۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۱۷۸۶۱۷
آیت‎الله استادی:

عدم التزام به قانون عامل نزاع‌های سیاسی است

خبرگزاری رسا ـ آیت‎الله استادی بر احترام و عمل به قانون از سوی همه افراد تأکید کرد و گفت: عدم التزام به قانون عامل تشکیل بسیاری از پرونده‎ها، درگیری‎ و نزاع‎های سیاسی میان افراد است.
سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزههای علمیه در بیستمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) بی نظمی را مهمترین عامل گرفتاری مسلمانان دانست و گفت: اگر مسلمانان در طول تاریخ منظم بودند این همه گرفتاری برای آنها به وجود نمیآمد.

وی ادامه داد: ما نیز مملکت و قانون داریم، همه باید ملتزم به قانون بوده و به آن احترام بگذاریم اگر افراد به قانون احترام بگذارند این همه دعوا، تشکیل پرونده و نزاعهای سیاسی چیست؟! ما همه مسلمانیم، نماز میخوانیم، کشور، ولایت فقیه و قانون را قبول داریم چرا باید از یکدیگر بدگویی کرده و به یکدیگر ناسزا بگویم.

امام جمعه قم تصریح کرد: افراد باید به فکر اصلاح رابطه میان خود باشند، چرا برخی از افراد با شنیدن شکست دیگران خوشحال میشوند؟ در روایت آمده «فضیلت اصلاح میان دو نفر از همه نمازهای بیشتر است».

اساس اسلام اعتقادات و ایمان است

وی افزود: مردم باید در جامعه با یکدیگر وحدت داشته و یکدیگر حمایت و کمک کنند، نباید افراد باهم نزاع داشته باشند و از نزاع میان دیگران خوشحال شوند، تلاش افراد باید در جهت اصلاح میان دو نفر باشد، به گونهای نباشد که خود افراد عامل و سبب افزایش نفرت و کدورت میان دیگران باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از ارسال پیامکهای تمسخر آمیز، اظهار داشت: تمسخر یکدیگر با ارسال پیامکها یا بیان جوک درباره لهجه و یا محل زندگی افراد با اخلاق اسلامیسازگار نبوده و سبب سوء استفاده دشمنان می‎شود.

وی بیان داشت: در اسلام سیاه، سفید، عرب و عجم معنا ندارد، بلکه اساس اسلام ایمان و اعتقادات افراد است، ارسال پیامکهای تمسخر آمیز و یا بیان جوک درباره افراد سبب افزایش کدورت میان مردم شده و نزاع به وجود میآورد.

آیتالله استادی در ادامه با بیان اینکه راه‎های متعددی برای شناخت عظمت ائمه(ع) وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر افراد اهل تحقیق باشند با مطالعه آیات قرآن، روایت، سیره عملی و اخلاقی اهلبیت(ع) به کرامت و عظمت این بزرگواران پی خواهند برد.

وی تأکید کرد: افزونبر راه‎های که برای شناخت اهل‏بیت(ع) بیان کردیم مطالعه آثار صادر شده از ائمه(ع) در شناخت افراد نسبت به کرامت و عظمت ائمه هدات کافی است و تبلیغات شدیدی که دشمنان علیه اهلبیت(ع) داشتند سبب شد تا مردم نسبت به این بزرگواران شناخت کافی نداشته باشند.

رابطه میان تقوا و محبت اهل‎بیت

دبیر شواری عالی حوزههای علمیه با اشاره به آیات قرآن کریم، خاطرنشان ساخت: یکی از حربههای دشمنان در طول تاریخ برای کنار گذاشتن اهلبیت(ع) ایجاد انسانهای بدلی بود تا مردم در انتخاب خود گرفتار اشتباه شوند، در تاریخ نقل شده که امام علی(ع) فرمودند «روزگار مرا به قدری پایین گذاشت که مردم میان من و معاویه فرق میگذارند»، دشمنان با اهل‎بیت(ع) قابل مقایسه نیستند.

وی افزود: تبلیغات شدید دشمنان علیه اهلبیت(ع) و عدم تفکر مردم نسبت به جایگاه والای این افراد سبب کنار گذاشتن ائمه(ع) به ویژه امیرمؤمنان(ع) از حکومت و خانه نشینی این بزرگواران شد، واقعیتها را باید به مردم گفت و مردم با تفکر، تعمل به این واقعیتها برسند.

امام جمعه قم با بیان وصیتنامه امیرمؤمنان(ع) به فرزندان خویش نسبت به حفظ تقوا به رابطه میان تقوا و دوستی اهل‎بیت(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: خواسته امام علی(ع) از شیعیان تقوا است، دوستی امیرمؤمنان(ع) باید همراه تقوا باشد همانگونه که تقوا باید همراه دوستی اهلبیت(ع) باشد.

وی تصریح کرد: اگر فردی تقوا داشته باشد ولی محبت ائمه(ع) را نداشته باشد تقوا او زیر سؤال میرود و اگر دوستی اهلبیت(ع) را داشته باشد ولی تقوا نداشته باشد دوستی و محبت او نسبت به ائمه(ع) زیر سؤال میرود.

احکام فقهی مشارکت میان افراد

آیتالله استادی در ادامه سخنان خود به بیان احکام فقهی «مشارکت میان افراد» پرداخت و گفت: در شرکت مسائل متعددی است که گاهی برخی از افراد نسبت به این احکام توجه ندارد چرا که به رساله مرجع تقلید خود رجوع نمیکنند.

وی ادامه داد: اگر دو نفر با هم شریک باشند و قرار بگذارند که به هر میزان که کار کردند با هم به صورت مساوی تقسیم کنند در حالی که ممکن است درآمد یکی بیشتر و دیگری کم باشد این شرکت باطل است ولی در صورتی که صلح کنند مشکلی ندارد، شرکت نوع دوم نیز این گونه است که هیچ یک از شرکا سرمایه ندارند ولی در بازار اعتبار دارند از این رو هر دو جنس نسیه خرید میکنند و قرار میگذارند که سود و زیان این خرید را با هم تقسیم کنند این شرکت نیز باطل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نوع سومی شرکت باطل این است که هر دو شریک با هم قرار بگذارند که هر درآمد و یا خسارتی بر آنها وارد شد با هم شریک شوند؛ شرکت صحیح این است که هر دو سرمایه داشته باشند و با این سرمایه کار شود و درآمد حاصل از آن تقسیم شود./993/پ201/ی

ارسال نظرات