۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۱۷۸۸۶۲
در جمع زائران حرم حضرت معصومه؛

آثار توکل در زندگی فردی و اجتماعی افراد بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌‌که توکل سبب قوت قلب و رهایی انسان از دست شیطان می‌شود،‌ گفت: هیچ موفقیتی برای انسان به وجود نمی‌آید مگر این‌که خدا بخواهد.
حجت الاسلام حيدري کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد باقر حیدری کاشانی، استاد حوزه و دانشگاه در بیست و دومین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) به بررسی اخلاق پیامبران در قرآن کریم پرداخت و گفت: قرآن کتاب انسان ساز است نه کتاب داستان سرایی.

وی ادامه داد: بیان داستان پیامبران در قرآن پیام‌های عرفانی زیادی برای ما دارد و خداوند متعال این داستان‌ها را برای درس عبرت گرفتن بندگان جهت ادامه مسیر بندگی و زندگی در این کتاب مقدس بیان می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که نام بیست و پنج تن از پیامبران در قرآن بیان شده به بررسی داستان حضرت هود(ع) پرداخت و اظهار داشت: قبر حضرت هود(ع) و صالح(ع) در وادی سلام نجف است،‌ از این‌رو مشخص می‌شود که منطقه رسالت این پیامبر الهی بین النهرین که خواستگاه تمدن انسانی است بود.

وی افزود: حضرت هود(ع) در میان قوم ثروتمند، مرفه و دارای شهرهای بسیار آباد با کاخ‌های بسیار مجلل به رسالت مبعوث شدند، خدا قوم عاد را غرق در نعمت کرده بود ولی این افراد به جای شکر نعمت به کفار آن پرداختند و گرفتار وسوسه‌های شیطان شدند.

زیبای شهر ارم در براب شهرهای آخرالزمان

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی با اشاره به آیات سوره فجر خاطرنشان کرد: حضرت هود(ع) در میان قوم خود که افرادی دنیاپرست، مغرور و بت پرست بودند به تنهایی به بیان رسالت و انجام وظیفه خویش پرداختند، داستان این قوم را خداوند متعال در سوره فجر بیان می‌کند.

وی تصریح کرد: خدا در قرآن می‌فرماید «شهر ارم به گونه‌ای زیبا بود که هیچ شهری به زیبایی آن را بشر نخواهد دید»، حتی شهرهای آخرالزمان که با پیشرفت علم ساخته می‌شوند قابل مقایسه با شهر ارم که زمان قوم عاد ساخته شده بود نیستند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که شداد بن عاد رییس قوم عاد بوده است، گفت: قوم عاد به جای پیروی از خلیفه خدا به ریاست شداد که یک فرد خونریز، نسل کش و بت پرست بود سر نهاده بودند، در حالی که شداد برای تکمیل شهر ارم که اسم آن را بهشت شداد گذاشته بود به هیچ قوم و گروهی رحم نکرده و به نسل کشی می‌پرداخته است.

طلائیه‌دار و پیشرو توکل حضرت هود بودند

وی ادامه داد: پس از مرگ شداد بن عاد، خدا به قوم و امت عاد مهلت داد تا توبه کنند و با حضرت هود(ع) پیمان بندگی ببندند ولی این کار را نکردند از این‌رو خداوند متعال عذاب خود را که یک باد سرد و خشک بود را بر آن‌ها نازل کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم توکل را مهم‌ترین ویژگی اخلاقی حضرت هود(ع) دانست و بیان داشت: حضرت هود(ع) یک تنه در برابر یک قوم طغیانگر ایستادگی کرد و خود را در آغوش خدا می‌دانسته و در برابر تهدیدهای این قوم می‌گفتند «نیرو و شجاعت من به سبب حمایت پروردگارم است»، طلائیه‌دار و پیشرو توکل حضرت هود(ع) بودند.

وی افزود: اهل ایمان باید تنها توکلشان به خدا باشد، ولی به این معنا نیست که فرد از اسباب غافل شود بلکه باید از راه اسباب جلو رفت و برای تحقق کار به خدا توکل کرد، برخی از افراد فکر می‌کنند اگر در خانه بنشینند و توکل کنند مشکلاتشان حل می‌شود در حالی که در توکل فرد باید راه‌هایی را که خدا برای به نتیجه رسیدن کار قرار داده است طی کند.

تقویت اراده و قوت قلب از آثار توکل به خدا است

حجت الاسلام حیدری کاشانی با بیان این‌که اگر فرد به یاری خدا ایمان نداشته و تنها به داشته و دانسته‌های خود اعتماد کند گرفتار شکست می‌شود، گفت: هیچ موفقیتی برای انسان به وجود نمی‌آید مگر این‌که خدا بخواهد.

وی بیان داشت: خدا بنده توکل کننده را دوست دارد، خدا برای انجام امور هیچ مزدی از فرد نمی‌خواهد و عاشقانه وکالت افراد را قبول می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تقویت اراده و قوت قلب را از آثار توکل دانست و اظهار داشت: بسیاری از ناراحتی‌ها و استرس‌های این است که فرد توکل کافی ندارد، امام علی(ع) می‌فرمایند «هر کس قوت قلب می‌خواهد بداند که ریشه تمام قوت قلب‌ها توکل به خداوند متعال است».

وی گفت: هر کس توکلش برای خدا باشد خداوند او را کفایت می کند و تدبیر خدا در زندگی ما به میزان توکلمان است، شادابی، سرو و نشاط از دیگر آثار توکل است، امیرمؤمنان می‌فرمایند«توکل به خدا در امور برای فرد انرژی معنوی می‌آورد».

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی در پایان عشق و علاقه خدا نسبت به توکل کننده را از دیگر آثار توکل خواند و خاطرنشان کرد: اگر فردی می‌خواهد از محبت ویژه الهی بهره‌مند شود باید توکل کند، توکل سبب نجات یافتن فرد از وسوسه‌ها و گرفتاریهای شیطان می‌شود./993/پ202/ی

ارسال نظرات