۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۱۷۸۹۳۰
آیت‌الله مصباح یزدی:

دانستن تکلیف شرعی منافاتی با صبر و رضا ندارد

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که حتی حفظ ایمان هم به دست خداوند است گفت: حقیقت آن است که انسان موجودی بسیار فقیر بوده و اگر لحظه‌ای خداوند او را به خود واگذارد هیچ چیز برایش باقی نمی‌ماند.
درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي در حسينيه امام خميني(ره) قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه چهارشنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد با اشاره به آفرینش انسان به صورت موجودی مختار گفت: همه ادیان الهی بر پایه این ویژگی انسانی بشر را به نیکی‌ها و خوبی‌ها دعوت می‌کنند.
امر و نهی هیچ‌گاه نسبت به گذشته نبوده است
وی افزود: اختیار انسان ناظر به امور آینده است و نمی‌تواند نسبت به آنچه وجود دارد از اختیار خویش استفاده کند اما می‌تواند آنچه هست را ادامه دهد؛ امر و نهی هیچ‌گاه نسبت به گذشته نبوده و همواره در مورد آینده صورت می‌گیرد.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که تکلیف انسان درباره آینده خواهد بود، خاطرنشان کرد: تفکیک این دو حیثیت یعنی گذشته و آینده ظرافت ویژه‌ای را می‌طلبد و اگر به درستی صورت نگیرد موجب می‌شود مباحثی مانند آنچه امروز در مورد جبر و اختیار مطرح هستند در میان انسان‌ها به وجود آیند.
وی با اشاره به آفرینش جهان هستی و دستگاه داخلی بدن انسان اظهار داشت: اگر کسی با سهل‌انگاری در مورد سلامتی خویش بیمار شود نباید از خداوند گلایه کند که چرا این‌گونه آفریده شده بلکه خودش مسؤول بیماری خویش است و پس از درمان هم که جزو اختیارات خودش است باید به رضای الهی راضی باشد.
حیثیت تکوینی خداوند مربوط به خلقت و حیثیت تشریعی او مربوط به هدایت است
آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: حیثیت تکوینی خداوند مربوط به خلقت و حیثیت تشریعی او مربوط به هدایت است و باید به درستی از یکدیگر تفکیک شوند و اگر انسان مخالفتی با آن داشته باید توبه کند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که آنچه مربوط به تقدیر خداست بر اساس نظام سببی و مسببی ایجاد می‌شود، گفت: انسان باید به این امر رضایت داشته و صبر پیشه کند و این امر منافاتی با تکلیف انسان در لحظه بعدی ندارد.
معنای واقعی صبر، پرهیز از بی‌تابی در هنگام مشکلات است
وی معنای واقعی صبر به معنای پرهیز از بی‌تابی در هنگام مشکلات را مورد توجه قرار داد و افزود: پس از آن انسان باید وظیفه‌ای را که خداوند برایش تعیین کرده انجام دهد.
آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر شناخت وظیفه با استفاده از آیات و روایات و ادله فقهی بیان داشت: دانستن تکلیف شرعی منافاتی با صبر و رضا ندارد و آدمی باید وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد.
آدمی بدون کمک و یاری خداوند قادر بر صبر نیست
استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بسیاری از بزرگان این سؤال را مطرح کرده‌اند که در صورت بروز مشکلات انسان باید دعا کند یا رضایت داشته باشد؛ مشکلاتی که انسان را بی‌تاب می‌کنند نشان می‌دهند آدمی بدون کمک و یاری خداوند قادر بر صبر نبوده و کاری از دستش بر نمی‌آید.
وی با بیان این‌که حتی حفظ ایمان هم به دست خداوند است، گفت: حقیقت آن است که انسان موجودی بسیار فقیر بوده و اگر لحظه‌ای خداوند او را به خود واگذارد هیچ چیز برایش باقی نمی‌ماند زیرا آدمی مستقلاً چیزی را در اختیار ندارد.
دعا مقوله‌ای بسیار با اهمیت در زندگی آدمی است
آیت‌الله مصباح یزدی ابراز داشت: دعا مقوله‌ای بسیار با اهمیت در زندگی آدمی است و زمانی محقق می‌شود که انسان انگیزه‌ای برای رسیدن به توفیق عبادات و طاعات بیشتر و بالاتری داشته باشد؛ بعضی انسان‌ها که درجه معنوی آنها بالاتر از دیگران است به این حقیقت واقف هستند که خداوند دوست دارد بندگانش به درگاه او دعا کنند به همین دلیل این کار را انجام می‌دهند، این افراد صلاح خداوند را بر هر امر دیگری ترجیح می‌دهند و کاری به استجابت دعای خویش هم ندارند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نعمت‌های الهی به این دسته از انسان‌ها را مورد توجه قرار داد و افزود: این بندگان هر چه در توان دارند انجام می‌دهند و خدا هم حال آنها را مطابق مصلحت خویش مقدر می‌کند.
وی خداوند را متکفل این‌گونه بندگان دانست و گفت: آنها در انجام وظایف خویش کوتاهی نمی‌کنند به همین دلیل بر اساس روایات خداوند چشم و گوش آنها می‌شود و امورشان را انجام می‌دهد؛ اعتقاد ما نسبت به حضرات معصومین(ع) این چنین است، به همین دلیل مقامشان را با هیچ‌کس قابل مقایسه نمی‌دانیم.
آیت‌الله مصباح یزدی تقویت ارتباط معنوی با اهل بیت(ع) را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: به این دلیل که آن بزرگواران به چنین مقامات والایی دست یافته‌اند نباید هیچ‌گاه از آنها دور شد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به پیام خداوند به حضرت محمد(ص) مبنی بر این‌که اگر ایشان بخواهند تمام گنج‌های زمین برایشان آشکار می‌شود، ادامه داد: حضرت در پاسخ فرمودند دوست دارم یک روز از نعمت‌های خدا برخوردار باشم و شکر او را بگویم و روز دیگر گرسنگی بکشم تا فقر خود را به یاد بیاورم و بیشتر به خدا نزدیک شوم.
صبر بر مشکلات عاملی برای رسیدن به کمال
وی با بیان این‌که صبر بر مشکلات و نیز دعا به درگاه الهی برای حل آنها هر یک در جایگاه خود دارای اهمیت هستند، تصریح کرد: هر دوی اینها در واقع عوامل رسیدن آدمی به کمال محسوب می‌شوند./907/پ201/ج
ارسال نظرات