۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۱
کد خبر: ۱۷۷۳۱۸
مدیر حوزه علمیه امام باقر دامغان:

بالا رفتن سن ازدواج اثر بی‌توجهی به دستورات اسلام است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت دامغان در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی به موضوع سنت حسنه ازدواج در اسلام پرداخت و گفت: امروز متاسفانه سنت های رایج ازدواج در کشور با آنچه مد نظر اسلام است فاصله زیادی دارد.
بالا رفتن سن ازدواج اثر بی‌توجهی به دستورات اسلام است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام محمد حسن رستمیان، شب گذشته در جمع نمازگزاران مسجد امیر المؤمنین(ع) این شهرستان توجه بیشتر مردم به سبک مد نظر دین مبین اسلام در باب ازدواج را ضروری دانست و افزود: با عنایت به آیات و روایاتی که در این زمینه وجود دارد می توان گفت، به اندازه ای از دستورات اسلام در زمینه سنت های مربوط به ازدواج فاصله گرفته ایم، که بازگشت به مبنای درست آن بعید به نظر می آید.

 

مدیر حوزه علمیه امام باقر(ع) دامغان اضافه کرد: اسلام برای شکل گیری، محکم تر شدن و جلوگیری از گسستن پیوند مبارک ازدواج اهمیت بالایی قائل است. خداوند برای استحکام بخشیدن به این پیوندها قوانینی وضع کرده است که مهم‌ترین آنها تسهیل در امر ازدواج بهنگام جوانان است.

 

وی بالا رفتن سن ازدواج در کشور را از عوارض بی توجهی نسبت به دستورات اسلام برشمرد و اظهار داشت: در جامعه سبک زندگی که خداوند به ما توصیه کرده است را اجرا نمی کنیم. آنچه خداوند تعجیل در اجرایش را سفارش کرده است، سالها به تاخیر انداخته ایم. سپس توقع داریم که ناهنجاریهای اجتماعی کاسته شود که این خواست ما بدون تحقق امر الهی خیالی عبث است.

 

امام جمعه موقت دامغان با ذکر حدیثی از امام رضا(ع)، دختران را میوه های درختی دانست که چون رسیده شدند باید چیده شوند وگرنه خورشید و بادها آنها را فاسد می کند و تاکید کرد: هر دختر هنگامی که به حد بلوغ رسید و از نظر جسمی و فکری رشد یافته، باید ازدواج کند زیرا تنها راه در امان ماندن او از فتنه است.

 

مهریه های سنگین تضمینی برای پایداری زندگی مشترک نیست

 

وی اضافه کرد: پیامبر اکرم نیز یکی از شاخصه های بهترین زنان امت خود را داشتن کمترین مهریه ها عنوان می کند و بهترین مهریه را آسانترین مهریه می داند و در عین حال به مردان در مورد وظیفه شناسی، پایبندی به خانواده و قدردانی از همسر توصیه های فراوانی دارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه سخت گیری های بی مورد خانواده ها را در امر ازدواج جوانان یکی از دلایل ارتباطات خارج از عرف پسران و دختران و ترجیح آشنایی های خیابانی و مجازی به سنت ها و محیط خانواده دانست و خاطرنشان کرد: خداوند برکت یک زن را در خواستگاری آسان، مهریه کم و فرزند آوری عنوان می کند و این دستوری واضح برای تغییر نگرش غلط حاکم بر سنت‌های ازدواج در جامعه ما است./977/ پ202/س

ارسال نظرات