طراحی لباس در هجمه دشمنان جایگاه ویژهای دارد

حجتالاسلام حسن خیری، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت طراحی لباس در فرهنگ جامعه گفت: موضوع لباس را میتوان از منظرهای سبک شناختی، موضوع شناختی و زیبایی شناختی مورد بررسی قرار داد که البته ریشه آن به هویت فردی و اجتماعی برمیگردد.
مدیر گروه جامعهشناسی جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: فرهنگ به راحتی قابل تغییر نیست و بروز کردن و تغییر آن زمان زیادی را طلب میکند و به تعبیری، دیر پا و دیر بازده است و کار در این زمینه نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد.
وی لباس و طراحی آن را هویت و ارزش انسان دانست و افزود: : موضوع لباس به هویت و فرهنگ افراد برمیگردد، در زمان پهلوی، چون مردم لباس پهلوی را با فرهنگ دینی خود مغایر میدیدند، نسبت به پوشیدن آن مقاومت کردند، بنابراین لباس موضوعی است که به ارزشها باز میگردد.
حجتالاسلام خیری خاطرنشان کرد: چادر در این زمان، نماد اسلامخواهی و حجاب برتر است و کسی که این لباس را بر تن میکند، آنرا نماد افتخار خود میداند و برای حفظ آن مبارزه میکند.
وی با اشاره به قرائن تاریخی گفت: در تاریخ فرهنگها در جایی که فرهنگ بر پایه عفت استوار بوده، لباس آن جامعه نیز عفیف بوده است و در جوامعی که به سمت غیر مذهبی شدن پیش رفتهاند به موازات غیرمذهبی شدن جامعه، لباس هم از ارزشهای انسانی خود فاصله گرفته است.
این پژوهشگر حوزوی ابراز داشت: دشمن از ابزارهای رسانهای که در جامعه تولید هنجار و ارزش میکنند استفاده میکند تا فرهنگ جامعه را به نقطه دلخواه خود، که همان بیهویتی فرهنگی است هدایت کند.
وی در ادامه تأکید کرد: دشمن از آسانترین راه وارد میشود که آن، تغییر دادن نمادها است و با تغییر نمادها به تدریج ارزشها نیز تغییر خواهند کرد و به مرور زمان سستی در باورها سبب سستی در ارزشها میشود.
حجتالاسلام خیری یادآور شد: برای ایجاد سبک زندگی اسلامی و نهادینه کردن آن میبایست ابتدا ارزش و باور آن را ایجاد کنیم و از راههای دیگر نیز استفاده کنیم و به عبارت عامیانه به صورت عملی وارد میدان شویم.
وی تصریح کرد: سبک باید در جامعه تولید شود و ارزش خود را به لحاظ زیبایی شناختی پیدا کند و بعد از آن تبدیل به ارزش میشود و البته تنوع و سلائق در نهادینه کردن ارزشها بسیار حائز اهمیت است.
این جامعه شناس حوزوی بیان داشت: موضوع لباس از یک طرف موضوعی ارزشی است و از راهکار نهادینه کردن موضوعات ارزشی پیروی میکند و از طرفی موضوعی هنجاری است و از سبک و نماد پیروی میکند.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسشهای زیر بخش از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگیمان رعایتهای لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بیصبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرفهای خوب، ایدههای خوب، در حد رؤیا و حرف باقی میماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجملگرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرفگرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان روی آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهای روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضیها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بیصبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفی در بخشهای مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههای اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانههای مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعیاش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگیاش محفوظ بماند؟/979/ت303/ن