۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۱۷۹۰۹۹
آیت‌الله مصباح یزدی:

نمی‌توان از کنار توهین به دین، نظام و مراجع گذشت

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در مواردی که با بخشش و گذشت حتی در مورد حق شخصی امکان تربیت و بازگشت شخص ظالم و گناهکار وجود ندارد بلکه او را جری‌تری می‌کند واجب است قصاص اجرا شود.
درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي در حسينيه امام خميني(ره) قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، پنج‌شنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد، با اشاره به معنای عرفی صبر گفت: انسان این ظرفیت را دارد که با تمرین و ایمان، صبر بر بلا و مصیبت را به دست آورده و آن را در اختیار بگیرد.
صبر و حلم در مقابل مشکلات و بلایا همواره شایسته است
وی افزود: صبر در مقابل مشکلات و بلایا و پرهیز از کارهای سبکی که برخی انسان‌ها در این مواقع انجام می‌دهند همواره شایسته است و حلم هم در زمانی است که آدمی حتی اگر آسیبی از سوی دیگران را متحمل شده باشد برای انتقام پیشقدم نشود.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم جایگاه حلم و عفو را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: نکته اساسی این است که چه هنگام باید عفو کرد و چه هنگام از آن پرهیز کرد زیرا برای انسان حقی در نظر گرفته شده که بتواند در مقابل ظلم انتقام بگیرد و حتی فریاد بزند.
وی خاطرنشان کرد: حقی که در این زمینه برای آدمی قائل شده‌اند همان قصاص است که از راه‌های گوناگون محقق می‌شود و در اسلام یکی از عوامل حیات جامعه است زیرا در صورت قصاص نکردن ظالمان جری‌تر می‌شدند و قصاص در حقیقت قانونی پیشرفته محسوب می‌شود.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که در اسلام گاهی اوقات سفارش به بخشش به جای قصاص شده است، تصریح کرد: حتی گاهی اوقات گفته شده که بهتر است با عمل نیکو در مقابل ظلم دیگران به تربیت آنها بپردازیم زیرا این کار سبب می‌شود دشمنی‌ها به دوستی‌های صمیمی تبدیل شوند.
صبر مهم‌ترین عامل برای بخشش در مقابل ظلم است
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) صبر را مهم‌ترین عامل برای بخشش در مقابل ظلم دانست و گفت: کسانی که بهره فراوانی از ایمان و صبر داشته باشند می‌توانند به این مقام برسند زیرا بخشش و نیکی در مقابل چنین افرادی کار دشواری محسوب می‌شود.
صبور بودن و عدم مقابله به مثل در امر قصاص شایسته‌تر است
وی با بیان این‌که بر اساس آموزه‌های دینی اسلام، قصاص باید دقیقا به همان میزان که خسارت به کسی وارد شده انجام شود، ابراز داشت: با این حال اگر انسان صبر داشته باشد و از مقابله به مثل بپرهیزد شایسته‌تر است.
آیت‌الله مصباح یزدی افزود: توهین و ظلم به یک فرد گاهی اوقات به شخص او صورت می‌گیرد و برخی مواقع هم عقاید و اعتقادات یا لباس او را مورد توهین قرار می‌دهد.
به راحتی نمی‌توان از کنار توهین به دین، مراجع تقلید و نظام اسلامی گذشت
وی با بیان این‌که توهین به دین، مراجع تقلید و نظام اسلامی از جمله مواردی هستند که انسان نمی‌تواند به راحتی از کنار آن بگذرد، ادامه داد: خونسردی و عفو مطلوبیت نخواهد داشت زیرا امر به معروف و نهی از منکر هم از جمله اموری است که در اسلام جزو امور واجب محسوب می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری رو ترش کردن و چهره درهم کشیدن را نخستین مرحله امر به معروف و نهی از منکر در صورت جواب ندادن برخورد مناسب دانست و گفت: در روایت است که اگر کسی در مقابل گناهان همین کار را هم انجام ندهد در قیامت به وسیله آتش دوزخ چهره‌اش در هم کشیده خواهد شد.
وی برخوردهای مسلحانه با اجازه حاکم شرع و دستگاه ولایت را هم جزو نهی از منکرات دانست و خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر دارای شرایط و مراتبی هستند که به تشخیص اهل اطلاع صورت می‌گیرد.
آیت‌الله مصباح یزدی با طرح این سؤال که عفو و گذشته همواره مطلوب هستند یا خیر افزود: برخی مواقع قصاص و مقابله به مثل بر اساس قوانین و احکام کیفری لازم و بلکه واجب هستند زیرا اگر همگان صبر پیشه کنند ظالمان و گناهکاران جری‌تر شده و ظلم همه جا را در بر می‌گیرد و احکام جزایی هم ارزش خود را از دست می‌دهند.
اجرای یک حد مساوی با 40 روز باران
وی اظهار داشت:  در روایات است که اجرای یک حد الهی نفعی بیشتر از 40 روز باران پشت سر هم دارد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نظر گرفتن مجازات و اجرای آنها در برخی مواقع را ضمانت اجرایی برای کاهش جرایم و گناهان دانست و تصریح کرد: اگر ظالمان بدانند که تفاوتی با دیگران از نظر مجازات ندارند فساد را در جامعه ترویج می‌کنند.
عفو زمانی شایسته است که سبب تربیت افراد شود
وی بیان داشت: انسان باید میان حق خود و حق خداوند یا جامعه تمایزاتی قائل شود زیرا همه جا نمی‌توان دیگران را بخشید و این امر در مورد حقوق شخصی هم صادق است و تنها اگر عفو و گذشت سبب تربیت و تأثیر مثبت بر روی دیگران شود شایسته خواهد بود./907/پ201/ج
ارسال نظرات