۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۱۷۷۸۷۰
مدیر کل اوقاف خوزستان خبر داد؛

ثبت 20 موقوفه جدید در سه ماه نخست امسال/ راه اندازی سامانه جامع بقاع خوزستان

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف خوزستان در نشست خبری به عملکرد بخش‌های گوناگون این اداره از جمله فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در سه ماهه نخست سال جاری اشاره کرد.
حجت الاسلام ميرمحمدي، مديرکل اوقاف و امور خيريه خوزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سیذعلی میر محمدی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان، ظهر امروز در نشست خبری که در مخل سالن اجتماعات اداره اوقاف استان برگزار شد، اقدامات فرهنگی را مهم ترین و برجسته ترین فعالیت اداره اوقاف و امور خیریه استان دانست و افزود: در این برنامه های فرهنگی تلاش شده هدف گذاری ها بنا به نیاز استان صورت گیرد.

این مقام مسؤول با اشاره به آغاز طرح ملی حفظ قرآن از سال گذشته در کشور خاطر نشان کرد: سال گذشته بیش از 13 هزار نفر در استان خوزستان در این طرح شرکت کردند و خوزستان با این آمار به مقام چهارم در کشور دست یافت.

تربیت 17 هزار حافظ قرآن تا پایان سال جاری در خوزستان

حجت الاسلام میرمحمدی با بیان این که 17 هزار نفر در سال جاری جهت شرکت در طرح ملی حفظ هدف گذاری شده اند، ابراز داشت: طرح ملی حفظ در سال 92 پیش از ماه مبارک رمضان با هدف تربیت حافظان قرآن در بقاع شاخص استان آغاز شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان به برنامه های قرآنی این اداره اشاره و تصریح کرد: پس از ایام ماه مبارک رمضان مراسم تجلیل از نخبگان و حافظان برتر قرآنی استان خوزستان را در دستور کار داریم.

وی برگزاری مراسم انس با قرآن در جوار امامزادگان را از برنامه های این طرح دانست و اظهار داشت: در این آیین ها  افزون بر ترتیل خوانی قرآن، مفاهیم و تفسیر نیز در 61 بقعه شاخص استان ارائه می شود.

 حجت الاسلام میرمحمدی از برگزاری محافل انس با قرآن به صورت تخصصی با حضور قاریان برجسته مصری خبر داد و گفت: نخستین دوره این محافل از بیست و نهم تیر در بقاع علی بن مهزیار اهواز، دانیال نبی شوش و سبزقبای دزفول آغاز و تا شب گذشته نیز ادامه داشت.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان با تأکید بر این که دور دوم محافل انس با قرآن خوزستان همزمان با شب های قدر آغاز خواهد شد، اظهار داشت: قاری دور نخست این برنامه ها استاد «شمیسه» و قاری دور دوم استاد «عادل الباس» خواهد بود.

61 بقعه استان میزبان طرح نشاط معنوی سال 92

وی با اشاره به طرح نشاط معنوی در راستای بهینه سازی اوقات فراغت و تقویت بنیه اعتقادی دانش آموزان اظهار داشت: با توجه به هجمه های گسترده دشمنان و جنگ نرم اهمیت چنین دوره هایی احساس می شود.

حجت الاسلام میرمحمدی برگزاری طرح نشاط معنوی در سال های گذشته را موفقیت آمیز دانست و افزود: این طرح در 61 بقعه شاخص استان از تاریخ هشتم تیر ماه آغاز و تا 25 مردادماه ادامه خواهد داشت.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان با اشاره به تقویت کیفیت طرح نشاط معنوی در سال جاری تصریح کرد: جهت برگزاری این طرح در سال جاری از مبلغان و مدرسان علوم قرآنی برجسته استفاده شده است.

این مقام مسؤول به اجرای طرح ضیافت الهی همزمان با ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف ایجاد فضای معنوی در استان به ویژه در جهت هدایت جوانان به محافل مذهبی برگزار می شود.

برگزاری سلسله نشست های اخلاقی با عنوان فرصت بندگی در ماه رمضان

حجت الاسلام میر حمدی به برگزاری سلسله نشست های اخلاقی و مناجات خوانی با عنوان فرصت بندگی در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: این جلسات با حضور هیأت های مذهبی اهواز در شب های جمعه ماه مبارک رمضان در چند بقعه شاخص استان برگزار می شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان شرح دعای ابوحمزه ثمالی را مهم ترین برنامه سلسله نشست های اخلاقی فرصت بندگی دانست و ابراز داشت: این نشست ها با حضور سخنرانان و مداحان برجسته کشوری برگزار می شود.

