فعالیتهای سیاسی و اجتماعی بدون انگیزه الهی گناه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد ظهر امروز سوم مرداد ماه در برنامه تفسیر قرآن که در مهدیه مشهد برگزار شد، به ادامه تفسیر آیه پنجم سورۀ مبارکه «البینة» پرداخت که می فرماید«وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاء وَیُقِیمُوا الصَّلَاةَ وَیُؤْتُوا الزَّکَاةَ وَذَلِکَ دِینُ الْقَیِّمَةِ؛ و فرمان نیافته بودند جز اینکه خدا را بپرستند و در حالى که به توحید گراییدهاند دین [خود] را براى او خالص گردانند و نماز برپا دارند و زکات بدهند و دین [ثابت و] پایدار همین است».
امام جمعه مشهد در تفسیر کلمه «مخلصین»، اظهار کرد: خداوند در این آیه تأکید می کند که عبادت بدون اخلاص مورد پذیرش خداوند قرار نمی گیرد از این رو اخلاص باید در تمام اجزای عبادت انسان وجود داشته باشد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اخلاص مراتب مختلفی دارد، تصریح کرد: نازل ترین مرحله اخلاص این است که در هیچ یک از اجزای عبادت انسان، انگیزه ای غیر خدایی وجود نداشته باشد.
وی تأکید کرد: اگر عبادتی مخلصانه و با نیّت الهی آغاز شود اما تا پایان بر این انگیزه باقی نماند، آن عبادت عبادتی کامل و مخلصانه نیست؛ عبادت انسان باید در تمام مراحل با انگیزه خدایی و الهی باشد و در بین مسیر هیچگونه انعطاف و تحول انگیزه ای در او به وجود نیاید.
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه عبادت منحصر به نماز، روزه و دعا نیست، خاطرنشان کرد: بسیاری از فعالیت های اجتماعی و سیاسی اگر بر اساس تکلیف شرعی انجام شوند، عبادت محسوب می شوند که باید مخلصانه و در جهت رضای خدا انجام شوند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: فعالیت ها و حرکت های سیاسی و اجتماعی یکی از حساس ترین مراحلی است که ممکن است در آن شدید ترین صدمات و آسیب ها به اخلاص انسان وارد شود.
امام جمعه مشهد ابراز کرد: اگر فعالیت های سیاسی و اجتماعی با انگیزه های غیر خدایی مانند رسیدن به قدرت، ثروت، محبوبیت فردی و اجتماعی، شکست دادن رقیب سیاسی، پیروزی جناح سیاسی مورد حمایت فرد و ... انجام شود، فعلی حرام و معصیتی کبیره است؛ فعالیت های اجتماعی و سیاسی مانند فعالیت های شخصی نیست بلکه بر مرم و جامعه تأثیر گذاشته و در زندگی مردم دخالت می کند از این رو جایز نیست این عمل را با انگیزه ای غیر خدایی و بدون در نظر گرفتن تکلیف دینی و شرعی انجام دهیم.
آیت الله علم الهدی به ادامۀ تفسیر کلمه «مخلصین» پرداخت و تأکید کرد: در پائین ترین مرتبه از اخلاص تأکید شده است انسانی که مشغول عبادت است نباید در دلش قصد و تصمیم گناه داشته باشد؛ برخی در حال عبادت از جمله نماز هستند اما فکر و ذهنشان مشغول معصیت الهی است و یا این هدف و تصمیم در او وجود دارد که پس از انجام عبادت به گناه و شهوت رانی روی بیاورد.
وی تأکید کرد: عبادت از جمله نماز یکی از مهمترین عرصه هایی است که شیطان بیشترین تلاشش را برای جولان دادن و انحراف انسان انجام می دهد؛ او هیچ گونه تسلطی بر انسان ندارد ولی گناهان را در نظر انسان زیبا جلوه می دهد.
امام جمعه مشهد از بالاترین مرحله اخلاص سخن گفت و ابراز کرد: گاهی اوقات انسان برای کسب رضایت خدا و حرکت در جهت خواست های الهی، برخی از خواسته های خود را نادیده می گیرد و یا گناهی را ترک می کند، به طور مثال جوانی که در او غرایر جنسی غوغا می کند در مواجه با زنی بی حجاب و آراسته، نگاهش را متوجه زمین یا آسمان می کند؛ چنین حرکتی ارزش فروانی نزد خداوند دارد و پروردگار به اندازه زمین یا آسمان به او اجر و پاداش می دهد.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: با این وجود بالاترین درجه اخلاص زمانی است که خواست و میل و همچنین رفتار و نگاه انسان هیچ گاه به سمت غیر خدا نمی رود و هیچ خواسته ای به غیر از خدای متعال تعلق نمی گیرد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری در تفسیر « لَهُ الدِّینَ» اظهار کرد: این کلمه توضیح و تأکیدی برای انسان های مخلص است و تأکید می کند که آن ها دینشان برای خداست و برای رسیدن به دنیا آن را بازیچه خود نمی کنند.
وی با بیان این که استفاده از دین برای غیر خدا یکی دیگر از اهدافی است که به اخلاص ضربه می زند، بیان کرد: متأسفانه برخی از انسان ها دین را به ابزار و وسیله ای برای رسیدن به قدرت، ثروت، مقام و سایر خواست های دنیاییشان تبدیل کرده اند.
آیت الله علم الهدی در ادامه به تفسیر کلمه « حُنَفَاء» پرداخت و خاطرنشان کرد: در مورد این کلمه تفسیرهای متفاوت و متنوعی ارائه شده است اما یکی از این تفسیر های معتبر تأکید می کند در اینجا به معنای لغوی کلمه «حُنَفَاء» توجهی نشده است بلکه منظور مصداق این کلمه یعنی حضرت ابراهیم(ع) است که اولین شخصی بودند که خودشان را حنیف و مسلمان معرفی کردند.
امام جمعه مشهد ادامه داد: خداوند در این آیه تأکید می کند که باید خداوند را مخلصانه و به شکلی که حضرت ابراهیم(ع) عبادت می کرد عبادت کنیم در واقع خداوند ایشان را به عنوان الگوی عبودیت و بندگی معرفی می کنند.
وی همچنین با اشاره به سخن حضرت ابراهیم(ع) در حنیف و مسلمان معرفی کردن خود، تأکید کرد: یکی از بزرگترین افتخارهای ما در مقابل سایر ادیان این است که دین ما به عنوانی مزین شده است که ابراهیم خلیل الله خودش را با آن نام معرفی می کرد. /9312/پ120پ/س