۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۱۷۷۸۴۱
حجت الاسلام میرفتحی زاده:

مقابله با بدحجابی تقویت ظرفیت‌های فرهنگی را می‌طلبد

خبرگزاری رسا ـ بر اساس قانون عفاف و حجاب که با همفکری نخبگان و صاحب نظران برجسته دانشگاهی و حوزوی کشور هشت سال قبل نوشته و تدوین شد، 26 دستگاه و نهاد اجرایی کشور جهت اجرایی کردن حجاب و عفاف در جامعه موظف شدند.
حجت الاسلام يحيي مير فتحي زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، مبانی دینی اسلام همواره بر مقوله حجاب و عفاف به عنوان نماد کرامت و عزت نفس زنان در جامعه تاکید دارد؛ چرا که آرمش و امنیت روانی ماحصل ایجاد کنش های متقابل و عقلانی در بستر ساختارهای سازنده و متعالی فرهنگی و اجتماعی است که امروزه زنان بخش مهمی از آن را در جامعه ایفا می کنند و همین بستر ضرورت رعایت حجاب و عفاف از سوی زنان و مردان را چه در قالب های تکالیف و وظایف دینی و چه حقوق شهروندی دو چندان کرده است.


هر عملی که افراد جامعه انجام می‌دهند، در نگاه کلان اثر مستقیم در اجتماع دارد؛ زیرا از خانواده که واحد کوچک اجتماعی است, جامعه تشکیل می‌شود و همان‌گونه که رفتار فرد در جامعه موثر است، اشخاص نیز از اجتماع و قوانین آن تاثیر می‌پذیرند. حجاب علاوه بر آثار شخصی و شخصیتی، دارای آثار اجتماعی است. جامعه ‌ای که در آن بانوان با حفظ حدود و حقوق دیگران ظاهر می‌شوند و موجب تسکین روح و جسم هم نوعان خود شده و محیط آرام و امنی را برای جوانان فراهم سازند، به سوی سعادت و سلامت روانی پیش خواهد رفت.


بدحجابی پدیده ای است که بیشتر کشورهای در حال گذر از مرحله سنتی به مرحله صنعتی به ویژه در جوامع اسلامی، به صورت های مختلف با آن رو به رو هستند و صاحبان خرد و اندیشه معتقدند که صاحبان تفکر سرمایه داری غرب، با ترویج فرهنگ برهنگی و بی حجابی، سعی در استثمار هویتی جوامع اسلامی دارند تا هم چنان ابزار سلطه گری های خود را در این کشورها حفظ کنند و در این بین نوک پیکان تمام هجمه فرهنگی دشمن بر روی نسل جوان جامعه است.


در این مجال با حجت الاسلام میر یحیی میر فتحی زاده، معاون پارلمانی و دولتی مرکز تحقیقاتی حجاب ریجانه النبی(س) گفت و گو کرده ایم.


 

رسا ـ جایگاه حجاب در دین اسلام چیست؟


حجاب در جامعه اسلامی یکی از مهمترین و ارزشی ترین مباحث اجتماعی است که آرامش و امنیت اجتماعی در جامعه و خانواده بر اساس آیات الهی و روایات دینی از پیامدهای مثبت رعایت آن عنوان شده است. خداوند متعال یک حق و حرمت به زنان آزاد و آزاداندیش داده است و این حق هم حق الله است؛ یعنی انسان نمی تواند حقوق الهی را نادیده بگیرد و حجاب نماد عینی این حق محسوب می شود؛ اما عده ای بر اثر نا آگاهی و رضایت مندی غیر الهی، این حق را نادیده می گیرند!


 

رسا ـ با توجه به اینکه کشور ما یک کشور اسلامی است و الگوی سایر ملت ها است، جایگاه حجاب و عفاف در جامعه چگونه باید باشد؟

 

کشور ما کشور اسلامی و مذهبی و شیعی است؛ اما حجاب قبل از اسلام در ایران بود و با ورود اسلام مولفه های حجاب ارتقاء پیدا کرد؛ یعنی اگر ما به عنوان یک میراث فرهنگی مقوله حجاب را مورد بررسی قرار دهیم، می توان گفت که حجاب جز میراث اولیه فرهنگی جامعه ایرانی است و متأسفانه اگر بخواهیم سازمان به سازمان ورود پیدا کنیم، به اشاعه و ترویج حجاب متاسفانه هیچ یک از سازمان ها اهداف و راهکار عملی خاصی برای اشاعه و تروج آن به صورت کاربردی ارائه نداده است تا بتوان از آن به عنوان الگو در سطح بین الملل استفاده کرد و این امز نیازمند بهره گیری از تخصص نخبگان جامعه برای ارائه طرح هایی است که بتواند مطالبات جامعه جهانی را پاسخی اقناع کننده بدهد.


