۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۱۷۸۳۵۴
استاد حوزه و دانشگاه:

شناخت قرآن بدون شناخت ائمه امکان پذیر نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که عترت و کتاب الله با هم هستند، گفت: فردی که ادعا می‌کند اهل‌بیت(ع) را قبول ندارم و برای او قرآن کافی است بداند که قرآن را نیز ندارد، قرآن محمل کتاب‌های آسمانی دیگر است و اهل‌بیت(ع) نیز محمل قرآن هستند، بدون اهل‌بیت(ع) به هیچ وجه نمی‌شود قرآن را شناخت.
قرائت قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رضا محمدی، پژوهشگر قرآنی در نخستین جلسه دوره کوتاه مدت قرآن شناسی که در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، به بیان رابطه میان عترت و قرآن پرداخت و گفت: آن چرا که اهل‌بیت(ع) بیان می‌کنند همان سخن قرآن است، همان‌گونه که قرآن نیز سخن اهل‌بیت(ع) را بیان می‌کند.

وی افزود: با شناخت ائمه(ع) می‌توان قرآن را شناخت، با شناخت قرآن نیز می‌توان به جایگاه اهل‌بیت(ع) پی‌برد و این بزرگواران را شناخت، تمام ویژگی‌ها و صفاتی همانند کریم و مجید بودن را که قرآن دارد، ائمه(ع) نیز دارند و تمام صفات اهل‌بیت(ع) نیز در قرآن کریم است.

این محقق حوزوی نقل، فطرت و کشف شهود را از راه‌های شناخت قرآن دانست و اظهار داشت: حواس و علم راه دیگر شناخت قرآن است، انسان می‌تواند تمام مکتوب‌های عالم را بررسی کند که آیا مکتوب‌های همانند قرآن پیدا می‌شود یا خیر؟، قرآن تنها مکتوبی است که پس از قرن‌ها بر آن هیچ نقصی وارد نشود.

وی ادامه داد: ندای «هل من مبارز» قرآن کریم قرن‌ها است که طنین انداز شده ولی تاکنون هیچ فردی و یا گروهی نتوانسته یک سوره همانند سوره‌های قرآن را بیاورد، خود قرآن نیز می‌فرماید «اگر تمام انس و جن پشت بر پشت هم بدهند نمی‌توانند یک سوره همانند سوره‌های قرآن را بیاورند».

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که قرآن قابل فهم و بهره‌برداری برای تمام افراد است، خاطرنشان کرد: تفکر در این‌که چگونه 14 قرن هیچ آسیبی به این کتاب آسمانی نرسیده سبب شناخت جایگاه بالای آن می‌شود، وقتی انسان با سلاح عقل وارد محضر قرآن می‌شود چاره‌ای جز تسلیم شدن در محضر و مقام معجزه الهی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم با توجه به سخن خود قرآن و اهل‌بیت(ع) به این کتاب الهی توجه کنیم به عظمت آن پی‌می‌بریم، امیرمؤمنان(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند «هیچ فردی با قرآن نشست و برخاست نمی‌کند مگر این‌که به هدایت او افزود و از گمراهی او کاسته شود».

حجت‌الاسلام محمدی تأکید کرد: امام صادق(ع) نیز در روایتی می‌فرمایند «قرآن امر کننده به بهشت و بازدارنده از جهنم هست»، کسی که با قرآن باشد از جهنم رهایی یافته و به بهشت می‌رسد، قرآن نور، کتاب مبین و شفا بخش دردها است، قرآن تنها کلام دست نخورده خداوند متعال است،‌ حتی انجیل و تورات که کلام خداوند متعال بودند به صورت کامل تحریف شد‌ند، ولی حتی یک کلمه به قرآن افزوده و یا از آن کاسته نشد.

وی گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند «قرآن کتابی است که برای انواع بیماری‌های قلبی و روحی همانند نفاق، شرک و فسق درمان است»، البته درمان دردهای ظاهری نیز به وسیله قرآن صورت می‌گیرد، ولی هدف و رسالت اصلی قرآن دوای قلب و روح انسان‌ها است.

پژوهشگر و محقق قرآنی با تأکید بر این‌که باید به رسالت اصلی قرآن توجه کرد، اظهار داشت: درست است که قرآن کتابی است که همه می‌توانند از آن بهره ببرند، ولی به این معنا نیست که همه افراد به یک اندازه از آن بهر‌ه می‌برند، برای نمونه هیچگاه بهره‌بری اهل‌بیت(ع) از قرآن با بهره‌گیری دیگر انسان‌ها قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: عترت و کتاب الله با هم هستند، فردی که ادعا می‌کند اهل‌بیت(ع) را قبول ندارد و برای او قرآن کافی است بداند که قرآن را نیز ندارد، قرآن محمل کتاب‌های آسمانی دیگر است و اهل‌بیت(ع) نیز محمل قرآن هستند، بدون اهل‌بیت(ع) به هیچ وجه نمی‌شود قرآن را شناخت.

حجت‌الاسلام محمدی در پایان گفت: ائمه(ع)‌ هستند که می‌تواند به معارف قرآن ورود داشته باشند،‌ بدون اهل‌بیت(ع) هیچ فردی نمی‌تواند به معارف که قرآن بیان کرده است برسد،‌ تنها مطهرون هستند که می‌توانند با قرآن ارتباط داشته باشند، هر فردی می‌خواهد به صفات اهل‌بیت(ع) پی‌ببرد باید به قرآن مراجعه کند./993/پ203/ن

ارسال نظرات