۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۱۷۸۸۴۰
آیت‌الله استادی:

محبت بدون معرفت سبب گرفتار شدن افراد در وسوسه‌های شیطان می شود

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله استادی با تأکید بر این‌که انجام عمل صالح و محبت به ائمه(ع) باید با هم توأم باشند، گفت: محبت بدون عمل صالح و عمل صالح بدون محبت اهل‌بیت(ع) هیچ سودی ندارد.
سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد اعظم، با تأکید بر این که فرد باید نسبت به خدا، پیامبر(ص) و ائمه(ع) معرفت داشته باشد، گفت: شناخت و معرفت نسبت به اهل‌بیت(ع) با محبت و عمل صالح متفاوت است.

وی افزود: معرفت و شناخت نسبت به خدا و ائمه(ع) موضوعیت دارد که فرد باید به این معرفت برسد، برخی از افراد تنها دانستن نام ائمه(ع) را معرفت و شناخت میدانند، در حالی که فرد حداقل باید در حد وسط نسبت به این بزرگواران معرفت واقعی داشته باشد.

امام جمعه موقت قم تأکید کرد: منظور از شناخت این است که بدانیم اهل‌بیت(ع) از قدرت و علم فوق‌العاده برخوردار هستند، یعنی این بزرگواران به گذشته، آینده و حال علم داشته و هر کاری را به اذن خداوند متعال انجام می‌دهند، البته علم و قدرت اهل‌بیت(ع) از جانب خدا بوده و این بزرگواران ولایت تکوینی بر افراد دارند.

دبیر شواری عالی حوزه‌های علمیه عصمت را از دیگر امتیازات ائمه(ع) خواند و اظهار داشت: افراد معمولی به هر میزان نیز از جایگاه بالایی برخوردار باشند نمیتوان گفت که معصوم بوده و رفتار آن‌ها برای ما حجت است، البته ممکن است فردی مانند حضرت زهرا(س) که امام و یا پیامبر نیستند ولی چون معصوم هستند قول، عمل و رفتارشان برای ما حجت است.

وی تصریح کرد: ارتباط داشتن با عالم غیب از دیگر امتیازات پیامبر و امام است، این بزرگواران با عالم غیب در ارتباط بوده و با فرشتگان صحبت میکردند، شناخت امتیازات اهل‌بیت(ع) سبب افزایش محبت افراد نسبت به خاندان رسول‌الله(ص) می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معرفت نسبت به اهل‌بیت(ع) را اساس و پایه دانست و اظهار داشت: معرفت محبت میآورد و محبت نیز عمل صالح میآورد، اگر محبت به اهل‌بیت(ع) با شناخت نباشد ممکن است سبب گرفتار شدن فرد در وسوسه‌های شیطان شود.

وی ادامه داد: اگر شناخت و معرفت نسبت به ائمه(ع) به اندازه کافی باشد این شناخت منشأ محبت شده و محبت نیز منشأ عمل صالح میشود، یعنی فرد وقتی نسبت به اهل‌بیت(ع) معرفت و محبت داشته باشد به سبب این محبت به انجام کار خیر تشویق میشود.

آیت‌الله استادی با تأکید بر این‌که انجام عمل صالح و محبت به ائمه(ع) باید با هم توأم باشند، گفت: نمیشود شناخت باشد ولی محبت نباشد و یا محبت باشد ولی عمل نباشد، محبتی که در آن عمل صالح نباشد و یا عمل صالحی که در آن محبت اهل‌بیت(ع) نباشد اشکال دارد.

وی ادامه داد: معنی ندارد که فرد بگوید من اهل‌بیت(ع) را دوست دارم ولی نماز نمیخوانم و عمل صالح انجام نمیدهم، اهل‌بیت(ع) شهید شدند تا ما عبادت خود را بجا بیاوریم، امام حسین(ع) شهید شدند تا مردم نماز را به پا دارند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر اخلاص در عمل بیان داشت: عملی که بدون اخلاص و برای رضای خدا نباشد سودی برای فرد ندارد، عمل بی اخلاص همانند بی‌عملی است، انسان باید در کارها اخلاص داشته باشد، صالح بودن عمل به اخلاص آن‌ است.

آیت الله استادی در ادامه با اشاره به این که خرید و فروش یا نقدی است و یا نسیه، گفت: هر خرید و فروشی که در آن قید از نسیه نباشد آن معامله نقد است یعنی فروشنده با دادن جنس میتواند پول خود را مطالبه کند، اگر فردی بگوید فلان جنس نقدا صد هزار تومان و نسیه 120 هزار تومان است این خرید و فروش مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: اگر مشخص نباشد که این خرید و فروش نقد است یا نسیه یک فتوا این است که این معامله باطل است و فرد باید نوع خرید و فروش را مشخص کند، یک فتوا دیگر نیز این است که اگر نوع معامله را مشخص نکرده باشند در هنگام تحویل پول باید فروشنده به نرخ نقد حساب کند هر چند خریدار با گذشت مدتی پول را به فروشند تحویل بدهد./993/پ201/ج

 

ارسال نظرات