حجاب در کشور ما بعد از اسلام نمود پیدا کرد و الان هم بعد از انقلاب اسلامی ایران، وظیفه ما در خصوص اشاعه حجاب به مراتب سنگین تر شده است و با هدایت معنوی ولایت مطلقه فقیه و حکومت اسلامی این وظیفه صد چندان شده است.

 

 

رسا ـ آیا کشورمان توانسته است به حجاب به صورت عالی پرداخت کند و جایگاه آن را برای سایر ملت ها تعیین کند؟

اما در رابطه با موفقیت در عرصه ترویج حجاب باید بگویم که متاسفانه ما مشغول به برنامه های دیگر شدیم و برای اینکه جامعه را با توسل به مولفه های رعایت حریم های خصوصی و حقوق عمومی، به خانه امن و آرام تبدیل کنیم، باید بگویم متاسفانه در امر حجاب کم کاری کرده ایم؛ در حالی که انقلاب ما نیز یک انقلاب فرهنگی بود، ولی متاسفانه در برنامه های فرهنگی مرتبط با حجاب، به خوبی ورود پیدا نکردیم. سال های متمادی است که بنده در برنامه های فرهنگی و علمی ورود پیدا کرده و لمس کرده ام که جامعه ما نتوانسته زمینه های حجاب و عفاف را تبلیغ، تبیین و صادر بکند.


 

رسا ـ به نظر شما هدف دشمن از ترویج بدحجابی در کشور چیست؟


دشمن از همان ابتدا به ابزارهای مختلف در راستای تحریف فرهنگ دینی وارد شده و کار کرده است و در این مسیر هیچ گاه بیکار ننشسته؛ یعنی مثل ابلیس که خداوند آن را از جرگه ملائک بیرون راند و قسم خورد به عزت و جایگاه خداوند که من بنده های تو را اغوا کرده و فریب میدهم، الان به جای ابلیس دشمن نشسته و با تمام قوا در مقابل دین اسلام ایستاده است و با ورود به برنامه های فرهنگی و مخصوصا حجاب که ارزشی ترین جایگاه را برای جامعه دینی دارد، به جامعه فرصت گسترش و بالندگی نمی دهد.


اما از آنجا که حرف و عمل ما غنی و متصل به مبانی فکری ائمه معصومین(ع) است، به هیمن سبب دشمن همچنان در ورود به عمق اندیشه و فطرت جامعه اسلامی ناکام مانده است.


 

رسا ـ برای مقابله با بدحجابی آیا متوسل شدن به ابزارهای فشار را کار ساز می دانید یا بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی را؟


هشت سال قبل قانون عفاف و حجاب با همفکری نخبگان و صاحب نظران برجسته دانشگاهی و حوزوی کشور نوشته و تدوین شد و مفاد این قانون 26 دستگاه و نهاد اجرایی کشور را در آن سال جهت اجرایی کردن حجاب و عفاف در جامعه موظف کرد.


باید گفت که ما اگر واقعا بتوانیم به صورت عملیاتی و کاربردی به برنامه های حجاب و عفاف ورود پیدا کنیم، آن وقت است که می شود ادعا کرد که در این حوزه موفق و یا حتی کارآمد عمل کرده ایم.


در حوزه اجرایی کردن قانون عفاف و حجاب، یکی از دستگاه های متولی نیروی انتظامی بود که می شود گفت تنها دستگاهی است که تا اندازه ای توانسته قانون عفاف و حجاب را اجرایی و عملیاتی کند؛ البته آن هم در بسیاری اوقات با توسل به قوه قهریه.


