نازل شده است و این خود مقام بزرگ آن حضرت را نشان می‌دهد./993/پ202/ی

ارسال نظرات