۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۱۷۷۹۵۵

چرا آمریکا از واژه کودتا در مصر استفاده نمی کند

خبرگزاری رسا ـ آمریکا سالانه یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار به مصر کمک می‌کند که یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار آن در قالب کمک های نظامی است.
ارتش مصر

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، جان کری، وزیر خارجه آمریکا،از کودتا خواندن اقدامات ارتش که به سرنگونی محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنارشده مصر، منجر شد، اجتناب می‌کند. تعلل دولت آمریکا در استفاده از واژه کودتا باعث شده که طرفداران محمد مرسی، آمریکا را به همدستی با کودتاچیان متهم کنند. تصمیم گیری در این مورد برای کاخ سفید دشواری و دردسر زیادی دارد، و پیامدهای حقوقی، و حتی امنیتی زیادی خواهد داشت.
آقای کری گفته است: ما با وضعیتی به شدت پیچیده و دشوار روبرو هستیم. پیچیدگی وضعیت ایجاب می‌کند که زمان مقتضی را صرف ارزیابی آنچه روی داده بکنیم.
آقای کری و دیگر مقامات آمریکایی مکررا بر ضرورت اختصاص زمان لازم برای ارزیابی دقیق ماهیت وقایع اخیر مصر تأکید کرده‌اند. البته اعضای برجسته کنگره آمریکا، از جمله سناتور جان مک کین، تحلیلگران و طرفداران محمد مرسی گفته‌اند که وقایع اخیر به وضوح مصداق کودتا بوده است.
 طبق قوانین آمریکا، بخش اعظم کمک ها به کشورهایی که رهبر منتخبشان با فرمان یا کودتای نظامی برکنار شده یا سرنگونیش در نتیجه کودتا یا فرمانی بوده که در آن ارتش نقشی سرنوشت ساز ایفا کرده، باید متوقف شود.
قابل ذکر است آمریکا سالانه یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار به مصر کمک می‌کند که یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار آن در قالب کمک های نظامی است.
بی بی سی فارسی علت عدم استفاده مقامات آمریکایی از واژه کودتا را اینگونه بیان کرد: در "قانون کودتا"، مهلت مشخصی تعیین نشده، و به همین خاطر دولت آمریکا می‌تواند با استفاده از روش های تأخیری، تصمیم گیری در این مورد را به تعویق بیندازد و در عین حال گزینه های موجود برای ادامه کمک ها را بررسی کند و امیدوار باشد که اوضاع مصر به سرعت بهبود می یابد. واشنگتن هیچ گاه با ریاست جمهوری آقای مرسی در مصر راحت نبود، و در نتیجه با ورود اوضاع به مرحله ای جدید کنار آمده است.
ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا، در جریان سفر اخیرش به قاهره گفت: با وجود نگرانی هایی که درباره تحولات اخیر داریم، معتقدیم که دوران گذار فعلی فرصتی تازه برای ایجاد حکومتی دموکراتیک است که از حقوق بشر و حکومت قانون صیانت کند. ما امیدواریم که این فرصتی برای آموختن برخی درس‌ها و تصحیح اشتباهات دو سال گذشته باشد.
به گفته بی بی سی؛ در "قانون کودتا" مورد معافیتی پیش بینی نشده است، اما کنگره آمریکا به دنبال تصویب قانونی است که به موجب آن، حتی اگر وقایع منجر به برکناری آقای مرسی کودتا خوانده شود، امکان ادامه کمک ها فراهم باشد.
مروان معشر، وزیر خارجه سابق اردن و معاون رئیس موسسه کارنگی (نظارت بر مطالعات خاورمیانه) به بی بی سی گفت: آمریکا به دخالت به نفع طرفین متهم شده، و قطع کمک ها باعث خشم بیشتر مصری ها خواهد شد و به هیچ وجه اهرم های قدرت آمریکا را تقویت نخواهد کرد.
قابل ذکر است که شبکه بی بی سی در گزارش خود، ناخواسته به مهمترین علت عدم استفاده واژه کودتا توسط مقامات آمریکایی اشاره کرده و گفته است: کمک نظامی آمریکا به مصر بعد از توافقات کمپ دیوید در سال ۱۹۷۹ آغاز شده است و استفاده از واژه کودتا یعنی عدم ادامه ارسال کمک به ارتش مصر. واشنگتن نگران است که قطع کمک ها به مصر، معاهده صلح مصر و اسرائیل را تضعیف کند.
این گفته بی بی سی بدین معنا می باشد که دولت آمریکا در هراس است اگر کمک های مالی و نظامی خود را به ارتش مصر قطع کند، در نتیجه ضعف ارتش را رقم زده باشد. ارتشی که بعد از جنگ اعراب به اهرم فشار و بازوی آمریکا در منطقه برای کنترل اسلام گرایان مصر در مواجهه با رژیم صهیونیستی بدل شده است.
بنابراین آمریکا در حمایت از دولت قبلی به رهبری مرسی و دولت موقت فعلی با حمایت ژنرال السیسی، بر سر دو راهی مانده است. اگر واژه کودتا را استفاده کرده و از مرسی که مواضع مورد تایید دولت آمریکا را اتخاذ می کرد حمایت کند، نفوذ در ارتش را از دست خواهد داد و اگر از اقدامات ارتش دفاع کند، در افکار عمومی دنیا متهم به حمایت از کودتای ارتش علیه دموکراتیک ترین دولت مصر خواهد شد. همانطور که در کودتای 28 مرداد ایران، چهره جهانی خود را مخدوش کرد./1421/9161/خ

ارسال نظرات