من نظرم این است که به هیچ عنوان مقابله قهریه و سلبی در بحث عفاف و حجاب در جامعه ما جایگاهی ندارد؛ کاری که با مهر و محبت و عاطفه می شود انجام داد، با زور و توسل به شیوه های خشنوت ممکن نمی شود و این شیوه مستلزم فرهنگ سازی است.


فرهنگ سازی یعنی اینکه 26 دستگاه موظف در اجرایی کردن قانون عفاف و حجاب به سمت کارهای نرم فرهنگی و آموزشی سوق پیدا کنند و طرح های کاربردی ارائه دهند که بدون شک تاثیرگذاری برنامه های فرهنگی خیلی بیشتر از زور و چماق است؛ برای این که انسان از هر چه که از آن منع شود حریص تر می شود.


 

رسا ـ به نظر شما رسانه ملی به عنوان یکی از ظرفیت های بزرگ و تاثیرگذار، توانسته آن طور که باید به موضوع حجاب بپردازد؟


در بحث فرهنگ سازی و اجرایی کردن قانون عفاف و حجاب یکی از دستگاه های متولی اصلی سازمان صدا و سیما است و در این خصوص بیست تا 25 راهکار عملیاتی برای رسانه ملی در خصوص تعمیق عفاف و حجاب ارائه شده که اگر اجرایی شود، رسانه ملی می تواند در نقش خود تاثیرگذار باشد.


متأسفانه باید بدون تعارف گفت که صدا و سیما در اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه نه تنها تلاشی نکرده است، بلکه متأسفانه خود بر علیه عفاف و حجاب به صورت نرم و آرام کار کرده است.


در تمام فیلم ها و برنامه ها نوع لباس و پوشش به غیر از چند سری محدود از برنامه ها و بخش های خبری سیما که با حضور مجریان محجبه اجرا می شود، نوعا مبلغ فرهنگ بی حجابی و بدحجابی است.


بنده جزو معترضین اصلی برنامه های رسانه ملی هستم؛ چرا که در اجرای برنامه های هنری، ما به عینه شاهد عدم رعایت فرهنگ عفاف و حجاب هستیم! بعضا در برخی از برنامه های خبری دیده می شود که یک مجری خانم و آقا به صورت چهره به چهره به تحلیل مسائل خبری می پردازند؛ بدون شک این فرآیند نمی تواند فرهنگ عفاف و حجاب را آن چنان که شایسته است رعایت کند.


 

رسا ـ با توجه به حجم کاربران فضای مجازی، بهره گیری از ظرفیت این فضا تا چه حدی می تواند در اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب موثر باشد؟


نظر من این است که مقابله با کسانی که به حریم عفاف و حجاب تعرض کردند، باید از وظایف ذاتی حکومت باشد. نظارت فرهنگی بر اینترنت و ایجاد سایت های حمایتی و هدایتی به منظور تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب و جلوگیری از ورود و گسترش مظاهر تهاجم فرهنگی به اینترنت، از دیگر راهکاری توفیق در عرصه مجازی است.


در حال حاضر بسیاری از سمن ها را داریم و بسیاری از سازمان ها و نهادهای غیر دولتی که می توانند به صورت عالی در این زمینه ورود پیدا کنند؛ اما متأسفانه نبود حمایت و پشتیبانی لازم، مانع جدی بر فعالیت سمن ها و سازمان های مردم نهاد در حوزه عفاف و حجاب است.


من معتقدم اگر از سمن ها و سازمان ها و پایگاه های فرهنگی علمی، ارزشی و بسیجی بودجه و حمایت های عملی داشته و نظارت کافی بر فعالیت آنها صورت گیرد، می توانند به خوبی مقابل هجمه های فرهنگی غرب بایستند و فرهنگ عفاف و حجاب را اشاعه دهند.


عدم موفقیت در فضای مجازی به خاطر این است که ما راهکار عملیاتی نداریم و یا افرادی که در مسند مسئولیت این امر هستند، عالم به مسائل عفاف و حجاب نبوده، دردمند مسائل فرهنگی و ارزشی نیستند. برای موفقیت در عرصه فعالیت سایبری در حوزه عفاف و حجاب لازم است از سمن ها و نهادهای مردمی حمایت های جدی شود.

 

/936/403/ر

ارسال نظرات