۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۱۷۸۳۱۱
آیت‌‌الله استادی:

در شب‌های قدر از بیان مباحث سیاسی بی‌فایده خودداری شود

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله استادی با تأکید بر این‌که افراد در شب‌های قدر باید به راز و نیاز با خداوند متعال بپردازند، خواستار خودداری از بیان مسائل سیاسی بی‌فایده و غیبت درباره دیگران شد.
سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در هجدهمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) در مسجد اعظم به بیان احکام ضمانت پرداخت و گفت: تا فردی بدهکار نباشد نمی‌توان ضامن او شد، وقتی بدهکاری وجود نداشته باشد ضمانت هم معنا ندارد.

وی افزود: ضمانت در شرع به معنای این است که فرد ضامن با ضمانت دیگری بدهکار می‌شود، ضامن نباید فکر کند با ضمانت چیزی برگردن او نیست، درباره پرداخت قرض از سوی ضامن هم دو نوع فتوا است، فتوای نخست این که طلبکار نباید به سراغ فرد بدهکار برود بلکه باید به سراغ ضامن رفته و طلب خود را از او دریافت کند، فتوای دیگر نیز دلالت بر این دارد که اگر بدهکار بدهی خود را پرداخت نکرد طلبکار باید قرض خود را از ضامن بگیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره احکام اجاره نیز اظهار داشت: اگر فردی به دیگری قرض دهد تا فرد بدهکار ملک خود را با قیمت ارزان‌تری به او اجاره بدهد این قرض باطل است چرا که حکم ربا پیدا می‌کند، زیرا قرض همراه شرط حکم ربا داشته و باطل است.

وی تأکید کرد: ولی برخی از فقها گفته‌اند اگر فردی ملکی را اجاره دهد به شرط این که فرد مستأجر به او پولی قرض بدهد مشکلی ندارد، چرا که اجاره همراه شرط اشکال ندارد.

آیت‌الله استادی در ادامه با بیان بیان فضایل و اعمال شب‌های قدر، خواستار بهره‌گیری هر چه بیشتر افراد از این شب‌های پربرکت شد و خاطرنشان کرد: مسائل شب قدر بسیار عمیق است، ما نباید فکر کنیم تنها چیزهای که در کتاب مفاتیح الجنان بیان شده تمام مسائل شب‌های قدر است.

وی تصریح کرد: یکی از اعمال شب‌های قدر غسل مستحبی پیش از غروب آفتاب است، غسل مستحب افزون‌بر این که ثواب دارد حاکی از این است که اسلام دین نظافت و طهارت است، البته نباید عدم نظافت برخی از مسلمانان را پای دین گذاشت.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه استغفار را از دیگر اعمال شب‌های قدر دانست و گفت: گناهان مانع استجاب دعاها هستند و استغفار این موانع را برطرف می‌کند، انسان باید افزون‌بر دعا برای خود، برای خانواده و اقوام دعا کرده و برای آن‌ها از خداوند متعال سعادتمندی را طلب کند.

وی تأکید کرد: استغفار نباید تنها لغلغه زبان باشد، بلکه فرد در هنگام استغفار باید گناه خود را یاد کرده و از خداوند متعال برای خطاهای که انجام داده طلب استغفار کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم توسل به اهل‌بیت(ع) و قرآن کریم را در شب‌های قدر برای مستجاب شدن دعاها بسیار مؤثر خواند و اظهار داشت: هر فردی وقتی کتاب زندگی خود را ورق می‌زند متوجه می‌شود که در بسیاری از دوران‌ها از شیطان و هوای نفس پیروی کرده است، این عمل او حاکی از ضعف‌اش است که نتوانسته با شیطان مقابله کند؛ با توبه، استغفار و توسل است که انسان گرفتار شیطان و نفس اماره نمی‌شود.

وی ادامه داد: یکی از فلسفه‌های توسل این است که انسان ضعف خود در برابر گناهان به خدا نشان می‌دهد، توسل به معنای کمک خواستن از خدا و اهل‌بیت(ع) برای گرفتار نشدن در گناه است، توسل به ائمه(ع) که محبوب خداوند هستند انسان را از گرفتار شدن به خطاها حفظ می‌کند.

آیت الله استادی قرائت زیارت اباعبدالله الحسین(ع) را از دیگر اعمال تأکید شده در شب‌های قدر دانست و گفت: یکی از دلایل تأکید ائمه(ع) برای قرائت زیارت امام حسین(ع) توجه افراد به فلسفه شهادت ایشان و الگو گرفتن از اباعبدالله الحسین(ع) برای دفاع از اسلام و ایثار در راه خدا است.

وی افزود: اباعبدالله الحسین(ع) برای حفظ دین خدا تمام هستی خود را دادند، امتیاز مهم اصحاب امام حسین(ع) این بود که وقتی آن‌ها بر سر دو راهی قرار گرفتند خدا را انتخاب کرده و با شیطان به مبارزه برخاستند، ما نیز در زندگی صدها بار بر سر دو راهی قرار می‌گیریم ولی باید با الگو قرار دادن زندگی اباعبدالله الحسین(ع) و اصحاب ایشان راه الهی را انتخاب کنیم. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که احیا در شب‌های قدر بسیار تأکید شده است، خاطرنشان کرد: در این شب‌ها فرد باید به استغفار، قرائت قرآن، دعا و طلب آمرزش از خدا مشغول باشد یا حداقل سکوت کند.

وی افزود: افراد در شب‌های قدر که به احیا می‌پردازند نباید در این ساعت پربرکتی که بیدار هستند علیه یک‌دیگر صحبت کنند، به گونه‌ای نباشد که بحث سیاسی را مطرح کرده و علیه یک‌دیگر صبحت کنند، در این شب‌های قدر کمیت اعمال مهم نیست بلکه کیفیت آن‌ها مهم است.

دبیر عالی شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر این که فرد باید همواره شاکر خداوند متعال باشد، گفت: انسان نباید تا زمانی که مشکل دارد به یاد خدا باشد، همان‌گونه که در زمان نبود نعمت فرد به یاد خدا است، وقتی نعمتی نیز به او می‌رسد باید خدا را بیشتر یاد کند.

وی بیان داشت: برخی از افراد وقتی به ثروتی می‌رسند خدا را فراموش می‌کند، حتی برخی از  ثروتمندان برای کمک نکردن به دیگران به مسجد نمی‌روند در حالی که انفاق به نفع خود فرد است، نسبت به نعمت‌های الهی و احسانی که خدا در حق ما می‌کند نباید غفلت کرد، نیکی به بندگان خدا نیکی به خدا است.

آیت الله استادی در پایان گفت: پاسخ به احسان دیگران یک موضوع فطری است، در رحمت الهی همیشه برای بندگان باز است و اگر دعای فردی دیگر استجاب می‌شود حتما مصلحت وجود داد و یا این‌که خداوند می‌خواهد فرد بیشتر او را یاد کند، خدا نسبت به بندگان بی اعتنا نبوده و توجه دارد، در شب‌های قدر باید از خداوند منان عافیت بخواهیم، عافیت سبب سعادتمندی انسان در دنیا و آخرت می‌شود./993/پ201/ج

 

ارسال نظرات