۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۱۷۹۰۲۵
استاد حوزه و دانشگاه:

بهترین قانون اساسی قرآن است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‎که بهترین قانون اساسی قرآن است، گفت: قانون جمهوری اسلامی‎ ایران براساس قرآن نوشته شده است.
قرآن نفيس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام مؤدب، پژوهشگر قرآنی در دوره کوتاه مدت قرآن شناسی که با حضور طلاب در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، به بررسی اعجاز قرآن در نظر اهلبیت(ع) و بیست نفر از علمای بزرگ اسلام پرداخت و گفت: درباره اعجاز قرآن کتابهای متعددی نوشته شده است.

وی ادامه داد: بحث اعجاز قرآن از قرن سوم و چهارم مورد بررسی قرار گرفته و افرادی همانند شیخ مفید به عنوان پیشتاز اعجاز قرآن، سید مرتضی، شیخ طوسی که ؤسسه حوزه علمیه نجف بود، شیخ طبرسی، قطب الدین رابندی، علامه مجلسی، علامه بلاغی، علامه طباطبایی، آیتالله خوئی و امام راحل در اینباره به بررسی اعجاز قرآن پرداخته‌اند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه شیخ مفید اعجاز قرآن را در صرفه میداند، بیان داشت: صرفه به این معنا است که خداوند پس از تحدی و مبارزه طلبی برای آوردن همانند قرآن فصحا و بلغا را از آوردن به آن منصرف کرد، البته این دیدگاه عمر زیادی نداشت و شاذ است، چرا که قرآن همه انس و جن را به مبارزه دعوت میکند.

وی افزود: نظر دوم شیخ مفید در اعجاز قرآن این است که فصاحت و بلاغت فوق العادهای دارد، سید مرتضی نیز درباره اعجاز قرآن نظر صرفه را قبول داشته است، نظر شیخ طوسی نویسنده کتاب تبیان فی اعجاز قرآن نیز درباره اعجاز قرآن مربوط به فصاحت و بلاغت آن است.

حجتالاسلام مؤدب اظهار داشت: شیخ طوسی درباره اعجاز قرآن میگوید «با وجود اینکه سالهای زیادی قرآن افراد را به مبارزه دعوت میکند ولی تاکنون هیچ مبارزهای صورت نگرفته چرا که مخالفان عجز و ناتوان بوده و توان مبارزه با این کتاب آسمانی را ندارند، قرآن به سبب فصاحت و بلاغت فوق العاده معجزه است».

پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه شیخ طبرسی از علمای قرآن ششم بوده و صاحب کتاب «مجمع البیان لعلوم القرآن» است، خاطرنشان کرد: این تفسیر یکی از معتبرترین تفاسیر شیعه است که حتی در بیشتر کشورهای اسلامی سنی نشین نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

وی تصریح کرد: شیخ طبرسی اعجاز قرآن را از نظر نظم کلمات، روانی الفاظ، فصاحت و اخبار غیبی از گذشته و آینده میداند، قرآن از گذشته پیامبران خبر میدهد که این نیز نوعی معجزه است.

استاد حوزه و دانشگاه قطب الدین رابندی را از علمای قرن ششم هجری دانست و گفت: این عالم شیعی درباره قرآن قول صرفه، فصاحت خاص، اعجاز مربوط به محتوا و معانی، دوری از نتاقض و تزلزل، اخبار غیبی و نظم ویژه را به عنوان اعجاز معرفی میکند.

وی ادامه داد: علامه مجلسی صاحب کتاب بحارالانوار نخستین تفسیر موضوعی از قرآن را بیان میکند، این عالم شیعی نیز اعجاز قرآن را در دوری آن از تناقض و ناسازگاری، عدم خلل در محتوا آیات از توحید، نبوت، معاد و دعوت به صراط مستقیم میداند.

حجتالاسلام مؤدب درباره شخصیت علامه بلاغی نیز خاطرنشان کرد: کتاب ارزشمند «آلاء الرحمن فی تفسیر قرآن» تفسیر علامه بلاغی است، این عالم اعجاز قرآن را برای عربها زبانها در فصاحت و بلاغت میداند و برای غیر عربها اعجاز تاریخی، بیان استدلال و شفافیت در سخنان، سلامت هر نوع تناقض، ترسیم جامعه مدنی بر اساس عقل، بیان مطالب اخلاقی و مطالب غیبی برمیشمارد.

وی افزود: بهترین قانون اساسی قرآن است از اینرو قانون جمهوری اسلامیایران براساس قرآن نوشته شده است.

پژوهشگر قرآن با بیان اینکه علامه طباطبایی نویسنده «کتاب المیزان فی تفسیر قرآن» است، اظهار داشت: علامه طباطبایی اعجاز قرآن را در اعجاز علمی، نزول آن بر فرد امی، اخبار غیبی، عدم اختلاف و بلاغت فوق العاده میداند.

وی تصریح کرد: آیتالله خوئی یکی از علما نجف و مفسر کتاب «البیان فی تفسیر قرآن» دوری از تناقض، نظام نوین مقرارت و تشریع، استواری و صلابت مطالب، اخبار غیب و مطالب علمیشگفت انگیز را از دلایل اعجاز قرآن میداند.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: امام راحل نیز اعجاز قرآن را در محتوای عرفانی آن میداند./993/پ203/ن

ارسال نظرات