وی با تأکید بر این که سلسله نشست های اخلاقی فرصت بندگی حرکت جدید فرهنگی در خوزستان است، اظهار داشت: این نشست ها اقدامی تازه در عرصه فرهنگی خوزستان است و استقبال پرشور جوانان از این ویژه برنامه ها نشان دهنده تأثیر گذاری آن است.

حجت الاسلام میرمحمدی با اشاره به درپیش بودن شب های قدر و اهمیت این شب ها تصریح کرد: در کنار برگزاری مراسم های احیا در بقاع متبرکه استان خوزستان طرح خیمه های معرفت نیز اجرا خواهد شد.

برپایی خیمه های معرفت در 22 بقعه خوزستان همزمان با شب های قدر

این مقام مسؤول با بیان این که طرح خیمه های معرفت در 22 بقعه استان برپا می شود، اظهار داشت: در این طرح مبلغان و اساتید حوزه علمیه به پاسخ گویی به شبهات و دادن مشاوره به خانواده ها می پردازند.

حجت الاسلام میرمحمدی رمضان را ماه اتصال خاکیان به آسمانیان دانست و با اشاره به برجستگی های معنوی این ماه خاطر نشان کرد: باید در ماه مبارک رمضان از فرصت بندگی خداوند به شکلی مطلوب استفاده کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود به موقوفات ثبت شده اشاره کرد و گفت: 20 وقف جدید در در سه ماه نخست سال جاری در استان خوزستان به ثبت رسیده است.

وی به موقوفه نظام‌السلطنه رامشیر و ماهشهر گفت: مشکلات این موقوفه که بیش از 200 هزار هکتار رامشیر را شامل می شود با امضای تفاهم نامه ای میان اوقاف و سازمان امور جنگل‌داری استان تا حدودی بر طرف و 38 هزار هکتار آن به ثبت رسید.

راه اندازی سامانه جامع بقاع متبرکه خوزستان

از آغاز به کار سامانه جامع اطلاعات بقاع متبرکه استان خوزستان خبر داد و گفت: این سامانه اطلاعاتی بقاع متبرکه سراسر استان را شامل می شود و مرجع بسیار مناسبی برای مردم خواهد بود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان راه اندازی این سامانه را اقدامی مؤثر در زمینه مقابله با انحرافات و مباحث جعلی پیرامون بقاع متبرکه دانست.

حجت الاسلام میرمحمدی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه دیگری میان اوقاف، منابع طبیعی و اداره ثبت اسناد و املاک استان گفت: در این راستا بر اساس این تفاهم‌نامه سند مالکیت موقوفات در چرخه زمانی کوتاهی صادر می‌شود.

این مقام مسؤول به طرح بازسازی و توسعه بقاع متبرکه استان خوزستان اشاره و اظهار داشت: بیش از 2 میلیارد تومان جهت ساخت و بازسازی بقعه علی بن مهزیار اهوازی هزینه شده که مراحل سفت‌کاری آن انجام شده و در مرحله ساخت گنبد قرار گرفته است.

وی به روند ساخت و توسعه دیگر بقاع متبرکه استان اشاره کرد و گفت: بقعه هفت شهیدان در مسجدسلیمان با 900 مترمربع زیربنا 50 درصد پیشرفت فیزیکی، بقعه شاهزاده احمد اندیمشک و بقعه سید صالح ایذه با 400 مترمربع زیر بنا 60 درصد پیشرفت فیزیکی را داشته اند.

حجت الاسلام میرمحمدی در ادامه به تکمیل احداث شبستان مقام صاحب‌الزمان شوشتر با 1200 متر زیربنا اشاره و ابراز داشت: بقعه سید بهزاد باغملک و حضرت سلیمان با 400 متر زیربنا بیش از 80 درصد پیشرفت را داشته اند و در ماه های آینده کار توسعه آنها به پایان خواهد رسید.

185 بقعه خوزستان نیاز به بازسازی و اصلاح دارند

وی با بیان این که 185 بقعه استان نیاز به بازسازی و اصلاح زیرساختی و فیزیکی است، اظهار داشت: به منظور ترمیم و بازسازی این بقاع، 20 بقعه در دستور کار سال 92 قرار گرفته است که از جمله آن طرح جامع حرم دانیال با هزینه بالغ بر 11 میلیارد تومان است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان به اهمیت وظیفه اصحاب رسانه در ترویج فرهنگ وقف اشاره و خاطر نشان کرد: خبرنگاران با قلم خود می توانند جامعه را به سمت هدایت رهنمون سازند./9464/پ201/غ

ارسال نظرات