۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۸۳۳
آیت الله شبستری:

نیکوکاری زمینه ساز تجلی فضایل اخلاقی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: احسان و نیکوکاری موجب رشد و تعالی نفس و زمینه ساز بروز دیگر فضایل اخلاقی و صفت های پسندیده انسانی است.
آيت الله مجتهد شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در جمع خیرین تبریزی اظهار داشت: ماه مبارک رمضان ضمن این‌که فرصتی برای خودسازی و دوری از رذایل اخلاقی است، زمینه ای برای تقویت اعمال نیکو و پسندیده است.


وی با بیان این‌که احسان و نیکوکاری موجب رشد و تعالی نفس و زمینه ساز بروز دیگر فضایل اخلاقی و صفت های پسندیده انسانی است، خاطرنشان کرد: تمایل به انجام دادن کارهای نیک از جمله ویژگی‌هایی است که خداوند متعال و حکیم در نهاد انسان قرار داده در حقیقت نیکی کردن پاسخ به ندای فطرت الهی است.


امام جمعه تبریز با اشاره به این‌که نیکی به خلق الله نور صفا و صمیمیت را بر قلوب تیره و تار می تاباند، تصریح کرد: احسان، پیوند دوستی و رفاقت را مستحکم و علایق عاطفی را پررنگ می کند. احسان در اشکال مختلف از قبیل انعام، انفاق، صدقه، وقف، اطعام، یتیم نوازی و رسیدگی به فقرا و درماندگان تجلی یافته است.


وی با بیان این‌که کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد نیز یکی از مصادیق احسان و نیکی است و گفت: نیکوکاری و احسان در کنار سایر ارزش های مهم در آیات وحی مطرح شده است، چنانکه خداوند متعال در آیه 90 سوره نحل مسلمانان را به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان می دهد.


آیت الله شبستری یکی از نتایج احسان و نیکوکاری را درک فضائل اخلاقی و قرب الهی دانست و گفت: نیکوکاری نوعی سپاسگزاری عملی است زیرا با احسان خود این پیام را به دیگر بندگان خداوند متعال داریم که حضرت قادر و توانا به ما نیکی نموده و ما نیز به بندگانش نیکی می کنیم.


وی ماه مبارک رمضان را فرصت تقرب به درگاه الهی از مسیر عمل به خیرات و نیکی‌ها عنوان کرد و افزود: زندگی اجتماعی بدون نیکوکاری معنا ندارد، انفاق فقط در محدوده بذل اموال نیست بلکه در حوزه تمام مواهب مادی و معنوی است، به عبارت دیگر شاد کردن مسلمان موجب شادی پیامبر و خدا می شود.


امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این‌که باید در کار خیر تعجیل شود، تصریح کرد: آزاد کردن زندانیان جرایم غیرعمد کار خیری است که اجر و سعادت اخروی را به دنبال دارد. مشارکت هر چه بیشتر در این کار خیر موجب ترویج معروفات و روحیه نوعدوستی در جامعه می شود./935/پ202/ب

ارسال نظرات