۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۱۷۸۲۷۴
آیت الله مکارم شیرازی:

کشورهای اسلامی در آتش فتنه و‌ نزاع می سوزند/ مسلمانان اختلافات را کنار بگذارند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ابراز تاسف از این که بسیاری از کشورهای مهم جهان اسلام گرفتار آتش فتنه، اختلاف و نزاع و درگیری های داخلی شده اند، بر ضرورت کنار گذاشتن اختلافات از سوی مسلمانان تاکید کرد و آنها را به وحدت و همدلی فراخواند.
نماز و تفسير قرآن کريم توسط آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت معصومه(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، در ادامه تفسیر آیه تطهیر«إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» تاکید کرد: در این آیه مقام عصمت اهل بیت(ع) به صراحت بیان شده است.

 

این مرجع تقلید با بیان این‌که ما باید بدون قید و شرط تابع پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) باشیم،‌ تصریح کرد: افراد با ایمان کسانی هستند که وقتی خدا، پیامبر و اولی الامر آنها را برای حکمی دعوت می کنند بدون هیچ قید و شرطی تسلیم باشند.

 

وی با اشاره به حدیث ثقلین، خاطرنشان کرد: جلب اعتماد و اطمینان در صورتی ممکن است که طرف مقابل معصوم باشد، از سویی دیگر ما معتقدیم معرفت پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) بسیار بالاست و چنین فردی محال است که خطایی از او سربزند.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآورد: ما با دلیل عقل می گوییم امام و پیامبر باید معصوم و دور از خطا و گناه چه قبل و چه بعد از نبوت و امامت باشند؛ غیر از شیعه سایر مذاهب اسلامی چنین عقیده ای ندارند، برخی از مذاهب معتقدند نبی و امام باید در بیان احکام معصوم باشند و در سایر عرصه ها و جنبه ها نیاز نیست.

 

وی اضافه کرد: از نظر ما چنین عقیده ای درست نیست، آنچه شیعه می گوید از قرآن، روایات و دلیل عقل الهام گرفته شده است و بهترین الگو را نشان می دهد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به حدیث شریف کساء خاطرنشان کرد: روایات زیادی از اهل سنت وجود دارد که حضرت خاتم الانبیا(ص) اهل بیت خود ( حضرت علی، حضرت فاطمه، حضرت امام حسن و حضرت امام حسین علیهم السلام) را زیر یک عبا جمع و به پیشگاه خدا عرض کرد «اینها اهل بیت و خاصان من هستند پس از آنها هرگونه پلیدی را دور کن و آنها را از هر نظر طاهر بگردان» بعد از این سخن، آیه تطهیر «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» از سوی خدای متعال بر آن حضرت نازل شد.

 

این مرجع تقلید با بیان این که افتخار شیعه بودن هزینه سنگینی هم دارد، گفت: شیعه باید بداند قدم جای قدم مولا علی و اهل بیت عصمت گذاشتن کار ساده ای نیست،‌ حال که خدای متعال این نعمت را به ما داده برای شکرانه آن باید در حد توان برای اصلاح خود، خویشان و جامعه تلاش کنیم.

 

وی در ادامه بر ضرورت استفاده روزه داران از فرصت شب های قدر تاکید و تصریح کرد: لیالی قدر شب های بسیار نورانی و با فضیلتی است که برتر از هزار ماه است و مردم به ویژه جوانان باید قدر آن را بدانند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: از سویی دیگر این شب ها با شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع) همزمان شده است، شاید این تقارن نیز بی سبب نباشد و امیدواریم همه قدر این شب ها را بدانند و برای راز و نیاز با خدای متعال حداکثر استفاده را بکنند.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود برای حل مشکلات ملت های مسلمان دعا کرد و گفت: در حال حاضر مصر در آتش اختلاف و جنگ داخلی می سوزد، سوریه گرفتار آتش فتنه و درگیری شده، عراق در آتش ترورها می سوزد و بحرین نیز در آتش نزاع ها می سوزد؛ دشمنان بین مسلمانان جنگ ایجاد کرده و خودشان در امنیت هستند، امیدواریم مسلمانان اختلافات را کنار بگذارند و با هم در صلح و آشتی باشند./924/پ202/ج

ارسال نظرات